poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2024-03-14 | |
Au explodat televiziunile anunțând că într-o bibliotecă a unui oraș nici prea-prea, nici foarte-foarte a fost prins citind, pe ascuns și fără abonament, un ditamai adolescentul. Mascați academicieni însoțiți de o dubă a forțelor speciale jurnalistice l-au luat pe sus pe derbedeu și l-au dus să-l interogheze în librăria din centru. Bă, cititorule, bă, literatule, ce-a fost în capul tău când ai palmat "Război și pace" pe rândul clasicilor ruși și te-ai pitit să citești cu cea mai mare cruzime? Ce vrei, bă, să faci în viață? Să citești munca altora? Să plictisești femeile prin parcuri recitând sau întrebându-le dacă e mai bun Tolstoi decât Dostoievski? Bă, cultule! Bă, soarbe-cerneală! Ia zi, bă, câte capitole ai citit? Ia scoate, bă, de prin creier și de prin inimă emoțiile primului capitol! Vrei să-ți putrezească plăcerea lecturii în pușcărie? Spune tot, bă, că puți a tuș tipografic de la o poștă, tu ai mai citit, precis ești cititor în serie! Adolescentul tăcea mâlc. Avea în pantaloni un mini-exemplar din "Decameronul" și se temea să nu-i fie găsit, ar fi fost condamnat la ani grei de stat pe Facebook fără dreptul de-a mai citi vreo carte. L-au torturat în fel și chip să scoată de la el numele tuturor bibliotecilor agresate și a potențialilor complici cu care citea. Zece ore de bătaie, dușuri cu apă înghețată, unghii smulse cu patentul și arderi cu fierul n-au dezlegat limba obsedatului de aventuri literare. Și atunci unui traducător al operelor lui Borges, torționar de greșeli gramaticale TV în timpul liber și colaborator al poliției bibliotecilor, i-a venit marea idee: bă, furibund al lecturii, dacă nu spui tot îți facem cont pe TikTok și te mai și închidem într-o cameră cu un televizor aprins veșnic pe știri, te-ai nenorocit! În cinci minute, hoțul "Decameronului" prins citind "Război și pace" a mărturisit cum s-a apucat de citit la trei ani, cum se droga cu mirosul cărților pe la patru ani, cum a terminat toți clasicii români pe la zece ani, cum îl invita perversa de Măriuca dintr-a cincea pe la ea să citească spate în spate Dante și Dickens, cum profa de engleză îl băgase într-o rețea ascunsă de citit Shakespeare prin parcuri și cum învățase de la un bibliotecar bătrân cum să intre prin efracție în locuri cu cărți și să le facă felul citindu-le pe nerăsuflate. A primit o pedeapsă ușoară, dată fiindu-i sinceritatea: trei luni într-o tipografie fără drept de-a atinge vreo carte.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate