poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-05-27 | |
Sâmbătă, 28 mai 2011, ora 17:00, la standul editurii Tracus Arte (Pav. C2), în cadrul târgului de carte Bookfest, se va lansa volumul bilingv “Ulise și jocul de șah” (“Ulysses and the game of chess”), ed.Charmides, de Ofelia Prodan. Traducere în engleză de Florin Bican.
Vor vorbi Alexandru Matei și Felix Nicolau. “Volumul Ofeliei Prodan seamănă cu o expoziție de artă vizuală contemporană. Spre deosebire de culegeri de texte postmoderne prevăzute cu indicația unei lecturi aleatorii, acest volum cere să fie parcurs cartezian. E ca o carte de colorat: conturul este dat, poeta vine și îl umple cu propriile combinații de culori. Dar nu poți înțelege semnificația combinațiilor cromatice decît după ce în prealabil ai înțeles contururile pe care le umplu. Avem astfel o primă parte „antică”, o a doua parte „orientală și medievală” și o ultimă parte „modernă”, iar evoluția registrelor de limbaj depinde de miturile culturale vehiculate. Dacă pentru antichitate, ceea ce insolitează cronotopul este „banalizarea” și detașarea vocii care povestește, în secțiunea orientală, populată de figuri care ne spun nouă, europenilor, mult mai puțin, deja poeta este cea care leagă fire epice în noduri dramatice. Despre poemele din ultima parte a volumului ei ar putea vorbi Peter Sloterdijk, cel din trilogia Sfere, ca despre o conversie estetică a “nevrozei modernității”, ca imposibilitatea de a „se gîndi pe sine ca limitat, conținut, înconjurat și ocupat. Aceasta este nevroza fundamentală a culturii occidentale: să fii forțat de a visa la un subiect care observă, numește, posedă orice fără a se lăsa el însuși conținut, numit sau posedat de ceva.” (Alexandru Matei) “Cât o grădiniță de copii și cât un spital de nebuni, atâta candoare și atâta mirare și atâta poftă de joacă și poftă de a întoarce lumea pe dos a adunat Ofelia Prodan în cărticica sa „Ulise și jocul de șah”. Sfinți, zei, filosofi, eroi, poeți etc, cu toții s-au adunat în poeziile Ofeliei Prodan și fac și spun lucruri trăznite. În fond, demersul poetei e unul salvator: peste înțelesurile lumii, interpretările s-au așternut ca zgura, „ca albeața pe ochi” și numai o privire proaspătă le mai poate salva și ni le poate face din nou dragi. Lumea trebuie reinventată, refăcută și recitită din temelii. Dar pentru asta e nevoie de un Dumnezeu-copil, care să se joace și să se mire din orice. Și mirându-se, să întemeieze: să dea alte înțelesuri. Pariul pe care Ofelia Prodan l-a câștigat în cărticica asta e cel cu simplitatea și cu limpezimea vorbirii. Și pariul cu copilăria. Cred că volumul acesta de poezie va avea mare trecere la copii și la savanții nebuni și la nebunii-savanți. Adică la dumneata, cetitorule!” (Ion Mureșan) Ofelia Prodan a debutat cu volumul Elefantul din patul meu (Vinea, 2007), care a primit Premiul pentru Debut al Asociației Scriitorilor din București (2008), Premiul pentru Debut al revistei Luceafărul (2008) și a fost nominalizat la Premiul Național de Poezie Mihai Eminescu – Opera Prima (2008). Au urmat: Cartea mică (Brumar, 2007), Invincibili (Vinea, 2008), Ruleta cu nebun (Vinea, 2008) și În trei zile lumea va fi devorată (Paralela 45, 2010), de asemenea premiate și nominalizate la câteva dintre cele mai importante premii literare din România. A avut lecturi publice în Spania și Germania și i-au apărut poeme în reviste din Spania, Belgia și Ungaria.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate