poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-09-14 | |
Cursul magistral de Metalurgie curgea lent, în ritm de dictare. Studenții Școlii Normale Superioare de Învățământ Politehnic din Oran, în număr de câteva duzine, aruncau spre mine priviri în care licărea un interes mai mare sau mai mic. Împrăștiați statistic aproape uniform în sala cu 100 de locuri, ei aveau în față câte o coală de hârtie, pe care pixurile lăsau urme subțiri, reprezentând litere, semne de punctuație sau linii, când nu erau…prinse între dinți, puse după ureche, utilizate pe post de bigudiu, țintuite între degete sau, pur și simplu, așezate pe mese. Era o după-amiază de mai, când soarele pârjolea aproape în egală măsură atât fâșia litorală a Algeriei, cât și deșertul Sahara, situat mai la sud, între care se găsește doar lanțul munților Atlas. Perdelele din pânză subțire de culoare albastră reușeau mai mult să coloreze radiația solară, decât să-i reducă intensitatea. Prin ferestrele deschise pătrundea un aer încins, uscat, care dădea totuși o senzație de răcoare, deoarece accelera procesul de evaporare a transpirației. Treceam printre discipolii mei pentru a impulsiona luarea notițelor de curs. Pășeam cu grijă ca să nu calc peste picioarele întinse, care ieșeau de sub mesele unora dintre ei. Ușoara mișcare a degetelor în sandale îmi indica faptul că posesorii acelor articole de încălțăminte erau relaxați, lipsiți de complexe.
- "Monsieur", vreÈ›i să scrieÈ›i pe tablă ultima frază? am auzit o voce, care a primit aprobarea întregii asistenÈ›e prin limbaj non-verbal. - "Bien sûr!" am reacÈ›ionat eu mulÈ›umit că reuÈ™isem să menÈ›in trează atenÈ›ia auditoriului. Eram obiÈ™nuit cu astfel de intervenÈ›ii, deoarece studenÈ›ii mei nu cunoÈ™teau foarte bine limba franceză. Procesul de arabizare, început la 2 iulie 1962, când a fost declarată independenÈ›a Algeriei, ajunsese să-È™i facă efectul; limba franceză nu a mai fost studiată în ciclul primar, ca o limbă maternă, ci, mai târziu, ca limbă străină. ÃŽn timp ce mă îndreptam spre tablă, s-a auzit chemarea la rugăciune transmisă prin difuzoarele moscheilor din Oran. Abia scrisesem prima literă, când o voce m-a întrerupt: - "Monsieur", noi dorim să plecăm acum la sala de rugăciune. - Nu este nici o problemă, puteÈ›i pleca imediat. Știam că există un spaÈ›iu amenajat special acestei activități în incinta Școlii Normale Superioare de ÃŽnvățământ Politehnic din Oran, care a fost construită în anul 1970 cu fonduri U.N.E.S.C.O. De asemenea, fusesem prevenit de colegii mei bulgari, francezi, polonezi È™i ruÈ™i, încă din prima zi când am intrat în această instituÈ›ie universitară că unui profesor "redegist", care a refuzat studenÈ›ilor să iasă în timpul orelor ca să se roage, i-a fost reziliat contractul datorită… grevei discipolilor lui. Am observat că un grup de aproximativ zece studenÈ›i a părăsit, ca de obicei, sala de curs. Am început să scriu pe tablă fraza solicitată, dar pe la mijlocul ei… a sunat sirena care anunÈ›a pauza. Imediat am auzit în spatele meu hârșâitul produs de deplasarea scaunelor. Am terminat de scris pe tablă fraza respectivă, după care am revenit la catedră. Spre mine a venit studentul Munarau (n.a. Moderatul), un tânăr cu È›inută atletică, pe care l-am întrebat: - Tu de ce nu mergi la sala de rugăciune? - Mai întâi trebuie să vă spun că una din obligaÈ›iile importante ale oricărui musulman este de a face rugăciune de cinci ori pe zi: "al fajr", adică "zorile", "adz dzohr", adică "amiaza", "al aasar", adică "mijlocul după-amiezii", "al maghrib", adică "apusul soarelei" È™i "al iiÈ™a", adică "lăsarea nopÈ›ii". Acum ar fi trebuit să efectuez ritualul rugăciunii "al aasar", dar sper că Allah mă va ierta, aÈ™a cum îi va ierta È™i pe colegii mei, care au ales să meargă la "cafétéria" ca să bea ceva răcoritor. De altfel, câți algerieni mai fac rugăciunea "al fajr"? Foarte puÈ›ini, vă spun eu, deoarece este extrem de obositor să te scoli zilnic în zori. ÃŽntre timp s-a îndreptat spre noi studentul Almumin, un tânăr firav, cu barbă, care se întorcea de la sala de rugăciune. - Rugăciunea este obligatorie? l-am abordat eu pe Almumin. - ÃŽn primul rând trebuie să È™tiÈ›i că legile coranice pot fi clasificate astfel: 1) acte obligatorii, care reprezintă binele; 2) acte interzise, care reprezintă răul; 3) acte recomandate, la care binele este predominant; 4) acte nerecomandate, la care răul este predominant; 5) acte lăsate la alegerea individului, la care proporÈ›ia binelui este egală cu aceea a răului. Iar acum vă răspund la întrebare: în Coran este menÈ›ionată încă din surata 2, denumită "Baqara" (n.a. Vaca), versetul 43, obligaÈ›ia de a efectua "salaua" (rugăciunile) către Allah. - Iar cu cei care nu fac toate rugăciunile zilnice ce se întâmplă? - Acei musulmani vor ajunge pe un anumit nivel al Paradisului sau Iadului, în funcÈ›ie de totalul păcatelor săvârÈ™ite. De altfel, pe fiecare umăr al oamenilor stă câte un înger scriitor; unul înregistrează faptele bune, iar celălalt - faptele rele. A nu face toate rugăciunile zilnice este un păcat mult mai mic comparativ cu acela de a nu crede în Allah sau a crede în idoli, aÈ™a cum au făcut evreii când s-au închinat la o statuie de aur a unui viÈ›el È™i l-au supărat atât de tare pe Moise, încât Profetul a spart cele două table cu legi scrise chiar de Allah... - Adică scrise de Dumnezeu, l-am corectat eu pe Almumin. De altfel, am văzut la biserica "San Pietro in Vincoli" (n.a. Sfântul Petru în LanÈ›uri) din Roma celebra statuie a lui Moise, realizată de Michelangelo Buonarroti. Am fost impresionat de măiestria sculptorului de a reda starea de nervozitate a celui care, după ce a coborât de pe muntele Sinai, unde vorbise cu Dumnezeu timp de 40 de zile, a văzut necredinÈ›a în Dumnezeu a celor care se închinau la viÈ›elul de aur. - Mai trebuie să È™tiÈ›i că musulmanii respectă atât Coranul, cât È™i Hadit (n.a. Relatare), care reuneÈ™te unele vorbe ale Profetului Muhammad, precum È™i Sunna (n.a. Conduită), în care sunt descrise unele comportamente ale Profetului Muhammad, cu valoare de norme. - Dă-mi un exemplu în acest sens, nu l-am lăsat eu să răsufle pe Almumin. - Desigur, un exemplu care îmi vine în minte acum este interdicÈ›ia de a intra în W.C.-uri, luând cu sine înscrisuri din Coran pe orice fel de suport: hârtie, pânză, metal etc. - Mai poÈ›i să-mi dai un exemplu, Almumin? am insistat eu. ÃŽn sala de curs căldura era mare, dând o senzaÈ›ie de sufocare. Almumin a făcut o pauză cât să inspire adânc, a răsucit cu degetul câteva fire din barbă, după care a spus: - Ãă, desigur. Este interzis accesul în moschei al bărbaÈ›ilor sau în anexa moscheelor a femeilor, dacă lenjeria este pătată de urină, respectiv de sânge. Aici este una dintre marile probleme ale bărbaÈ›ilor musulmani mai în vârstă, mi s-a destăinuit cândva tatăl meu, dată fiind legea nescrisă a firii care spune că ultima picătură de urină ajunge în... chiloÈ›i. Mai am È™i alte exemple, dacă doriÈ›i. Sirena care anunÈ›a sfârÈ™itul pauzei m-a ajutat să ies din starea de perplexitate în care mă găseam; pentru moment nu mai aveam alte curiozități... |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate