poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-03-29 | |
Un erou romantic, un Robin Hood, un prieten al celor năpăstuiți, al celor săraci, al celor din “sertao” sau din favele. Un năimit al Moscovei, un agent bolșevic pe pământul Braziliei. O poveste de dragoste teribilă, cu final tragic. O figură legendară.Luís Carlos Prestes (1898-1990) a fost, în multe privințe precursorul lui Che Guevara, un erou romantic și o speranță pentru milioane de suflete năpăstuite.Cunoscut și drept “cavalerul speranței” Prestes a condus împotriva oligarhiei agrare care domina Brazilia, așa numita rebeliune tenente (de la termenul spaniol pentru locotenent)-care a terminat politicile “café com leite” conducând la reforme sociale semnificative. Deși înfrânt, Prestes a continuat insurecția cu celebrul “Marș lung” prin zonele rurale ale Braziliei, alături de cei exploatați. În 1930 revoluția abolea “Bătrâna Republică” oligarhică din Brazilia, aducând la putere un ex-tenente, pe Getulio Vargas- o figură totuși foarte conservatoare..
Aflat în exil la Buenos Aires, Prestes se convertește la marxism.Participă la formarea Aliança Nacional Libertadora (ANL) un Front Popular al Braziliei, apărut ca urmare a măsurilor represive ale lui Vargas contra sindicatelor braziliene. Aliat cu oligarhia agrară și cu mișcarea fascistă a integraliștilor Vargas a reușit să impună Congresului Brazilian în Martie 1935 Legea Securității Naționale-interzicând ANL. Aceasta a fost nevoită să declanșeze insurecția armată în Noiembrie 1935.Guvernul brazilian, ca omologii săi fasciști din Europa a răspuns prin arestări și teroare. Dorind să-și satisfacă aliații fasciști din mișcarea integralistă care aveau tendințe antisemite Vargas a deportat-o pe soția gravidă a lui Prestes ,Olga Benario în Germania nazistă-ea decedând într-un lagăr de concentrare. În 1945 Vargas schimbă macazul, odată cu înfrângerea Germaniei naziste eliberând toți prizonierii politici. “Vargas e foarte flexibil. Atunci când a fost la modă să fi fascist- a fost fascist. Acum e la modă să fi democrat- și s-a transformat într-un democrat” a fost comentariul lui Prestes.Vargas a promis o “eră a libertății” incluzând amnistii pentru prizonierii politici și legalizarea partidelor de opoziție incluzând Partidul Comunist. În 1945 Vargas a fost alungat de componenta de extremă dreaptă a forțelor armate iar Partidul a fost persecutat din nou. Totuși, în anii 50 și începutul anilor 60 Partidul avea să-și facă o revenire spectaculoasă fiind chiar cooptat în dezbaterea problemelor importante ale Braziliei de către João Goulart (1961-64) chiar înainte ca guvernul acestuia să cadă sub loviturile forțelor reacționare- Prestes fiind din nou persecutat. Experiența eșuată legată de insurecția armată l-a făcut pe Prestes sceptic față de șansele unor asemenea acțiuni- provocând separarea între fracțiunea maoistă a partidului care a ales calea luptei armate și fracțiunea lui Prestes, Partidul Comunist din Brazilia Prestes moare în 1990 ca patriarh al stângii din America de Sud.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate