poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 82 .



Pe scurt despre „fragmentarism”
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Sextus Empiricus ]

2025-07-09  |     | 



“Fragmentarismul”, la noi, a fost pus în evidenţă în defuncta, din păcate, revistă „Idei în dialog”, nr. 2(17), februarie 2006, pp. 15 - 19 (V. Cioveie, “Despre modalităţile fundamentale ale gândirii”), unde el este opus “gândirii conceptuale”. A urmat replica lui Andrei Cornea (A. Cornea, “Gândirea gândirii”), în aceiaşi revistă, nr. 3(18), 2006, p. 19, care argumentează că şi fragmentarismul este tot un concept. A urmat o continuare a lui Andrei Cornea (A. Cornea “De la “anarhetip la arhetip” ”, Idei în dialog,nr. 5(20), 2006, pp. 13 – 14), unde este extinsă discuţia şi asupra cărţii lui Corin Braga, „De la arhetip la anarhetip”, Iaşi:Polirpm, 2006, pe care îl acuză, în esenţă, de acelaşi lucru. În fine, replica lui Braga nu se lasă aşteptată. Şi în C. Braga, “Arhetipul reloaded” (Idei în Dialog, nr. 9(24), 2006, pp.50 – 52), acesta închide discuţia argumentând că “arhetipul [vizând conceptualul, n.n. G.M.] poate fi comparat sau pus în relaţie cu fizica macroscopic, newtoniană, în timp ce anarhetipalul [fragmentarist, n.n. G.M] pare să funcţioneze după legi statistice, din fizica cuantică”; ca să conchidă că “Ceea ce susţin este că există lucrări artistice care au un aspect descentrat, anarhic, rizomatic [vizarea lui Deleuze este cât se poate de clară, n.n. G.M.], în opoziţie cu lucrările piramidale, ierarhice, rezumabile într-un sens univoc”, ceea ce pe mine mă interesează în mod deosebit.
Poate mă voi ȋnvrednici să scriu mai mult despre “”gândirea fragmentaristă” care, la noi, este ilustrată cu succes şi conştient de cel puţin doi autori: Ofelia Prodan şi Elena Gligor. Am uitat să ȋl adaug şi pe subsemnatul, atât ȋn proza scurtă, dar mai ales ȋn poezie ȋn ultimul său volum care poate fi citit, la liber, pe https://www.inmediasresebooks.eu/produs/7-x-7-ciclul-de-sapte-secvente-cu-sapte-poeme/. Ȋn fine, şi nu ȋn ultimul rând, trebui remarcat José Saramago, portughezul laureat Nobel, care aplică cu succes “fragmentarismul” ȋn proza de largă respiraţie – a se vedea de exemplu romanul său “Anul morţii lui Richardo Reis”, Polirom, 2018.
Totuşi parcă ceva extrem de important mă ȋmpiedică să termin. Mi-am amintit. Este vorba de „metafora tras-semnificativă” lansată de regretatul dr. matematician Cătălin Ioniţă, care face casă foarte bună cu „fragmentarismul” – se poate consulta excelentul studiu „MARELE ANONIM ŞI METAFORA TRANS-SEMNIFICATIVĂ” al dânsului, care poate fi accesat la https://rjit.inmediasresebooks.eu/wp-content/uploads/2023_02_04.pdf.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!