poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-09-24 | |
Anna T. RUȘTI
Fiecare om își are propriul său eu È™i propriul său destin, fiecare viață își are propriul său roman, al cărui conÈ›inut e complicat È™i complex. Această filosofie a vieÈ›ii este transpusă în nuvelele tânărului È™i talentatului scriitor maramureÈ™ean de etnie ucraineană Mihai Traista, născut la poalele Măgurei, lângă izvorul RoniÈ™oarei, loc unde aparent nu se întâmplă nimic È™i, totuÈ™i, se întâmplă atât de multe. ViaÈ›a maramureÈ™enilor, È™i mai ales a celor de pe Valea RoniÈ™oarei, prezentată în volumul de nuvele „HuÈ›ulska duÈ™a“ („Suflet de huÈ›ul“) este un labirint, unde realitatea se îmbină cu ficÈ›iunea, speranÈ›ele cu deziluziile, dragostea cu dezamăgirea, credinÈ›a cu trădarea, toate dominate de legi nescrise, respectate încă de la începutul începuturilor cu mare sfinÈ›enie. Eroii din nuvelele lui Mihai Traista sunt solitari ori amestecaÈ›i È™i dependenÈ›i unii de alÈ›ii, contribuind la derularea evenimentelor È™i declanÈ™area conflictelor, individualizându-se, în acelaÈ™i timp, prin nume È™i porecle simbolice, existente în Rona È™i acum. Ei trăiesc într-o lume veche, arhaică, plină de superstiÈ›ii, credinÈ›e, mituri, care-i ajută să treacă mai uÈ™or prin viaÈ›a aspră È™i spinoasă asemenea reliefului pe care s-au aÈ™ezat cândva. Personajele lui M. Traista trăiesc într-o lume a proprietății, unde pământul înseamnă totul. El a pus stăpânire pe oameni È™i pe conÈ™tiinÈ›a lor. Cei bogaÈ›i au pămânat È™i își permit totul. ÃŽnsă averea îi degradează treptat. ÃŽncep să uite de sentimente, de morală È™i de credinÈ›a creÈ™tină, pentru ca în final să devină victime ale propriei conÈ™tiinÈ›e, care îi terorizează, amintindu-le că nimic nu rămâne nepedepsit, iar legile nescrise sunt ferme È™i capitale. Lipsa de scrupule, umilinÈ›a, necinstea, ipocrizia, frivolitatea, beÈ›ia, violenÈ›a domestică È™i socială, exploatarea, violul ce duce la suicid È™i la crime sunt acte obiÈ™nuite în nuvelele scriitorului, care-i individualizează pe oameni după poziÈ›ia lor socială È™i materială. La polul opus È™i în antiteză, se află oamenii simpli, colectivitatea care luptă împotriva individualității alterate prin muncă, cinste, dreptate, solidaritate, generozitate, înÈ›elepciune È™i francheÈ›e. Țăranul maramureÈ™ean, È™i mai ales cel din Rona, e harnic, priceput în toate, cinstit È™i cu o personalitate puternică, È™tie cum să lupte împotriva vitregiilor vieÈ›ii È™i nedreptăților societății în care trăieÈ™te. Stânca de granit de la Kadasu, despre care pomeneÈ™te atât de des scriitorul, e o parafrază a tăriei de caracter a ucraineanului de la Rona. Personajul lui Traista nu se resemnează în faþa sorÈ›ii, ci încearcă să se ridice, să-È™i depășească condiÈ›ia socială, È™tiind că È™i mâine va fi o zi, când va răsări din nou soarele dinspre Măgura. Acest volum ar putea fi analizat pe secvenÈ›e, după tematică: haiducia, furtul cailor de rasă pur-sânge, viaÈ›a oamenilor în perioada interbelică, milităria grea a recruÈ›ilor precum È™i emigraÈ›ia actuală, fuga după locuri de muncă în străinătate. Paradoxal, pământul este puterea care, cu timpul, își pierde din valoare, pierzându-È™i stăpânul, care emigrează căutându-È™i o soartă mai bună în toată Europa. Pământul este abandonat, È™i-a pierdut valoarea, fiind înlocuit cu banul străin, uneori chiar „păcătos“, o temă nouă în literatură, prezentă în nuvelele „Romanul neterminat“ È™i „Fericirea unei mame nefericite“. Soarta femeii a fost È™i este tristă în nuvelele scriitorului. Cândva nu se putea debarasa de soartă, datorită mentalităților, lipsei de cultură, credinÈ›ei milenare, acum e cultă, „independentă“, își caută „norocul“ în străinătate, abandonându-È™i familia, copii, È›ara, casa părintească, fie È™i temporar, fapt ce duce la nefericirea ei È™i a celor din jur. Autorul descrie cu măiestrie artistică tot È›inutul nordic al țării din trecut, punând pe primul plan Rona È™i împrejurimile ei. Cârciuma, unde omul își varsă necazurile, paharul fiind cam plin, ce-i drept, este locul de întâlnire al tuturor, unde toÈ›i devin, la un moment dat, egali È™i sinceri punând È›ara la cale alături de propriile gânduri. La acÈ›iune participă, direct sau indirect, oameni din toate etniile: români, ucraineni, È›igani, unguri, evrei È™i din toate păturile sociale: intelectuali, slujbaÈ™i, negustori, mineri, hoÈ›i, orfani, văduve, slugi. Cei din urmă, prin perseverență È™i hărnicie, reuÈ™esc să se autodepășească, devenind cu timpul oameni respectabili, iar ceilalÈ›i, necinstiÈ›i, sunt pedepsiÈ›i de puterea divină, unde legea nescrisă își spune cuvântul. Titlurile date de autor sunt foarte sugestive, luate din zicătorile È™i expresiile populare locale „Dumnezeu nu bate cu biciul“ sau „aÈ™chia nu sare departe de trunchi“, conferind oralitate titlului, alături de vorbirea aluzivă, dialogul È™i imagini artistice folosite în opere. ÃŽl socot pe M. Traista un urmaÈ™ al scriitorilor ucraineni, ca Ivan Fedico sau Mihai Nebeleac, È™i sunt sigură că va continua „Romanul nescris“ de aceÈ™tia, dezvoltând patrimoniul literaturii ucrainene din România. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate