poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1055 .



Vol,,Teatru\"
proză [ ]
,,Nebunul și statuia";,,Fauna scribilor"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [maridor ]

2010-05-22  |     | 



Nebunul și statuia

Personajele:Nebunul
Umbra sa
Adamev și Adameva
Filozoful-artist
Scriitorul-moralist
Actul I

(Lume multă într-o navă exotică cu nume de poveste :„Orient-expres” se avântă spre Marea Sargaselor , oameni cu simțul aventurii în sânge , care călătoresc spre ținuturi necunoscute. Chipurile lor-unele radiante , altele adâncite parcă într-un vis permanent , sugerau scopurile pentru care au fost făcuți. Între ei un singur chip mai copilăros , a cărei bucurie de a fi te făcea să crezi că viața ei fusese trăită prin nevoile spiritului și sufletului. Lumina din el atrăgea atenția.
De asemenea , se distingea o altă ființă care agoniza și se văieta făcând gesturi spasmatice). Se află toți , la un loc , într-un hotel luxos , într-un peisaj mirific .
Nebunul (sardonic)umbrei care îl supraveghează:
-Bestie , toată viața am vrut să fiu liber și sunt dresat în continuare de Dumnezeu , de societate , de prieteni și tot timpul dușmani în cunoaștere , în fericire și nefericire. Am simțit că voi avea un destin special , și gândurile mele
au fecundat conștiințe(Ha , ha , ha…).Și , fiindcă n-am fost înger(recunosc) , toate femeile din viața mea m-au condamnat la iad. Trebuie judecate toate de ingratitudine….
Umbra călătoare(luându-i vorba):
-Tu , care ai avut toate libertățile , mai puțin libertatea lucidității sinelui tău…Fiindcă ți-ai fost propriul Dumnezeu , făcând ce te-a tăiat capul , ti-ai plătit scump libertatea asta , făcând îndelung timp antrenamentul durerii(ironic).Nu cumva îți aplici schema patimilor lui Iov?
Nebunul(continuând râsul isteric):
-Tu , prima și ultima mare conștiință , duci un război ideologic și sufletesc , să-nțeleg , cu delirul nonconștiințelor. Ești destul de otrăvitoare , soro , mă urmezi peste tot (ca proprie conștiință , spui tu) , uitând că , pentru a te salva din chingile conștiinței , trebuie să fii bestie sau să îmbrățișezi suferința spre mântuire.
Umbra călătoare(nebunului):
Cabotinule , ai trăit permanent cu sentimentul autosuficienței și cu acea fractură morală , inconsecvent valorilor universale , în orgoliu și narcisism .Te-ai iubit tot timpul pe tine și te-ai solidarizat la câștig cu lichelele .Oare în ce ai crezut , în ce crezi , mai ai ceva sfânt în tine , dincolo de lucrurile mărunte?
Nebunul(alintând-o ironic dar și sardonic):
Ar fi trebuit ca umanitatea din mine să fie sfântă?
Umbra călătoare: Ar fi trebuit să existe o așezare meritorie a umanului și divinului din oameni la codurile majore cu valoare morală capitală , o datorie a oamenilor în calitate de conștiințe umane care să se raporteze la aceleași valori și să conștientizeze valori la rându-le ! N-am pretenția să te fi raportat la modelul magistral(Dumnezeu) , pentru că , nemurirea nu poate fi ridicată pe un soclu perisabil. Ai trăit mai mult din inerție și păcatul te-a urâțit. Nu te-ai întâlnit niciodată cu Dumnezeu și veșnicia în ceea ce ai făcut , n-ai avut sentimentul eternității , ci doar nerușinarea și sentimentalismul populist , exprimat frust. Tu , care ți-ai ridicat propria statuie , ai ajuns un ratat , stăpân pe nebunia ta.
Nebunul: Mă faci nebun de legat și spui că mă iubești ca pe propriul frate geamăn? Tot timpul m-ai descalificat , vorbindu-mi de scopurile mele utopice pentru îngustimea mea. Fugi de aici , tu însăți vii din neant , nu ești ființă , nu ești dublul meu. Spui că ești autonomă și , de aceea , îmi anulezi statutul meu ontologic. Îmi reproșezi că am fost și sunt neputincios ca toți ceilalți confrați ai mei , că nu sunt niciodată ceea ce sunt.
- Umbra călătoare: Nu știu ce te-ar mai salva de la iadul laic cu care ai conexiuni? Ba știu ce te-ar salva , poate iubirea dezinteresată a unei femei care să-ți tre treceri , pedeapsa experienței noastre primordiale.
Of , când am văzut pe Adameva , inima mea a cântat ca pe strunele unei viori fermecate. Gândurile mele subțiri s-au întors grațioase , îmbogățite cu muzica pasiunii și tinereții .Avea chipul unei zâne grațioase ce apăruse parcă din pădurile umbroase , arătându-mi-se deodată privirii , asemeni unei driade și în sufletul meu năpădise iubirea. Oh , oh , Adameva….
Umbra(mângâindu-l):Iubirea înseamnă a trăi cu o mare neîmplinire. O , nebunul meu drag , întâmplările bune ori rele sunt ale noastre nu avem cum să le ocolim. A avea nostalgia că nu ești acolo unde ar trebui să fii , că nu ți-ai ales destinul pentru care ai fost făcut. Toți cei care reflectează asupra condiției lor , vor vedea că nu lor le este dat să fie înfăptuitorii propriei lor nemuriri sau fericiri. Știi care este rostul tău? „Să-ți duci crucea și să faci ceea ce se cuvine”
Nebunul(râzând isteric): Ha , ha , ha , „ ceea ce se cuvine” apare la sfârșitul poveștii.
Umbra: Frățioare geamăn , te compătimesc și totodată te iubesc pe tine , care mă hulești și care mă consideri adversară. Uiți că negându-mă pe mine , negi propria ta conștiință , lumina-flacără , lumina-spirit. (Într-un târziu , umbra apare egală cu sine la miezul zilei și descrește pe măsură ce soarele apune. În tot acest timp nebunul agonizează și se vaietă. În agonia lui face gesturi de gladiator.
Nebunul(se vede în timpul Romei , într-o piață publică)
- Cetățeni ai Romei , timpul lui Cato-împărat trebuie să apună. Nu uitați că eu sunt stăpânul gărzilor pretoriene și pot sluji acest deziderat după care tânjiți .Sunteți făcuți și tratați ca și sclavi , în timp ce Cato huzurește. Ah , Cyntia , iubita doamnă , suspină și lăcrămează pentru voi. Dar , ea , nu poate sluji cauzei voastre.(În timpul discursului este surprins de Cato și gărzile sale. Într-un gest de neatenție , nebunul îl înjunghie pe Cato și-i ia victime gărzile. Se autoproclamă împărat ).
De astăzi , eu voi trona ca și zeitate în panteoul celorlalte zeități. Vreau să-mi ridicați statuia în templul celorlalte zeități alături de statuia zeiței Cybele.
Corul sclavilor: Mărite împărat , dar pentru aceasta trebuie să fii castrat.
Nebunul: Castrat , eu , care în tinerețe am fost tatăl orgiilor(rectific , femeile și viciile tari m-au dezarmat) , nu sunt demn de acest purgatoriu.
Umbra (îl dă de gol , atrăgându-le atenția celorlalți că el e ucigașul lui Cato și răpitorul Cyntiei- împărăteasa , răposatului împărat. Este arestat pentru că i s-a găsit pumnalul).
- Criminal sadic , niciodată nu te vei curăța de sângele propriilor mâini. În tine au rămas multe lucruri obscure. Ai experimentat în tinerețe prin nebunia tinereții exercițiul răului și urii care deformează conștiința și urâțește sufletul. Purgatoriul acesta te-a adus în pragul nebuniei absolute. Of , oameni
nevolnici , ura voastră e mai crudă decât cea a animalelor . Ea ia proporții și apoi îi autodistruge pe cei care o practică . Gărzile îl ridică și-l închid într-o pușcărie-sanatoriu. Își închipuie că a rămas nesupravegheat și monologhează.
Nebunul(mișcat): Practicând ura , mi-am urât țara , pe toată lumea și tot universul și am ajuns să mă urăsc pe mine în clipa disperării absolute. Eram avid de putere , peste tot mintea mea născocea statui și biciuiam pe toți cei care-i consideram de la sine , dihanii . Eram debusolat și mă simțeam într-un fel de nebuloasă (plânge isteric și se liniștește într-un definitiv). Am conștiința că am făcut numai rău și că nu am fost eu însămi niciodată. Niciodată nu m-am simțit împăcat cu mine însumi , nu am trăit pe deplin stările acelea de „bine” , ”frumos” , ”adevăr” , ”credință”.
Umbra (apare deasupra sa sub formă de aură în spirală): Þi-a lipsit credința care mută munții din loc și , de aceea n-ai simțit libertatea și liniștea apolinică a omului credincios care trăiește în Dumnezeu , raportându-și voințele și acțiunile la transcendență . N-ai avut niciodată aripi pentru zbor. Te-ai vrut un prinț fericit și te-ai ales cu propria ta revoltă de plebeu , sătul de propria neputință și de propriile tale admirații. (Îi dă să bea dintr-un cofăiel apă…)
- Bea să-ți astâmperi setea sufletului. Nimeni nu e inocent și pur pe lumea asta. La tine totul a fost mult mai crud , mult mai violent pentru că s-a petrecut la vedere , demonstrai primitiv. Erai ca o magmă trezită în adâncurile pământului. Dragostea ta pentru Cyntia , însă te-a salvat.
Nebunul (aude undeva o muzică stranie , iese în grădina sanatoriului)
- Aud o muzică stranie „o missa solemnis” , care picură în mine fiori tainici.(Se uită în jur și vede un bărbat blond cântând la o harfă. Se apropie de el).
Nebunul : Bravo , ești un artist genial care face să cânte lacrimile lui Dumnezeu. Ce grație! Ce zefir! Ce adevărat! Ce fericire! Abia acum mă simt o nulitate.
Muzicianul: Sunt doar un mic maestru , nimic mai mult , chinuit de o muză. Domnul naște pe o coardă de vioară , pe o pală de vânt. De câte ori m-a părăsit o femeie am compus un vals .
Nebunul:Toată magia ta e visare , tu miroși a har. Când cânți tu , Dumnezeu este cu noi , alteori muzica mă coboară în infern , amintindu-mi de vina noastră , a oamenilor dar , de cele mai multe ori , îmi creează iluzia că îngerii în cer cântă la harfe pentru noi , oamenii aceștia neghiobi. Ești tânăr și muzica ta poate schimba lumea , compoziția ta poartă un grăunte de mister divin ce o eternizează , pe când noi , oamenii pe fiecare zi , murim câte puțin.
Privește! Apusul sângerează văzduhul ca un diamant înroșit. Cântă până la ultima notă melancolică. Îmi întorci inima îndurerată spre câmpiile verzi ale copilăriei mele , spre chipul meu diafan de copil rătăcit la porțile raiului verde . Iată! Pe cer focurile aleargă argintate și aprind stelele ca să nu ne mai fie nouă frică de moarte. Viața capătă sunet și eu mă simt mai bun. Acum înțeleg că omul poate fi transformat prin motivațiile sale creatoare , a intențiilor sale de natură estetică și transcedentală . Muzica ta celebrează dragostea , credința , prietenia. Când cânți tu , inima mea urcă-n cântări celeste , iar prin pulberi de stele , văd chipul iubitei mele Cyntia , mireasa inimii mele , acoperit de un ușor văl de meditație , ireal. Pentru ea , dragostea noastră înseamnă și provocare mistică. Cyntia m-a iertat și m-a salvat din brațele bestiei scârnave , pentru că ajunsesem să mă închin idolilor puterii și vanității cu orice preț. Ea
m-a ajutat să ies din confuzie și din minciună și să reconsider vechea tablă a valorilor. A fost prea lung drumul , dar am învins( După săvârșirea pedepsei este eliberat).
Actul II

Adamev și Adameva- iubiți
(Dintr-un spațiu puțin luminat , apăru o străină cu un chip de copil-înger ce ținea de mână un bărbat , care avea în chip ceva din spiritul adâncurilor , ceva aspru. Nimeni nu-și putea închipui un sentiment puternic între cei doi pentru
că , dacă ea era irezistibilă , el părea o statuie cu un chip imobil , fără gând înalt , fără coduri ontologice subtile)
Adameva: Ne aflăm la capătul unui drum nepremeditat și inedit , ciudat chiar , în care sâmburele de fantezie sădit în sufletele noastre a prins fruct , încât această fericire care ne face să privim lucrurile la adevărata lor valoare , este justificată. Am alunecat pe lângă mizeriile umane cu dezinvoltura celor chemați să învingă. În acest peisaj nou de forme și reflexe , de carusel de culori , de stări , de percepții , diminețile însângerate de aureolă mă găsesc mai îndrăgostită , atunci când văd imaginea ta , reflectată în fereastra sufletului meu.
Adamev: Eram sclavii unui ghimpe absurd , nelogic , într-o existență
terestră , rănită de spaime și suferințe morale și ancestrale care ne punea mereu la încercare libertatea cucerită. Era o fericire bolnavă , obosită , lipsită de
zbor , în care ne târâm chipurile grele ca după un potop ontologic. Acum destinul ne-a întins mâna , ne-a rămas alături dându-ne sens , încât amurgurile solitare de odinioară nu mai stârnesc în noi erupții vulcanice.( În clar-obscursul grădinii vedeau stelele , șiraguri de perle).
Adameva: E atâta pace aici pe insula aceasta , încât muzica valurilor abia o învinge. Mi-ar plăcea să pătrund nepătrunsul acestor locuri , să știu povestea acestor stânci ieșite din profunzimile mării. Privește , iubite , a căzut o stea , s-au cutremurat adâncurile și i-am cerut lui Dumnezeu să mă binecuvânteze cu stelele poleite deasupra pletelor , cu mantaua nopților șiraguri , cu zodia luminii solare pe brațul drept. Și Dumnezeu m-a închis într-un cerc al binecuvântărilor târzii.
Adamev: Ne dezobișnuisem să fim fericiți. Din afundul ființelor noastre zvâcnea tristețea și se înălța în tării , unde nu puteau pătrunde decât cu gândurile din mustul minții , plânși , cu obrajii pătați de culori obosite , firi visătoare , nerobite rosturilor oamenilor pe pământ. Aici , acum , Dumnezeu este pacea soarelui din sevele noastre , aici , acum , totul e lipsit de spațiu și de timp. Privește , s-a-nnoptat și vreau să-ți dăruiesc un colț de lună sidefată pentru a ți-o pune în salba de perle de la gât.
Actul III

Scriitorul moralist,filozoful-artist , etnolog , antropolog ,Santa Maria
(Scriitorul moralist e prieten din copilărie cu filozoful-artist;Santa Maria este cea care îl îngrijește pe filozof încă de pe vas , cea care-i tratase cu ierburi refacerea corpului dar și spiritului. Discuția se poartă într-o mansardă a hotelului de pe insulă).
Filozoful-artist , etnolog și antropolog :
- Nu reușisem să mă dezic de ceea ce am scris cândva , eu care mi-am transfigurat disperarea în concept filozofic. Toată viața mea n-am fost platonician ci muzician , pentru că filozofia mea nu a fost proiecție onirică , fantezie evanescentă , ci i-am atașat praguri pragmatice antiplatoniciene. Cerebral , mi-am derulat proiectul filozofic în preajma ideii de control și raționalitate. Ambiția , trufia eului meu înțelegea să nu se manifeste în cadrele stricte ale termenului adjudecat , ci să aibă apetența încercării istorice. Recunosc că nu am reușit să universalizez fanteziile mele private mai degrabă literar decât filozofic și că nu am avut pretenția că vreau să le împing până la dimensiunea de filozofie a umanității.
Scriitorul moralist : Cred că proiecția ta filozofică a fost genul de exercițiu imaginar și atât , că utopia ta a fost întreprinsă cu mijloacele literarului și etnologiei.
Eu cred că te contrazici dacă susții că utopia ta este orientată și spre logică și exactitate , fiind în același timp și o reușită a imaginarului literar. Deci , logică pe de o parte și literatură pe de alta , un fel de dualitate între ordine și haos.
Filozoful: Toate evenimentele mari ale existenței umane sunt referiri la o înfruntare între haos și ordine. Fără dualitate , lumea nu poate exista. Haosul continuă să roadă din ordinea lumii care e vie și e roasă de manifestări ale haosului , pe care legendele le reprezintă prin Lucifer , Iuda.
Scriitorul moralist: Dacă tu susții colaborarea dintre om și Divinitate(Divinitatea ca și creator al lumii este cea care păstrează ordinea) , de unde apare boala , moartea , războiul?
Filozoful: Cum apare la tine omul între acești doi poli majori?Supraviețuiește el?
Filozoful-etnolog: Omul apare cu puterile lui ritualice și magice să participe la ordinea lumii. Formele participative au rămas conservate în modul de acționare al omului care cheamă ploaia , alungă deochiul , prin hotarul magic pe care omul și-l creează în jurul său. În mentalitatea magică , Diavolul intră pe
geam , pe horn , pe ușă , și , de-aceea , trebuie dat cu usturoi.
Scriitorul moralist : Să înțeleg , că teza ta susținea ideea că există o solidaritate între logosul uman și logosul divin , că omul punând lucrurile acestea în lucrarea divină , vine și el cu partea sa de contribuție la ordinea lumii acesteia. Mi-amintesc de Buda , cel care a creat lumea și de Șiva care a păstrat-o prin sunetul ritmat al toacăi. Toaca putea agrega cosmosul , elementele comunității satului și alunga diavolii în satele care nu au toacă. Toaca era făcută din lemn de paltin care menținea savoarea dar și magia.
Extraordinar , acest mod conceptual de a gândi lumea , de a-i sonda abisurile psihice prin ritualurile magice ale oamenilor cu frică și credință de Dumnezeu.
Filozoful : Când omul simte prezența răului îl cheamă prin rugăciune pe Dumnezeu și îi destupă ochii minții iar el are revelații , regăsindu-se , într-o dimensiune pierdută…
Vorbește-mi despre scrisul tău. Slujește el adevărul , sau rupe conturul realității și desface cărări visului într-un alai de vorbe și imagini vrăjite , punând metafore în lama bisturiului vieții , ca hrană păsărilor ce agonizează?
Scriitorul-moralist: Pe mine , scrisul m-a scos din spațiu și timp și m-a ancorat în alte spații ale conștiinței și libertății interioare. Am dobândit libertatea interioară , fără a avea rețineri să duc adevărul până la capăt. Libertatea consta în ceea ce voiam eu să fiu , niciodată nu m-am ascuns sub acel „nu pot” , niciodată nu am fost șantajabil , nu am acceptat derogări de la „adevăr” , „frumos” , „artă”. Tot timpul am simțit că scriitorul trebuie să fie ca un preot care să nu întineze adevărul. La judecata de apoi (râzând)mă voi prezenta cu probele curate.
(În timpul dialogului dintre cei doi apare Santa Maria)
- Dragii mei , voi aveți acces la lumea spiritului pentru că ați aderat mai ușor la lucrurile palpabile , create de mâna și mintea omului prin harul lui Dumnezeu. Dar , de ce nu are acces omul la matca divină , la lumina din veșnicia oazei acesteia , ce se contopește cu marea azurie a orizontului?
Filozoful :
- Meditam la aventurile spiritului , introspectând în zonele cugetării , în conexiuni cu literatura și cauza interioară a scriitorului , și unul și altul înțelegând să trăim intens „eternitatea” în forma tipică fiecăruia , ca o condiție „sine qua non”a creației autentice.
Santa Maria:
- Petreceți bine cu ideile voastre sau ale altora , provocându-vă sentimente , resentimente , eșecuri , victorii sterile.
Uitați că rolul mântuirii revine religiei care transformă lucrurile din spirit în stări ale sufletului , în eternități ale ființei.
Scriitorul (ironic): Crezi că mai avem o șansă la mântuire după atâtea lovituri ale vieții? Vom mai avea timp să strecurăm în actele vieții noastre , pe lângă primenirile spirituale și urmări meditative și fapte creștine?
Filozoful:
- Ne mirăm și noi față de infinitatea lumii acesteia , îmbinând epicul pur cu profunzimea cugetării filozofice , o combinație între minte și inimă.
Santa Maria:
Credeți că este vreo una din exprimările noastre mai aproape de extazul divin , de temeiurile sfințeniei divine? Vă simțiți împliniți prin pasiunile voastre copleșitoare , prin ideile și simțirile voastre frenetice , prin normele , sistemele și formulele ideatice la care sunteți părtași? Mândria voastră rece cu impulsiuni adoratoare pentru sistemele voastre creatoare , pentru experiențele voastre artistice și de cuget , vă prelungește agonia aceasta dureroasă și mărturisită în strigăte mute sau sfâșietoare dincolo de hotarele nevăzutului.
Filozoful:
Întâlnirea cu tine este o întâmplare hărăzită de Dumnezeu , care nu desparte deșertăciunile celor neputincioși de perfecțiunile serafice ale celor ce intercondițonează cu Dumnezeu. Să fie cuprins în noi tot răul lumii acesteia și noi să gândim și să acționăm în marginile sale , fără să pătrundem vreodată sensurile existenței acesteia și rostul pentru care am fost creați?
Scriitorul :
Noi , iubitori de abisuri , n-avem cum să ne situăm în adevăr , să transcendem divin , să atingem perfecțiunea pentru care am fost creați.
Poate tu , care ești blândă , bună , generoasă , iubitoare și cu simțul umilinței și sacrificiului…
Santa Maria:
Numai Dumnezeu vă poate elibera din abisurile în care singuri ați intrat , pentru că Dumnezeu nu vrea să-i piardă pe fii săi ca o izbăvire. Visele voastre-proiecții fără fundament , se vor prăbuși chiar dacă ele întruchipează frumosul creator și zborul cugetării umane. Transformați-vă în doi pelerini-găsitori și iubitori de Dumnezeu și veți fi părtași ai rosturilor divine. Doi heruvimi pe pământ propovăduind iubirea și slava lui Dumnezeu.
Amândoi:
Puritatea ta lăuntrică și sentimentul armoniei pe care-l avem cu tine , transformă clipele acestea în eternități. Ne simțim vindecați de toate abisurile interioare , de toate impetuozitățile sufletești și transpuși într-o stare de liniște duhovnicească.
Santa Maria:
Aveți șansa , fie să rămâneți doi heruvimi domnești într-o existență
pământească , fie spre o purificare propovăduită de credința într-o viață viitoare.
Patetismul vostru are ceva instinctiv în el , dar și aspirație metafizică și stare de sublimare.
Amândoi:
Simțim puritatea ta lăuntrică și sentimentul armoniei existente între spiritele noastre , ceea ce face ca momentul acesta să fie etern și unic și să ne simțim că suntem și noi ca tine: ieșiți din starea naturală a simțurilor și transpuși într-o stare de extaz ca misticii. O, Doamne , ești cu noi în acest colț de lume , ne simțim împliniți și binecuvântați.
Santa Maria:
Nimeni acum nu mă mai poate despărți de dragostea lui Dumnezeu pe care mi-am întemeiat-o pe credință și pe iubire. Am conștientizat bucuria credinței , după ce m-am purificat de mizeriile din mine venite din părinți , înmulțind rugăciunile. Nu pot fi fericită fără Dumnezeu.
Copilul interior din mine , dublul meu curat într-o stare interioară oprește la timp acel rău , mă protejează de zidul negru al întunericului ,
înnobilizându-mă și dându-mi bucuria de a trăi prin nevoile spiritului și sufletului. Lumina din mine este revelată , ea iese din mine și intră în ceilalți pentru a stabili un echilibru între mine și ceilalți.
Actul IV

(Spațiul în care se petrece acțiunea este același. Toți cei prezenți pe insulă se află la un picnic. Toți au devenit prieteni buni.)
Nebunul(privind-o tacit pe Adameva , gândește:)
Suspin de câțiva ani după femeia aceasta unică care refuză să se lase cunoscută pe de-a-ntregul de ceilalți.(Îl privește și pe Adamev).Oare îi intuiește el sufletul care se zbate ca o pasăre speriată în colivia-i de argint sau îi e temă că îl vor robi lanțurile ei. El rezistă cu stoicism cauzei acesteia ingrate , în timp ce mintea mea o proclamă pe ea stăpâna inimii mele. Nimeni nu știe că iubesc femeia aceasta cu o încăpățânare care mă stoarce de vlagă , fără ca ea să conștientizeze pe de-a-ntregul că din cauza stării acesteia , mă aflu în marginea crispării și neputinței umane , fără vreun sens real trăit la intensitatea flăcării interioare care mă domină.
Adameva:(încercând să mimeze starea de indiferență în timp ce-i privea tacit pe cei doi bărbați ascunși în camera sufletului său). I se adresează lui Adamev , strângându-l de mână:
Sufletul meu trece prin fereastra gândului devenind zburător , abia reușind să nu sângereze în floarea sa. Vocea ta , totdeauna , cade ca un fulger scurt , tulburând liniștea sau ca o muzică ciudată dintr-o altă lume , pornind lumina sângelui în obrajii mei aproape palizi.
Tu ești iubitul drag care mă strânge în brațe ca pe o lebădă înfrigurată , abia respirând , prăbușită în împărăția cuvintelor nespuse.
(Nebunul se apropie de ei. Ochii lui concentrau adâncimi de melancolie și blândețe , dar și de visări și cugetări pasionale) Adaugă:
Nebunul: Timpul intră în haos și nu se mai întoarce niciodată. Eu tot meditez la deșertăciunile vieții și am conștiința dureroasă a unor onoruri refuzate din cauza orgoliului și inerțiilor , care continuă să-mi limiteze aria simțirii și redefinirii eului meu.
Adamev:(intervenind)
- Noi am prelungit suferința până dincolo de sublim , astfel încât inimile noastre s-au mlădiat și se iubesc , doritoare să se dăruiască dezinteresat , dincolo de orgoliu și vanitate. Se numește slăbiciune această spaimă care ne curprinde pe amândoi , atunci când ne respirăm unul pe celălalt , acești fiori , care prevestesc ecoul unui sentiment care se naște de la sine , această mirare dublă pe care o înregistrează simțurile noastre , ce abia își revin în urma tuturor nuanțelor clipelor trăite?
Nebunul (Adamevei):
Întâlnirea aceasta nesperată cu tine este întâlnirea cu însăși ființa mea ce mi se revelă în alt chip decât cel cunoscut mie. Degeaba încerc să fiu rezervat , distant.
Adamev: N-ai putut trăi alături de ea cele mai înălțătoare bucurii ale unei iubiri unice atunci când te iubea , acum ești fără articulație spirituală , fără substanță sufletească , iar peisajul acesta de vis te face să turbezi.
Nebunul: Deși ne-am iubit , orgoliul a fost mai presus , a învins iar , un aport considerabil , l-au avut și ceilalți , versați în jocuri de culise , care au făcut totul să ne despartă. Ființele noastre se ascundeau parcă bruscate de această strâmbătate lumească.
Adameva: Ființelor noastre le-a lipsit dimensiunea vieții spiritului și sărbătoarea logosului divin care ar fi trebuit să coboare în noi lumina dumnezeiască a vieții. Ne-am simțit triști și neîmpliniți în această junglă umană în care , fiecare sentiment trebuia dominat și redirecționat.
Nebunul(îi dau lacrimile):
- Mi-e dor de copilul care trăia toate visele pe care o lume dreaptă acum i le refuză. Sunt măcinat de o suferință tacită , iar zborul meu pare frânt fără iubirea ei. Am nevoie să iubesc și să fiu iubit…
Pentru mine , imaginea supremă a durerii este imaginea iubitei mele Adameva în brațele acestui bărbat parcă ieșit din pământ și care îi spune iubitului ei , HA , ha , ha.
(Privește în zare și vede fantoma umbrei sale , ba chiar o aude vorbind):
Umbra călătoare:
- Credeai că m-am evaporat și că preget să te urmez cu aceeași negație , în ciuda faptului că ești la fel de nebădăios(aproape ca un copil , dar un copil de 30ani). Dacă te scap din vedere , ești o pradă ușoară pentru toți ceilalți.
Nebunul(celorlalți):
-O nenorocită fantomă , ca o piază-rea așteaptă înfrigurată să mă cicălească… Tocmai ea , care n-a cunoscut niciodată sentimentul , prejudecățile ,
spaimele , frica morții… Tot timpul se umflă să pară impozantă. N-o pot iubi , toată dragostea mea e acaparată de iubita mea Adameva.
Doamne , Doamne , nu se poate privi să vadă ce slută este și hâdă…Priviți… câtă emfază studioasă și câtă febrilitate la ea , când vine în contact și cu ceilalți.
Nu observă haina , că mi-e frig și în suflet și că vremea trece și peste mine ca soarele… Ea e oglinda mea pusă în fața mutrei mele hâde pe care eu însumi
mi-o resping…
M-am adâncit în studiul cărților sfinte ca să uit „dar am ajuns să mă îndoiesc și de adevărurile sacre”. Numai iubirea îmi mai poate pune scara să mă poată urca spre cer.
Umbra :
- Vrei un cutremur pentru a ajunge la un ritm interior pe care , în zadar , l-ai căutat , un fel de regăsire a propriului eu?
Nebunul:
Am speranța că voi ieși din acest paradis al oglinzilor duble , în care mă simt prizonier , că mă voi minuna de priveliștea insulei , că iubirea unei femei va transforma finitul în infinit.
(Intervine Santa Maria)
- Ai transformat radiografierea unei stări de conștiință într-o tulburătoare mărturisire. Îți simt sufletul ca pe-o rană vie ori ca pe niște valuri agitate. Vreau să-ți readuc liniștea și să dau lumii conștiinței tale sensul unei morale absolute . Drama provocată de ruptura dintre tine și Adameva te va întări și te va ajuta
să-ți confirmi că , adevărata călătorie , este în spațiul tău interior și adevărata iubire este cea pentru Dumnezeu. Te simt că ai vrea să evadezi undeva ,
departe , de lumea nimicurilor lipsite de sens , că vrei să redescoperi ceea ce ai părăsit odinioară , că vrei să aduci clarificări la marile întrebări ale existenței umane.
Nebunul:(împăcat)
- Ce bună și receptivă ești tu Maria la nevoile semenilor tăi. Mă minunez când întâlnesc oameni ca tine , care nu ascund interese egoiste și foarte pământești.
Cât de neumană pari! Se limpezește cerul și culoarea se risipește peste mărginirea insulei , peste cântările celorlalți , căci pe chipul tău se odihnește iubirea. Cuvintele mele alunecă-n abis:Pe tine te iubesc!pe tine te iubesc!
(Se crapă de dimineață)
Se luminează de dimineață și privindu-te , mă gândesc la mimoze , la cele de martie , ce par boabe de rozariu. Te privesc și timid mă opresc la ușa sufletului tău curat și gingaș…Ascult departe un sunet de clopot și ecoul se risipește și se stinge asemeni unei inimi răpuse de-o piatră.
Sfânta mea Maria , Dumnezeu mi te-a trimis! Mi s-au arătat semne divine în vis , Îngerul mi-a rostit numele tău. Ba , chiar și vântul venit din largul oceanului tălăzuia valurile ce susurau numele Marie! Am pierdut pe Adameva la asfințitul soarelui și te-am primit în dar când s-a luminat de ziuă , pe tine , Marie , alături de aureola boreală. O clipă mi s-a părut o veșnicie și un glob mare roșiatic sângera peste talazuri , coborând ușor spre nadir ca apoi să urce spre zenit , contopindu-se , în sfârșit , cu o lumină orbitoare. Ești chip omenesc dar simt cu toată puterea dumnezeirea-ți fire. Mă simt la rându-mi , binecuvântat! Mulțumesc Doamne , bine ai venit în viața mea , Marie…
(În apropiere se aud vocile cântătoare ale celorlalți intonând: Ave Maria!)deschidă porțile iubirii.
Nebunul(agonizând): O făptură încântătoare care să-i redea libertatea miraculoasă păsării mele , înfășurată într-un cântec ciudat , planând cu toată grația și făptura sa făcută din aripi de curcubeu (se vaietă).
Oh , oh , noi oamenii suntem condamnați să ispășim trecând prin toate avataarurile strâmtei noas









Fauna Scribilor
Jocul cu măști

Președintele absolut(creat de Dumnezeu și trimis pe pământ)
Vicepreședinții - scriitorul filozof
- scriitorul moralist
- scriitorul religios
Scriitorul consacrat – Criticul literar absolut
Tânăra poetă
(Cetatea spiritului bântuită de năluci care prelungesc agonia și delirul celor care o patronează-este locul de acțiune)

Actul I


Președintele absolut:
Eu sunt una dintre marile minți , inelul purtat de Dumnezeu , am fost înfiat spiritual , vorbind , de Dumnezeu , dar știu că diversitatea faunei răului de aici de pe pământ mi-a deviat intențiile neorvroase. Dacă nu te solidarizezi și păstrezi rezerva aceea de onestitate valorică , diavoli te iau pe coarne. Și ,încă, ce coarne magice , pentru că luptele drăcești fraticide m-au făcut să percep abisurile psihice ale celor din urmă , cărora le place să-și spună că slujesc adevărul ca hrană spirituală. Nu mai am pretenția că duc adevărul până la capăt, fiindcă libertatea mea interoiară a acceptat până la urmă „derogări” de la adevăr. Ce să mai spun , acum am o viziune ambiguă și conștiința mea nu sucombă din cauza întinării ei. Deși am fost responsabilizat divin , cealaltă fibră a mea umană a aderat ușor la lucrurile palpabile create de fantezia și mintea omului. Sunt vinovat pentru că , oaza aceasta spirituală s-a degradat și s-a atrofiat uman și spiritual , iar mie mi s-au declinat competențele , am rol formal chiar dacă
s-ar părea că am într-o mână sabia iar în cealaltă trandafirul , adică sunt și victimă și călău. Regret că am căzut în dizgrația lui Dumnezeu , pentru că , deși m-a trimis pe pământ să reformez Cetatea Spiritului , cetatea scribilor , eu nu mi-am exercitat misia întru-totul , supărându-l și pe Magistrul meu și pe cățălandrii care-mi ling tălpile pe treptele Cetății Spiritului.
Vicepreședintele scriitorul-moralist :
- Dacă noi , capete laminate , nu luptăm pentru adevăr , dacă noi călcăm strâmb , ne mai mirăm că avem evoluții sufletești dureroase , capabile să ne învingă structura noastră lăuntrică. De când ocupă această ingrată funcție administrativă , mi-a fost dat să întâlnesc mulți confrați de ai noștri înregimentați „în comando-ul” lui Lucifer , lipsiți de duhul creației și
obedienți , cu limbă de catifea față de ideologia de castă și de partid. Nerușinarea lor este cu atât mai mare cu cât sunt mai lipsiți de vocație artistică , în schimb, sunt băieți buni la toate și „magiștri” într-ale compromisului. Nefiind mari scriitori , nu pot fi nici mari conștiințe , ci simpli complexați care tânjesc cu orice preț să ajungă ceva fără să vadă abisul ce se deschide sub ei. Scrutez toate chipurile și asist la toată gama de văicăreli și patimi mărunte ale acestor „creaturi”instabile în viața și spiritul lor , în ciuda faptului că am o înțelegere profundă pentru diversitatea caracterului uman.
Vicepreședintele scriitorul-religios:
Ca și oameni comuni , scriitorii sunt creaturi imperfecte , și ei au rătăciri cu delire și crize de îngeri revoluționari , și ei cred că sunt copii geniali ai lui Dumnezeu , cu stea în frunte. Smințeala lor duce până acolo , încât să creadă că destinele lor speciale , trăite prin nevoile libertăților spiritului , îi absolvă de toate excesele acestei jungle umane. Mulți se împăunează cu scrisul lor de talcioc care nu iradiază interior pe nimeni și care e un triumf doar al minților lor bolnave , vrednice de plâns. Unii vor să intre și în genunchi , dar numai să intre pe poarta , și așa prea largă „a marilor văzduhuri”.Nu conștientizează că visul lor e sterp , că nu poate fecunda niciodată eternitatea.
(Apare tânăra poetesă , recomandată criticului literar absolut de un amic de-al său ca amantă și ca viitoare candidată la „Cetatea Spiritului”)
Tânăra poetesă: Domnilor colegi(râde complice)
Mă încearcă exaltarea născută din închipuirile mele transfigurate creator dar și o anumită înflăcărare ce-mi devorează și-mi tiranizează inima , că mă aflu în fața distinselor voastre fețe care nu mă înfricoșează , pentru că , îmi veți da dreptate , am simțire artistică și reflexul vieții împinse la extrem. Recunosc că trăiesc o „aventură” la toate nivelurile , că mai confund din când în când noțiunile dar , nu am putut niciodată să mă simt o infirmă și o inutilă pentru semenii mei de logos. Trebuie să recunoașteți că epoca grandilocvenței a apus și că snobismele de tot felul au pătruns și în lumea noastră , a scribilor , care nu mai e refractară la toate tendințele revolute , ci susține această „intersecție” meritorie a tuturor acestor dionisii de gusturi și ideologii.
Toți laolaltă : (Mai mult decât încântați)
- Distinsă domnișoară , suntem uimiți și mulțumiți că n-am detectat nimic artificial în frumusețea dumneavoastră. Parcă domnia voastră nu copiați nimic din mecanica gestuală a Dalilelor vremii , nici din goliciunea nimfelor din picturile lui Boticelli. Câtă perfecțiune a trimis pe pământ bunul Dumnezeu , care , bărbat fiind , s-a gândit și la noi , cei care iubim frumosul artistic mai mult decât toți ceilalți mojici , care nu știu decât să întineze creația divină. (Toți zâmbesc ca la comandă)
Tânăra poetesă : (zâmbind la rându-i)
- Toți vorbesc la fel , toți mă așează în propriile lor galaxii , dar eu nu-i mai pot crede pe acești frumoși ticăloși care-mi întind capcane ușoare și nu cărări în ascensiunea mea pe versantul lumii scribilor , dorit de foarte multe creaturi.
Vreau să trăiesc onorabil acum , îmi merit si eu fericirea ca orice femeie care trăiește , în definitiv , și spiritual , și mai puțin sub raza dumnezeiască , pentru că păcatul lovește din toate părțile , fără excepție.
Toți(extaziați)
- Fantastic , câtă sinceritate și naturalețe , câtă luciditate dumnezeiască și viziune complexă la o femeie care , înainte de toate , are acces și la clipe privilegiate de inspirație și revelație. Domnilor , am primit o lecție istorică , care ne obligă de acum încolo să respectăm laolaltă pe cea care este inspiratoarea tuturor lucrurilor făcute de om , pe femeie , chiar dacă nu știm cine a zis că răul pleacă de la femeie , ea , cea mai dulce femeie este destul de amară. Cine a zis că răul pleacă de la femeie , acela a spus-o din iubire fiindcă, dacă femeia n-ar fi existat , istoria s-ar fi scris altfel și ar fi fost mult mai plictisitoare.
(Intră un scriitor consacrat și cu vicii majore , recunoscute public).Are un aer etilic , ceea ce-i determină pe cei prezenți să-l privească peste umăr.
Consacratul:
Ce descoperă ochiul meu etilic nu a atins niciodată mâna mea providențială , fantasmă ești ori mie-mi joacă feste ochiul meu de carne? N-am văzut o prelungire a naturalului în grație divină , n-am văzut un arhitect mai genial care să proiecteze în visul său material atâta aspirație umană și miracol dumnezeiesc. Mulțumesc Doamne , că văzui minunea! Cum să nu-mi pierd mințile în fața frumuseții tale cumplite? Simt că am o foame saturniană…
Tânăra poetesă:
- Vreau să cred că emoția generală care a pus stăpânire pe noi toți aici , se datorează armoniei supreme dintre planurile noastre spirituale…
Scriitorul consacrat:(vizibil emoționat)
- Am sentimentul că te cunosc de la începutul lumii , pentru că ființa ta îmi transmite nu numai un flux de senzualitate , ci și de emoție sufletească cum
n-am mai simțit de mult. Câte amintiri m-au asaltat , acum , când aș fi vrut să mă vindec , definitiv , de boala aceasta blestemată , care-ți otrăvește sângele
și-ți înflorește carnea jinduitoare , fiindcă nu poți să rămâi sănătos în urma unei atari atingeri , cu chipul ei de nelumească orhidee. A fost de ajuns umbra ta în rai sau iad și te-am trecut în vis. Nu trupul tău , ci îngerul din tine m-a făcut să te proiectez oniric , pentru că peste sufletul meu ca niște stamine cosmice , a coborât pacea divină.
Președintele: (contrariat)
O întâlnire tulburătoare. În fața unui astfel de miracol uman îți simți sufletul mistuindu-se. Prietene , ți-am spus că deznădejdea e un mare păcat , iar Dumnezeu nu vrea să-l piardă pe nici un fiu de-al său.
Scriitorul consacrat :
- Chiar dacă nu mă vei iubi , pe mine , copacul maiestos care se va apleca spre salcia plăpândă , împins de steaua cea mai înaltă , am să te ador ca pe un cântec șoptit care mi s-a cântat în prag , atunci , când iubirile mi-au coborât din vis.
Vicepreședintele scriitorul-religios:
- Vă ador pe voi , copiii aceștia frumoși , vrăjitori ai vorbelor revelate.
Scriitorul consacrat(adresându-se Președintelui divin):
- Vă iubesc pentru mândria domniei voastre reci , pentru imparțialitate , pentru înțelepciunea cu care-i sprijiniți pe cei ale căror inimi sângerează pe altarul lui Eros , pentru proiectul magic după care dispuneți de viețile noastre în Cetatea Spiritului pentru solidaritatea între logosul uman și logosul divin. Sunteți mesagerul divin al unei ordini , trimis să alunge diavolii care pun iarba dracului în seul lămpii celor care au pretenția că slujesc scrisul românesc. Fiindcă toți suntem sfâșiați de rău , voința mea este de a mă ridica. De șaptezeci de ori câte șapte mă ridic. Am divorțat de diavol pentru că a vrut să mă rupă de Dumnezeu. Doamne , arde rădăcina păcatului în noi! Eu am în mine puterea lui Dumnezeu și vreau să fac lucrurile pentru care m-a adus Dumnezeu pe lume.
Președintele divin :
Recunosc că ești un vrăjitor al vorbelor , iar eu nu sunt un înger cu sabia scoasă deasupra capetelor drăcești. Deși am fost trimis să reformez conștiințele și să veghez stâlpii Cetății Spiritului , recunosc că nu am reușit să mă impun , să ies la atac , să înfrunt haosul și să restabilesc ordinea . Proiectul divin nu a prins contur pentru că am devenit deja o victimă , un meterez fără obiect , care și-a pierdut imaginația și motivațiile sale creatoare , deviindu-i-se adevăratele intenții și fiind orientat spre stârpirea haitei dezlănțuite , haită fără conținut și fără organul spiritual , de cele mai multe ori. N-am să pot restabili vreodată restanța pierdută a instituției , pentru că brațele bestiei scârnave s-au întins vanitoase , semănând confuzie și minciună și anulând vechea tablă de valori .
Vicepreședinții(patetici):
Am asistat la o lecție istorică , dar și la o revoltă personală , în care președintele blazat și nostalgic încearcă să eradicheze răul genetic din istoria spiritului , dar , el însuși , este prins între două lumi , ale căror nevoi nu sunt legate de tradiție , ci de vanitate și narcisism. Avem în fața noastră pe unificator , o ființă de confluență , de generozitate și modestie divină , ale cărui priorități nu sunt populiste și exaltate , ci oneste și lucide.
Președintele divin :
Tuturora ne revine marea datorie de a ne afla în serviciul Logosului , pentru a ne salva conștiințele și a ne feri de suferința comună a celorlalți muritori.
Tânăra scriitoare(meditează):
- Nu cred în sinceritatea lor și în intențiile lor de natură estetică. Mă uit la chipurile lor imobile și nu văd nici o dimensiune înaltă a propriilor gânduri. Sunt foarte aproape de jocul actorilor , de dialogul verbal al acestora care nu le solicită emoțiile inimii. Un spectacol desuet care nu mai seduce pe nimeni , pentru că ei nu lucrează cu elemente de teatru intim , ci , fiecare spectacol este câte o variantă a aceluiași spectacol grotesc. Simt că toți au supt de la aceeași Amaltea. Este o amară lecție pe care am primit-o azi.
Scriitorul consacrat (se apropie de ea , provocând-o tandru):
- Nu cumva ai avut reverii cu mine în secvența de timp care abia a trecut? Știai că ești o femeie misterioasă și ar fi mai bine să ne concentrăm pe clipa care ne-a îndumnezeit și m-a făcut să sper că tu vei fi mireasa inimii mele? Avem un drum lung și sinuos pe care fantezia , credința și iubirea din inimile noastre îl va face mai scurt și mai puțin dureros. Regret că a trebuit să asiști la scene populiste exprimate frust și ostentativ , fără nerușinare , pentru că vreau să știi , că , nici în Cetatea Spiritului nu funcționează ierarhia valorică și adevărata vocație artistică. Poate dragostea noastră va învinge vremea și va trăi fără ostentația extravaganței , doar cu acea pasiune mistuitoare ce îi înrobește aceluiași vis pe toți acei care se iubesc și recreează viața artistic-fantezist. Există un limbaj în comportament asemănător la acești oameni pe care-i leagă aceleiași interese ascunse și n-ar trebui să ne atingă pe noi în nici un fel.
Tânăra scriitoare :
Ai grijă , femeia este ispita raiului cea care te va face să suferi. Vanitatea și cochetăria ei distilată , neliniștile ei profunde și cu ascunzișuri , sensurile profunde pe care le atribuie ea vieții și acestea ar trebui să te sperie…
Scriitorul consacrat (îi spune cu toată ființa sa):
- Lasă-mă să duc această povară a iubirii pe care ți-o port , lasă-mă să-ți sărut mâinile și să mă îmbăt cu aburul sufletului tău , ființă fermecătoare! Am visat cu o noapte înainte că cerurile toate se deschiseseră și că mi te aduseseră pe tine , ca un cântec ușor care să mă mântuiască.
(Pleacă împreună în timp ce , ceilalți îi urmăresc cu privirea)

Actul II

Garda tânără a scriitorilor
Vechea gardă a scriitorilor
Celălalt președinte(susținut de cele două gărzi , dar contestat de ceilalți rivali
propuși la președinție)

Garda tânără :Septimiu
- Ochiul dușmanului se mișcă , dar , noi în ce să credem? Să nu mai poți avea încredere în porția ta de rai , să nu te mai poți pune de acord cu tine însuți și să nu mai crezi acele etape care ne mai unesc în atingerea unor idealuri de conștiință și adevăruri sacre? Vom fi ce am fost și mai mult de atât! Vor fi zile de triumf rezonabil pentru noi , ori noi care aveam visul în inimi , ne simțim ca niște sardele într-un noroi stelar? Dar , nimeni nu știe despre lumina din noaptea fiecăruia și despre rănile sale abisale , despre acel”divorț” al spiritului de limitele unei lumi incapabile să înțeleagă altceva în afara propriilor temeri și necesități.
Serafim (poetul resemnat):
Eu am ajuns la limitele unei realități ultime , parcă îmi doresc un cântec duios , în infinit… glasul dulce al îngerilor , voi sunteți înrobiți pe veci unui absolut al cunoașterii , unui strigăt al pescărușilor , răniți de propriul lor avânt.
Sofia (scriitoare religioasă):
Egoiștilor , voi nu înțelegeți că umanitatea are probleme mult mai grave decât infirmele voastre drame personale?! Înțelegeți , că din rău se poate naște și mai rău. Depășiți-vă marginile înguste ale propriilor voastre incertitudini ,
depărtați-vă pe veci cătușele geamătului în pustiu , anulați prăpastia care se ivește între voi și concepția unei societăți ghidate pe valori relative. Vă compătimesc , căci în naivitatea voastră , sunteți mai curând , de plâns.
Garda tânără:Scriitorul obscen:
- Dragii mei , cum trebuie să trăiască unii scriitori și să-și extindă talentul și cultura , să devină scriitori importanți , cu o operă impunătoare dacă încep cu geniu și apoi se pierd în neant , uitând de acel fanatism al gloriei(privește , ironic , la unul dintre confrații săi , un nefericit scriitor , alcoolist redutabil?) Trebuie să reapară scriitorul model , valoric , exemplu prestigios care să nu urmeze cererile imediate și care să ignore tendințele modei. Gândiți-vă la artiștii de geniu , care au avut fulgurații(Hemingway) , dar și la cei care au trebuit
să-și urmeze cu atâta convingere drumul pe care și l-au trasat(Schopenhauere , Dostoievki , Nietzsche , Th.Mann , M.Proust).
Garda tânără :Septimiu:
Și eu cred că un scriitor trebuie să creeze o operă care să meargă spre temele simfonice și să includă în ea filozofia , gândirea metafizică și religioasă , grandoarea , iar scriitorul să aibă ambiția monumentalității , a cărților cu anumită măreție.
Sofia:
Inimile și viețile noastre intră în tot felul de lucruri. Mie când mi-e greu , mă arunc în inima lui Iisus care nu are nici un fel de colț. L-am visat azi-noapte , în noaptea de Crăciun , fața lui era acoperită de fulgerele luminoase , iar în păr avea stele. Părea un mire universal și am căzut fulgerată în adorație de la impulsul electric care transcendea între noi. Era un înger învăluit în raze solare în noapte de Crăciun. Se apropie Crăciunul , sufletele voastre răzvrătite ar trebui să se împace. (Undeva se aud acordurile unui pian).
Sofia :
Iisus , mi-a dăruit un trandafir roșu de Crăciun . Ne simțeam într-adevăr ca doi miri într-o călătorie prin cosmos , fericiți că vor poposi pe insula fericirii promise. Vedeam îngeri plângând , cu lacrimi de mir. În vârful unui munte , o bisericuță ca o mireasă a Domnului ne aștepta luminată de lumânări magice. Miriade de stele făceau ca imaginea cerului să fie sfântă. Dar , acum , visul s-a terminat! Am buzele crăpate , sângerate de la sărutul mirelui. Pe aici , nu-mi găsesc locul. Eu nu mă simt tocmai bine pe lumea asta! (Apare criticul literar absolut , într-o totală discreție) Serafim , care-l observă primul , intervine ironic:
Serafim (poetul):
• , ho , critica care împarte și desparte , fără duioșie , inimile poeților. Pentru ei , poeții sunt niște simple instrumente , care nu merită adorație! Ce să mai vorbesc de cărțile lor pe care le consideră nu ca pe un sens?! Dacă pentru mine cărțile sunt ceea ce e iarba pentru pământ , ceea ce sunt păsările pentru aer , ceea ce sunt cuvintele de dragoste pentru om , iar poezia-meditație , luciditate , inspirație , revelație , criticii au mintea ca o oglindă venețiană ori ca un diamant , regândind totul , conform unei ierarhii , de cele mai multe ori subiective , uitând de scânteia de geniu a poeților care aprinde steaua polară.
- Chiar dacă criticii îi ucid pe poeți , cuvintele lor se vor sensibiliza , pentru că au amintirea spiritului poeților , rostirea lor având încărcătura somnului lor divin. Ei sunt fericiți să contemple propriul lor adevăr , iar iubirea lor este fără noroc. Doar ei aud vocea îngerilor. Când sunt hăituiți se închid într-o lume a
lor , într-o lume paralelă ca să-și păstreze candoarea și să se zidească pe sine în templul iubirii , pe care ei însuși îl ridică. Viața lor se confundă cu arta de cele mai multe ori.
Criticul:
Voi , poeții preschimbați dragostea într-o uriașă minciună , fiindcă ceea ce ne e dat să trăim ni se pare totdeauna mai puțin frumos decât rimele voastre lipite ca două guri , una peste alta. Trăirile lor sunt amestec de flacără nestatornică și lut stelar. Ei iubesc și caută libertatea mai mult decât gloria care stă sub semnul paradoxului. Libertatea lor e ca urmare a faptului că sunt purtători ai naturii divine și cuprind inaccesibilul , izvor al tuturor lucrurilor în lăuntrul ființei lor peste care sălășluiește un Dumnezeu-flacără , dincolo de contradicțiile lor. Ei trăiesc în veacul lor o mare singurătate , drama unei mari singurătăți , încărcată de dramatism dar și extazul unirii cu divinitatea. Aventurieri ai cunoașterii , ei descifrează semnele , punând în rezonanță umanul cu divinul.













.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!