poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Apoi reîncepe forfota obișnuită
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-07-10 | |
5.
Dar toate acestea p`lesc confruntate cu satisfac]ia de a-i d`rui unui stlp o clip` de orgasm, zicea Sandra, n timp ce, pe taraba zilei, Alexandra specula ploaia de spini a cuvintelor: despica]i-mi venele înclcite în palm` [i r`scoli]i-mi via]a, care înc` se mai nc`p`]neaz` s` se preling` prin ele, iar don Moreira Canudos, ce i povestea lui Sabatini despre str`mo[ii lui, care construiser` imperii ale soarelui m`cinate de racile inimaginabile, auzind parc` venind de undeva din negura timpurilor aceste cuvinte, se oprise ngndurat [i ncepuse, vag derutat pentru prima oar` n via]a lui att de fr`mntat` de incertitudini [i visuri de[arte, s` [i priveasc` prietenii cu nencredere, ntrebndu-se dac` ceva din toat` povestea asta avea, dac` nu vreo valoare sentimental`, cel pu]in o urm` de veridicitate spasmodic`, pentru c` realul, adic` relativul fiin]ei, nu putea avea un fundament legat de sacru, iar intimitatea profan` a gndirii n acceptarea unicit`]ii universului nu mai merita s` fie despicat` n patru… Catarina, smulgndu-se din acea ame]eal` aproape pl`cut` care i readusese n sim]uri mngieri aproape uitate, incitante [i dulci [i catifelate, se concentr` o clip` asupra chipului frumos al Sandrei, apoi oft` [i se ndrept` spre buc`t`ria n care vasele de aram` str`luceau mocnit ca j`ratecul pe pere]ii nnegri]i de timpurile str`vechi ce se cernuser` peste ele, [i se ntreb` ce anume ar fi putut s` g`teasc`, pentru c`, de[i anii zburau ca norii [i secolele se nf`[urau n jurul lor ca v`l`tucii de fum ce ie[eau dintr-o pip`, care nici m`car nu era o pip`, dup` un paradox celebru care amesteca iluzia cu halucina]ia, realul cu aparentul, cunoscutul cu necunoscutul, capra cu varza, grul cu neghina, ntr-un efort incon[tient [i de nest`pnit de a demonstra sensul [i nonsensul adev`rului de dintotdeauna, [i anume acela c` nu exista de fapt nici un adev`r adev`rat, ci numai o pulbere fin` a secundelor m`cinate ntre ro]ile timpului. Iat`, ziceam eu, autorul, a nins n Croa]ia cu fulgi de z`pad`, nu de porumb, iar n Provi]a a nins de diminea]` cu petalele florilor de salcm, cam pn` la ora 16, apoi, spre ora 18, mi-am pus haina de cal [i c`ciula pe cap. Snt eu friguros, dar s` faci focul n luna iunie… {i, pentru c` a venit vorba despre normal, s-o d`m pe paranormal. Eu cred c` exist` a anumit` frecven]` a emisiunilor neuronale, n rezonan]` cu care intr` receptorul (persoana paranormal`). Orice om poate intra n aceast` stare de excita]ie a neuronilor, care ncep s` emit` biocuren]i (impulsuri elctromagnetice!) ntr-o frecven]` stimulat` de emo]ie (durere, team`, spaim`, groaz`, fric`, temere, speran]`, disperare… cuvinte care exprim` o anumit` nuan]` a tr`irilor noastre - dar Ela se pricepe mai bine!), ce a fost denumit` factorul PSI. Tocmai implicarea n „problemele” emitorului i exagerbeaz` „receptorului” capacitatea de a recepta (de a intra n rezonan]`) cu emisiunile neuronale ale „emitorului”. Aici am avea nevoie de comentariile Ellei, dar unde o fi ea acum, prin ce nebuloas`, zodie sau galaxie o c`l`torii spiritul ei incitat de regulire gndirii, nu ale lucrurilor. Sabatini se ridicase n picioare [i era parc` [i mai nalt dect de obicei, sau poate c` fl`c`rile din vatr` i luau umbra [i i-o ntindeau pe pere]ii camerei, peste rafturile nguste pe care se aliniau cumin]i retortele [i mojarele, eprubetele cu forme curioase, ce ntruchipau feotu[i stelari, din care se dezvoltau universurile gndirii, apa primordial` hohotea n ceaunul negru ag`]at deasupra fl`c`rilor [i n aer plutea o mireasm` dens`, vag dulceag`, de mirt [i de aloe, de miere de albine n care se topiser` esen]ele r`s`ritului, [i toate acestea le observase Comandorul del Rio Grande, cel care umbla mai pu]in la specificitatea absurdului, luat drept component` major` a genezei vie]ii, pentru c` el percepea via]a n propria ei devenire [i din scurtcircuitarea revela]iei cu ra]iunea ce]oas` de a fi dedusese acel principiu al autonomiei ideilor, care ne bntuie creierii ca fluturii n jurul rugurilor aprinse n miez de noapte sub bolta stelar`, dar ce s` fi zis [i mai ales ce importan]` mai aveau cuvintele, chiar [i acelea care nso]esc harul sau exprim` extazul?! Moreira Canudos i f`cuse semn Comandorului del Rio Grande c` pe aproape, n incertitudinea gnoseologic` se afla [i Lory cu enigmele sufletului ei, iar Amadriada era prins` [i ea n jocul poeziei clipei sau poate n clipa poeziei, pentru c` nu mai n]elegeau nici ei ce li se ntmpla de o vreme, secolele se suprapuneau unele peste altele, prezentul devenea trecut [i trecutul prezent, limbajul vehicula paradoxuri transcendente, numai Catarina, bibliotecara care [i sim]ea de mul]i ani sufletul prins n capcana definirii unei individualit`]i psihologice, zmbea n col]urile gurii ei frumoase, cu buzele r`sfrnte peste din]ii ei n`ucitori de albi, de leoaic` aflat` n rut, p`rea a [ti ce se ntmpl` [i, cnd nsu[i autorul s-a a[ezat la festinul sfr[itului sau poate al nceputului de lumi virtuale, i-a ntins o bucat` de pine [i i-a turnat ciorb` de fasole n vasul de lut, pe care erau scrijelite semnele cerurilor, ale ntmpl`rilor miraculoase [i ve[nice… dac` ve[nicia mai era un reper la care s` se mai poat` raporta cineva n lumea asta… 6. Dar trebuia mai nti s`-mi definesc eu mie nsumi rolul pe care trebuia s`-l joc n aceast` textur` de cuvinte [i sensuri impregnate de iluzii generate de aleatoriul hazardant, pentru c` nu puteam s` fiu tot eu autorul aflat nafara lumii `leia virtuale [i prozaice, care se zbate n fiertura infinitului [i pe care doar zeii o sorb nseta]i de viziunea crea]ionist`, pe care le-o tot n`scocise Homer `la pn` i ame]ise [i pe ei cu attea paranghelii ce li se puneau pe seam`, mai h`mesi]i parc` dect muritorii de crime, tr`d`ri [i pasiuni carnale ce mergeau pn` la incesturi grandioase sau mperecheri cu muritorii, [i poate de aceea a degenerat [i stirpea lor, pentru c` ap`reau semizeii [i, cum nu aveau nici o teorie rasial`, la care s` se raporteze, se treziser` n aceea[i oal` a spiritului ce l define[te pe om, amesteca]i cu lingura de lemn a istoriei de vreun ciclop, pentru c` n acest joc al vie]ii [i al mor]ii, uitaser` cu to]ii de nemurire, [i oamenii dar [i zeii, [i nu le mai r`m`sese dect pl`cerea ce le inunda oasele [i speran]a c` vor putea s`-i mngie eternit`]ii coapsele de zei]` nimfoman`… St`team ntr-un col] al nc`perii sumbre, al c`rei ntuneric era sf[iat de limbile fl`c`rilor, [i r`sfoiam un manuscris scor]os ce mi zgria palmele [i m` ame]ea cu teorii mistice [i din cnd n cnd mi ridicam privirile [i i priveam pe cei din jurul meu, observndu-le nu gesturile,,, ci r`stignirea n r`scrucea gndurilor despre infinitul catifelat ca o coaps` apetisant` de zei]` [i aroma str`lucitoare a unei idei ce se ive[te n cea]a luxuriant` a teoriilor crepusculare ca un sn de driad` sc`pat de sub bluz` n efortul ei disperat de a-[i transforma alergarea n zbor [i de a se crede ea ns`[i esen]a zborului n absolutul relativ mngiat de eternitate cu l`comie pe miezul ei fierbinte, care penduleaz` ntre imagine grandioas` [i simbol delicat, reprezentnd poate, pentru prima oar` n historia impregnat` de senzorial, nu ideea de pl`cere sau viciu, ci de extaz mistic, r`stignit [i el ntr-o rela]ie de cauzalitate mitic`… |n buc`t`ria n care vasele de aram` str`luceau mocnit ca j`ratecul pe pere]ii nnegri]i de timpurile str`vechi ce se cernuser` peste ele, Catarina i pusese s` m`nnce lui don Antonio de Santa Estela, posomortul ei st`pn, a c`rui frunte sclipitoare ca por]elanul era ncruntat` de parc` ar fi r`sfrnt la suprafa]` sub form` de valuri m`runte frecven]a gndurilor ce i se derulau sub ea, pentru c` nici cnd ar fi trebuit s` se relaxeze [i s` m`nnce n lini[te acesta nu avea astmp`r [i cu mna stng` continua s` noteze pe buc`]ele de pergament cifre [i semne ezoterice, numai de el n]elese [i, cnd privea peste um`rul lui, Catarina zmbea amuzat`, pentru c` ea le n]elegea forma, nv`]ase s` le descifreze, dar nu se chinuia s` le n]eleag` sensul pn` cnd st`pnul ei nu le discuta cu ceilal]i [i nu le diseca nuan]ele n]elesurilor multiple, de parc` lumea, care era o construc]ie aparent haotic` a eului absolut p`rea a fi n acela[i timp lipsit` de logic` [i de ra]iunea de a fi. Cavalerii de Quadradores, Antonio de Santa Estela, Comandorul del Rio Grande, Moreira Canudos [i don Sabatini, aveau n comun acel joc iluzoriu al min]ilor ce se risipea n abstrac]iuni n care realul genera haos iar spiritul, lipsit de intui]ie, se risipea [i el n fantezii paradoxale [i misterioase, mai ales cnd se cernea peste el pu]in praf mistic [i nebunia lor era s` disece la infinit un adevar care nu exista nici ca sens al crea]iei [i de aici ncepeau acele lungi t`ceri [i mzg`leli nervoase peste tot, pn` [i pe pere]ii nnegri]i de secolele ce se impregnaser` n ei ca cenu[a din vatra n care focul nu se stingea nicioidat`. Dar eu nu aveam nc` nici o [ans` s` n]eleg ceva din acel manuscris scor]os, care mi zgria palmele [i m` ame]ea cu teorii mistice ce mi p`reau a fi o piele de [oprl`, Amadriada i spunea o poveste Catarinei [i din cnd n cnd mi arunca o privire trist`, de parc` voia s`-mi repro[eze faptul c` o uitasem, dar, dac` nu n]elegeam eu nsumi ce se ntmpla cu mine, ce s` fi n]eles ea, fiin]a aia cu sensibilit`]i emo]ionante… |n Provi]a via]a curgea dup` un ritm descifrat n semnele de pe cer, pentru c` fiecare nor ne nsp`imnta cnd ne aminteam c` fnul este risipit s` se usuce, gnd care pe mine m` amuza teribil, cnd m` gndeam c` noi, ]`ranii, nu punem numai legume la borcan, ro[ii, morcovi, castraveciori [i ro[ii, dar conserv`m [i fructele, ca s` avem peste iarn`, [i, uite, chiar [i fnul era o form` de a p`stra „vie” iarba pentru animale [i, cnd mi aminteam cu ct` poft` rumegau vacile n grajd fnul cu mirosuri aromate, de flori de cmp n care lenevea ve[nicia, m` duceam cu gndul la mntuirea sufletului… 7. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate