poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-02-20 | |
REPETIÞIA E MAMA CUIVA
Criticul: -Te repeți, draga mea poetă - aceleași rime perimate de genul soare-floare, masă-casă, aceleași metafore neinspirate idei șifonate linie melodică profund desuetă lacrimi de niagară generos revărsate aceleași sentimente de doi bani și obsesii-de-treceri-de-ani aceleași intrigi de infantă... -Dacă poezia mea te intrigă, înseamnă că sînt intrigantă?! Și ce-i cu asta?! La școală așa ne spuneau: Repetați! Repetați! Repetați! Repetiția e mama-nvățăturii, să nu permiteți weekend gurii! Mereu contra gîndirii și-a naturii m-am conformat, ce-i drept, pe jumătate... Altfel cum să-mi fac prieteni, spune?! (dacă prietenii prietenilor mei îmi sînt prieteni, atunci de ce dușmanii dușmanilor mei nu-mi sînt dușmani?! Ca să am numai prieteni pe lume? Ca să n-am coșmaruri de noapte?) Auzi! Sentimente de doi bani! Asta doare... Ei, da! Am o floare mîngîiată de soare, am o casă, și-n ea o masă cu bunătăți, miaaam-miaaam! Te invit și pe tine, și nu e mituire – doar oameni (de litere!) sîntem, predispuși la iubire! Omul are numai cinci simțuri - uneori poate șase portativul numai opt note muzicale (ce dacă sînt miraculoase?!) alfabetul, culorile, anotimpurile, somnul sau norii totul e finit, supus repetării... Și bătăile inimii se repetă! Și tu vrei, de la o biată poetă, rețeta infinitizării! Și mama a repetat cu mine lecția despre facerea lumii așa cum i-au inoculat-o, în gene, străbunii... Și repetiția e mama cuiva (am uitat, în clipa asta, a cui...) domnule critic de mucava, doar dumneata se pare că ești al nimănui... Cîte poezii poate scrie un poet într-o viață? Cîte combinări, permutări, aranjări de cuvinte? Ce preț ar plăti să-și piardă un dinte- chiar ăla de vampir cuminte devorator de-nsîngerate cuvinte, cu pătuc cald de oseminte în cimitirul- cimilitură unde, cîndva, un epitaf hazliu am scris și eu... Nu pot fi mai presus de-un dumnezeu, nu pot fi mai presus de alfabet! Posibilitățile sînt, totuși, nelimitate, matematic (adică poetic!) vorbind... Așa că n-am să privesc niciodată cu jind în alte ogrăzi de poet. TEMÃ -Luați cuvintele „noroc” „albastru”, „albie” și „troc” și încropiți o poezie... Multă cerneală curse, frate, pe mii de foi împarfumate se risipiră pe cîmpie cuvinte nemaiîncercate și multe capete plesniră... Domnul profesor, fără milă, făcu selecția la sînge... Un ins înjură, altul plînge ceilalți nici azi nu-și reveniră... Doar El, alesul dintr-o mie creă această poezie: „Iubita mea fără noroc în seara asta facem troc tu-mi dai o albie de porci pe care i-ai cules să-i torci să iasă prinți, ca în poveste... Iar eu ți-oi da această veste: albastru-i cerul, roșu mărul, fără culoare adevărul... Iubita mea aprigă-n troc te-aș da cu var, cu-alcool, cu foc, m-aș da cu capu-n poloboc, iubita mea fără noroc...” (După n ani) El a ajuns mare poet. Vorbea cu deferență, -ncet, despre, ah, scriitura lui, sau despre pana corbului și splendoarea norului. Scria cu-atîta ușurință... Nu exista altă ființă cu harul lui, cu mîna lui plasture la alean să-l pui profet în țara orbului... Poetul tău și-al orișicui (ambasadorul poporului, propovăduitorul soborului etc., etc....hai, termină cu încercarea asta idioată de-a-l copia! Nu-i ajungi nici la degetul mic, hai, valea, lingușitor de nimic!). Deci a ajuns mare poet. Scria isteț și metaforic cu viteza luminii despre miracolul care-nflorește crinii în parthenonul oniric sub paravanul doric al metempsinunțării și despre alte chestii înalte de netradus în altă limbă… Scria cu abnegație, era superprolific! Îl vedeau uneori cum se plimbă prin librării să vadă cîte cărți s-au mai vîndut (erau, desigur, zeci de mii!) lesne de recunoscut în galoșii lui sidefii de poet indulgent cu orice critic jigărit. Era, of course, cel mai iubit era, of course, un talent! Lumea îi cerea autografe pe stradă (-Oamenii, vrei să spui? -Nu, dom’le, lumea toată! Oameni, primari, vînzători de-nghețată, copaci, căței, telefoane, armată...). I se urcase puțin, ce-i drept, la cap - doar el dărîmase mitul poetului sărac înglodat îngropat (și apoi, am auzit, disecat...) în datorii. Ridicase poezia la rang de meserie făcea și acte de filantropie la talk-showuri era mereu invitat (de onoare!)... Dar într-o zi (ați observat că-n prima clipă lovitura de fulger nu doare? Că e doar o albastră mirare așa, ca iubita aia fără noroc...?) văzu o fetiță așezată pe-o piatră. Plîngea încet. În mîna dreaptă – păpușa cu piciorul smuls. În păr – un fluture de junglă. Pe chip – tristeți de nepătruns. Poetul nu înțelegea aerul frînt din jurul ei și lacrima sfîntă, și magia... Nu-nțelegea –chiar el! – copilăria... Pios, căzu-n genunchi, scoase pumnalul în formă de pix și-l împlîntă adînc în locul unde ar fi trebuit să fie ceva redefinind astfel, prin jertfa sa Poezia. REÞETÃ DE POET Nimeni nu știe ce e în creierul unui poet cînd scrie! Nici măcar el! -Fă-i o radiografie! zice-un ucenic tembel. Radiografia e gata. O privește doctorul în lumină. Se prelinge din ea dîra neagră a singurătății, dîra roz, de bomboană fondantă, a kitchului cotidian, dîra gri a blazării. Puțin argintiu – din vîrsta ce nu se lasă masurată, pesemne. Puțin auriu – asta vrea să însemne că bogăția nu se asortează cu arta. Radiografia e acum albastră. Se poate interpreta așa: o ciocîrlie într-o glastră un puzzle pentru mintea voastră (fiori pe șira spinării) sau așa: un labirint pe viață un abis (“a” bis?) “o piedică în calea uitării”… Uite și reflexia, greu descifrabilă, totuși, a orașului obosit. Flash. Imagine mișcată. Trucată, poate? Prins pe film, dorul a murit. Într-un decor uitat (pădure+lac) vechile cărți mă îndeamnă să tac. “Ești din ce în ce mai mic, neuronii îți mor pe capete, nu mai recunosc din tine nimic!” -Dar dacă poetul dormea cînd a fost filmat?... întreabă ucenicul Poeziei. El nu știe Că poezia e o ființă vie ea nu se învață ea nu se cumpară la piață ea nu se lasă nici măcar mîngîiată (darămite lingușită/mituită/furată!) Poezia e frînghia pe care urci la cerul (albastru, firește!) pe care cobori în oceanul tot albastru, firește! să prinzi peștișorul vrăjit (te-ai mulțumi cu orice pește…) frînghia cu care îți înfășori gîtul slăbănog de poet chinuit – în loc de colier/ în loc de zgardă/ în loc de guler de blană - poezia e o Ană ce-așteaptă de-un secol (în ploaie, în vînt, în zăpadă) să fie zidită… Poezia e foc, e ispită e siesta de după masa tăcerii coloana (cu discartroză!) spre infinit promisiunea Învierii după ce ai murit blestemul încăperii cu lacăte și cu zăbrele cu merii, cu perii cu firul de trandafir alunițe maligne pe piele e ofrandă și bir… Nimeni nu știe unde dispare creierul poetului cînd scrie… Cu ce parte a ființei dă el lumii cuvinte? Nimeni nu știe de ce e poetul atît de cuminte de ce ne minte el și se minte și apoi se dezminte de ce se ascunde el de ce se-ntoarce pe dos ca banda lui Möbius, furios că i-a rămas o singură față. De ce e poetul așa luminos și frumos, radios, maiestuos ca un bondar amețit în farfurie. Scrie, ucenicule, scrie: “Acesta e un poet. Se servește cu salată de păpădie și se mestecă fooooarte încet.” N-AM MIJLOACE DE APÃRARE N-am mijloace de apărare în fața înălțimii tale. Cum pedepsești invadatorii cînd nu te aperi, cînd n-ai nici cetate, și stai perplex, cu sufletul în vînt, strivit sub marea ta timiditate? Cum pedepsești un om necunoscut pe care-l simți, și îl gîndești, și-l crești atît de-nalt în universul tău încît pe tine nu te mai găsești? Cum pedepsești zilele lui de luni, străzile lui pe care pășește, umbra lui uriașă pe inima ta buimacă, buimaca ta inimă care-l iubește? Și cum te pedepsești pe tine? -Știu cum! N-am mijloace de apărare în fața Înălțimii-tale. OMUL ȘI CASTELUL Știam cîndva să fac – cu mîna mea! un om de zăpadă, un castel de nisip... Azi, timpul se comprimă fără chip și-o poezie-ncape într-o rimă... Te vindeci de alean cu aspirină azi spațiul se dilată ca un copil îndopat cu pufarine și cu înghețată... Unde sînt zilele de altădată? Mama făcea cremă de zahăr ars prietenii mă vizitau, cu bomboane fondante colecționam timbre rare luam lucrurile andante priveam, în fiecare seară, luna și, mai presus de toate, alergam numai de dragul alergării și strigam din rărunchi: „Jos minciuna!”... Scriam scrisori lungi, salvam gîndăcei, miroseam regina nopții pînă-n staminele ei zîmbeam iubeam contemplam apretam gulerele albe de fetiță silabiseam mirată bre-be-nei făceam fotografii alb-negru visînd la epoca celor color... Îmi rămînea și timp pentru somn îmi rămînea și timp pentru zbor... Azi, cu tot echipajul de roboți performanți cu tot statutul meu de vip și cu toți fanii dornici să mă vadă de-abia mai reușesc să-nchipui un om de nisip un castel de zăpadă... CIOARA ȘI BROASCA ÞESTOASǍ Cioara și broasca țestoasă nu prea au ținere de minte. Ele se uită trăind și trec din veac în veac ca niște sfinte. Eu, drept să spun, ador posteritatea și nu vreau necrologuri sărace! Cum ar fi, în secolul următor, cioara să-ți croncăne poemele la televizor, broasca să-ți poarte autograful pe carapace?! Oglinda mă strigă: -Uită-te la mine! Sînt decolorată, bătrînă, dizgrațioasă, patetică, fleșcăită, mă paște un regres absolut, anchilozată, zdrențuită, buboasă… Ce Dumnezeu mi-ai făcut?! …fraudulos de incestuoasă cu fratele suflet, mioapă, cu obrazul căzut, cu creierul desfăcut în sute de frunze uscate, totul la mine e pe jumătate! Uite ce plagă urîtă pe albul inimii îmi crescu! Dar eu, cărăpăcioasă și croncănită îi întorc spatele: - Nu și nu! * * * Nu pot să pun geană pe geană nu pot să mai pictez poeme pe care, apoi, să le cînt. Sînt pe primitorul Pămînt ultimul muritor. Nu pot să mai presar, pe rană, sare - căci nu mai doare, ca-n copilărie. Sarea-n bucate e doar în basme. Îngerul mi-a murit aseară, în cazne. Ultima ciocîrlie a supraviețuit trei zile în colivie. Nu știu cum am scăpat de dezastre. M-au apărat visele voastre (impregnate în aerul otrăvit, ca niște frunze uriașe) de uragane și ploi, de cenuși radioactive, de noroi, de acel dor sfîșietor ce mă chema spre infinit. Trăiesc prin voi și vă duc mai departe. Eu, omul fără vise proprii, ultimul om. Mi s-a mai dat o șansă? Sînt oare penitența tuturor? Un atom îi spune altui atom: “Visează! Asta se așteaptă de la tine!” Un ozn coboară, ca o buburuză ușoară pe-o frunză pe care stau, cuminte, absolvită (enfin!) de cuvinte. O ființă verde mă ia de mînă (de ce, după dezastru, totul e verde?). Mă arată cu mîndrie fraților ei: “Iată o entitate bătrînă ce-a supraviețuit pentru că n-a mîncat, n-a dormit, n-a gîndit cam vreo lună. Tocmai ea (cea mai decolorată-ntre femei) care nu mai vroia, a rămas. S-o studiem pe îndelete - așa material mai rar găsești!” Pe masă, nu mă mai pot concentra. Mă gîndesc la furnici, la povești… O altfel de amorțire mă micșorează. Spun : “A”. Mîna dreaptă se-ncrîncenează, se-agață de creion (de ultimul creion, firește!). Un alt verzișor îmi zîmbește, cu bisturiul strălucind ca un soare în mica mea zare. Un pui gustos, gustos de tot în supă. Totul se va petrece (întotdeauna!) după. Timpul e-același prieten misterios pe care ți se pare că-l știi. Deasupra mea, într-o oglindă: eu, care nu puneam titluri la poezii. REVOLTA SIMÞURILOR În această casă ordinea-i deplină. Aer nu există, respirăm lumină. Ne privim cu urechi mari pîlnii translucide de prins muzici divine și, la nevoie, țînțari. Intrăm în antreu printr-un tablou de Gaugain. Rîdem cu mîna stîngă, aruncăm kareninele departe de tren plîngem lacrima cu nara împarfumată discret ne strigăm unul pe altul cu-același nume tandru: Poet. Covorul verde ca iarba ne e barba de tuns oițele din țarcul ăsta de nepătruns. Apa din cadă ne ajută la pipăit. Oul se lasă decojit și găina suferă în tăcere în sfînta și halucinanta oală cu supă. Nimic nu te atrage mai mult decît clipa de după. În borcanul cu miere un gîndăcel conservat (tocmai bun de respirat) ar vrea să se transforme-n chihlimbar ca să fie, în cele din urmă, văzut. Nu mărimea contează, nu e totu-n zadar eu nu sînt zidar să-ntemeiez trăinicii tu nu ești poet să-nsămînțezi poezii ea nu e mama noastră să ne învețe el nu e Nostradamus ca să ne știe… Ce lume decolorată prozaică liniară și gri… Ba nu! Și-ntr-un motor există poezie! Ne-a mai rămas ceva în lumea prozaică-liniară-și-gri: un verb (repede, ridicați-i un templu!): a simți. CÃLDUÞ, CALD, APROAPE FIERBINTE Mai țineți minte jocul din copilărie? El ascundea un obiect - o broșă, un creion, o tichie… Tu trebuia să-l cauți repejor în dormitor, în hol, bucătărie… Cald! Ești aproape…Rece! Ãhăăă, te-ai depărtat… Azi, băiatul e bărbat și se presupune, pe bună dreptate, că și tu, fetița naivă, plîngăcioasă, păcălită mereu, te-ai fi maturizat… Bărbatul nu s-a lăsat nici acum de ascuns lucruri pe te miri unde. Oștean vînjos în slujba unei clipe doar pe sine nu se poate ascunde. M-a făcut aseară cu ou și oțet (cu oțet, înțeleg, dar cu ou?!) că, uite, nici la vîrsta asta nu vreau să mă-ndrept că îl implor să ne jucăm din nou (de data asta pe bune!) de-a găsitul, pe cald și pe rece de-a mama și tata, de-a trombonitul să plece, de-a ăl deștept să ia nota zece… Mă fac c-ascund inima în prăjitura cu nucă. Ultimul ceas într-o cucă. Inelul îl îndes, cu greu, în pîine. Speranța, în ziua de mîine… El zice: „Știu!” și-l cred, fară dovezi vinovată ca de-un orb pe care îl vezi. Vinovată că am rămas fetița cuminte vinovată de dragoste scoasă din minte aruncînd în aer detectoarele de minciuni aceeași donquijoteană căutătoare de dalbe minuni din cald-călduț spre foarte fierbinte… CEL MAI MARE POET „Cel mai mare poet sînt eu!“ zicea matematicianul, „vă pot demonstra într-o clipă! Cine mai știe, așa ca mine, să afle linia mediană a ființei, să definească noțiunea de infinit?!“ (Poetul, îngîndurat, tăcea). „Ba eu sînt cel mai mare poet!“ zicea filozoful, „universul întreg depinde de mine, eu vă transform în ființe gînditoare și vă ofer un punct de reper!“ (Poetul, micșorat, tăcea). „Hai că vă-ntreceți cu gluma!“, zicea și psihanalistul. „De n-aș fi fost eu, nu v-ați fi recunoscut în oglinzi, n-ați fi învățat să plonjați în adîncul din voi… Eu sînt, cu certitudine, cel mai mare poet!“ (Poetul, mutilat, tăcea). „Eu, eu sînt cel mai mare poet!“ zicea muzicianul. „Nici o poezie nu se compară cu alăturarea divină a două note muzicale pe portativ!“ (Poetul nu se mai zărea). „Cel mai mare poet din toate timpurile sînt eu!“ zicea pictorul. „Cînd cuvintele se rătăcesc, cînd muzica-ngheață, numai culorile pot întrupa poezia!“ (Poetul, într-o urnă, pe noptiera mea). „Nu pricepeți că eu sînt cel mai mare poet?!“ zicea astronomul, „că doar eu citesc în stele și toate misterele lumii doar la mine-n creier se-ascund?!“ (Pisoiul sparse urna. Poet pe mustăți de pisic). „Cel mai mare poet, desigur, sînt eu!“ zicea iluzionistul. „Poezia e magie, sufletul se vrea mințit, iluzie optică e totul!“ (Despre poet, două fraze în cartea de istorie). Și, rînd pe rînd, au luat cuvîntul: fizicianul, groparul, medicul, arhitectul bucătarul țăranul agricultor alchimistul-cosmonautul-profesorul și toți ziceau bla, bla, bla și hau, hau, hau. (Că a trăit cîndva un poet, nici în papirusuri nu mai scrie.) Adevărul gol-goluț, e-aproape pur și niciodată simplu. Dacă cel mai mare poet nu e Altcineva decît Timpul? ÎMPUÞINARE Știu aproape tot. Mai am să învăț origami. Plîng. Îi strig mamii: „Cum să vorbesc cu florile, mamă? Și ele sînt ființe vii!“. Þi s-a-necat corabia cu comori și nu știi. Zac pe fund de ocean frumusețea, candoarea, încrederea și elanul. Corabia era asigurată! Þi se dă înapoi o alta-n care strălucește banul. Te trezești într-o dimineață stîngaci – ți se spune: e sindromul geamănului dispărut! Unde e fratele meu?! Aș fi vrut să ne jucăm nițel… Dar fratele e resorbit în lumea din care-ar fi venit, nehotărît să se nască (a fost mai înțelept el?). Pe bolta albastră poate mă privește dintr-o stea. Mamă bună a mea, vreau să vorbesc cu lumina dar fuge prea repede… A cui e vina că lumea s-a pornit să își lepede învelișul de aer, învelișul de iarbă, că Dumnezeu își rîde în barbă de oamenii-furnici și-i face din ce în ce mai mici? Drobul de sare s-a dărîmat a venit mîța și l-a luat… Vom face altul, dintr-un miel blînd și vom mînca pînă cînd n-o mai rămîne pe sărmanul Pămînt nici măcar un purice… Vreau să vorbesc cu mine, mamă, și n-am despre ce! CAI VERZI PE PEREÞI Ea lua toate lucrurile la propriu. Cînd cineva cădea pe gînduri, se repezea să-l ridice. „L-a prins cu mîța-n sac“, se zice. Răsturna sacii oamenilor pe stradă să salveze bietele mîțe. Cu „musca pe căciulă“ era însă mai greu. Puțin mioapă, n-avea cum să vadă toate muștele, pe toate căciulile. Uneori, auzea vorbindu-se despre „copii din flori“ – i se părea sublim, dar nu pricepea și pace! Cum să recunoști copiii din flori, cînd toți copiii parcă sînt trandafiri, sau bujori? Într-o zi, a aflat că dragostea e oarbă și-a-nvățat, una-două, alfabetul Braille. Dar, vai, iubitul ei nu i-a înțeles truda – și tăblițele ciudate (și dragostea, și bogățiile toate) au ajuns la coșul de gunoi. (Ea nu vede, nu gîndește ca noi – dar dacă lumea ei e mai bună?) I se spunea ades: „Visezi cai verzi pe pereți!“ și o întreagă lună n-a mai dormit, să prindă caii din vis. Cînd a-ntrebat: „Voi fi și eu ca voi?“, „La Paștele cailor!“, i s-a zis. Și, ca să nu se mai facă de rîs, ca-n pățania cu mîța-în-sac, a citit toate cărțile de bucate și le-a făcut cailor cel mai bun cozonac. „Vrabia mălai visează“ – iar ea, grijulie, presără mălai pe toate străzile, prin livezi, pe cîmpie. Auzise-ntr-o zi că pînă la Dumnezeu te mănîncă sfinții. Încercă, printr-o-ncordare supremă a minții, să-nlăture imaginea sfinților aruncîndu-se ca ulii asupra sărmanilor călători înspre rai, sfîșiindu-i mișelește cu dinții. La nici o onomastică nu s-a mai dus, biblia a pus-o sus și nici jertfe n-a mai adus frumoasei Marii. La „Prinde hoțul, scoate-i ochii“ era, întotdeauna, cel mai greu. Ce dacă un om îi furase inima într-o zi? Cum să comită o crimă?! Auzea mereu cuvinte triste, ca o poezie-n surdină: „Sîntem cu toții numai praf de stele“. Și-a pus atunci aspiratorul pe piele să vadă ce rămîne dincolo de praf. Avea în bibliotecă un vraf de dosare cu însemnări detaliate și clare despre sensul cuvintelor, despre întîmplări și vise despre toate lucrurile scrise sau zise din antichitate încoace. Uneori, îi plăcea să se joace cu cuvintele, care-n ochii ei deveneau ființe vii și le iubea ca pe niște copii. „A-ți stoarce creierii“ era expresia cea mai dură și constata cu resemnată ură că i se-ntîmplă, zilnic, și ei. Eheeeei, și-atît și-i stoarse, sărmana, că-n craniu nu-i mai rămase decît un spațiu alb și călduț unde o privighetoare rătăcită într-o seară de vară a înnoptat – desigur, la figurat! RUN, BABY, RUN! Mi se spunea, copil: „Run, baby, run!” Fugi, fetițo, de albina care-nfige acul din zbor de cîinele vecinilor de microbi de-nnegrirea din nor de bețivul din colț de oamenii snobi de fulgere-amenințătoare de prize și mai ales de surprize de geamandura din mare fugi, fetițo, pe brînci de ape adînci de scene tari tulburătoare de cartofi prăjiți și de sare... Mi se spunea, adolescentă: fugi, gingașă domnișoară de dor aprins de primăvară de băiatul șmecher sau pervers de idealuri de suavul vers de ciori meteoriți de spații închise de posibili iubiți fugi rupînd pămîntul de vise... Fugi, femeie, de ape tulburi de hazardate cuvinte de gîndacul păros de grădini suspendate de culoarea roșu din trandafiri și, mai ales, de frumos... Fugi de prostie învață să-nalți temple doar lucrurilor fixe de pe pămînt gîndește cu capul inima e doar un motoraș fă-te fată modernă de la oraș nu scrie vorbe pe vînt... Fugi, bătrînico, de motocicliștii grăbiți așteaptă culoarea verde și ca nu cumva să te-apuce vreo criză de sciatică ia-ți o sacoșă pe roți cînd pleci la piață. Hai, nu mai fi romantică fugi (dar fugi odată!) de viață... AVOIR, ỂTRE ȘI ALLER …mă teroriza profa de franceză. Eu – slăbeam vreo șapte kile. Gîndeam: “ora de asceză…” și strigam, plîngind: :De ceeeeeeee?!” cu surle (și cu trîmbițe!). Ea, milostivă, îmi spunea: “o să-nțelegi tu mai tîrziu, fetița mea!” și niciodată, niciodată nu m-a lăsat corigentă… Am avut zile!... Le-am învățat tîrziu – ce conjugare grea! Verbe neregulate (fără reguli, adică, fără laturi echilaterale, cum se-ntîmpla ades la fascinanta geometrie… Verbe fără înțeles, de care și acum mi-e frică noaptea, cînd, singură, în camera mea…), verbe care încep totuși să prindă contur… Nu pricepeam atunci, copil prost!, că mai tîrziu le voi învăța pe de rost, că vor ocupa tot spațiul din jur, că ele îmi vor rezuma trecerea prin lume cu caiet și creion (a scrie e un blestem de care nu mă mai tem!) pe drumul trasat anume pentru mine slalom neinspirat printre De-Rău și De-Bine și drept, și trist, și monoton… A fost mai întîi “ệtre” (o, Copilăria mea… care n-avea nevoie de adjective). El rima cu fệnetre la care stăteam și priveam oameni vrăjiți, pe portative, c-o intensitate de pictor/de muribund/de poet de curent electric, de-primă-iubire, de alfabet... Și acel tărîm interzis de dincolo derulîndu-se-ncet: Mîine. “Avoir” mi-a ocupat trei sferturi din viață și mi-e rușine, rușine… O, Maturitate ingrată… În loc de versuri, mîncam pîine. În loc de nori albi, ciocolată. Și descumpănitor de sfîșiată ca-ntr-un aparat de distrus documente fîșii-fîșii, scurta mea Viață. Acum, la înserare, mi-a rămas doar “aller”- cel mai muzical dintre ele, ați observat?! Cu amintirea mea m-am împăcat și (o, nemeritat, nemeritat…) letargia asta de viață mi s-a iertat ca un simplu păcat… Îmi fac bagajul și-am plecat (că, cică, trebuie să mă exprim în termeni mai simpli) aproape cîntînd și-n creieraș c-un singur gînd (o, Bătrînețe fericită, cînd aproape că înțelegi tot ce zboară…): la ultima mea oră de franceză pentru întîia oară nota zece , cu felicitări!, am luat. SUPREMUL PÃCAT Dumnezeu, sau o altă divinitate (căci natura n-avea atîta discernămînt), a-mpărțit oamenii în două: cei predispuși la dragoste ca la guturai și cei cu picioarele pe pămînt, imunii, fericiții adică. Primii iubesc, ceilalți se lasă iubiți. Diferența e mică și tu habar n-ai în ce tabără te găsești. Uneori, cînd crezi că iubești, conchizi amar: Dragostea, nedreaptă, vine doar celor ce n-o înțeleg și deci nu li se cuvine! Alteori, cînd ești iubit dar nu te-ai deschis, spui cinic: Eu nu am promis nimic, nimănui și n-am nicio vină! Dumnezeu, sau o altă divinitate a vrut să fie lumină pentru ca noi, cîrtițe gînditoare, să fim orbiți de dragoste ca de soare și niciodată să nu aflăm adevărul adevărat. Și tot el, din motive obscure, a decretat că dragostea este păcatul suprem și cea mai crudă pedeapsă e chiar ea. Nimeni pe lumea asta nu scapă. La un moment anume dat (și nu întîmplător, desigur) ești ori vînător, ori vînat. PARANTEZA PARANTEZEI (PARANTEZEI) -De ce mă cerți (din nou!), finul meu observator? -Păi, nașa mea (cam nașpa uneori...), nu vezi că bați pasul pe loc cînd zici că zbori, că habar n-ai, mă scuzi, ce-i ăla zbor?! Că dai mereu cu nasu-n poloboc, te poticnești, din prea mare viteză, de-o virgulă mică, de-o paranteză, că te-nvîrți în cerc ca un cățel după coadă?! Cuvintele finului meu (observator) au început, un-doi-trei, să mă roadă... (în loc, la o adică, să dea roade!) M-am gîndit, așadar (și a fost, nu vă mint, o corvoadă) la rolul virgulei în fraza mea la ponderea (cu muuulte zecimale) a parantezelor – în viața mea la antonimul expresiei „în zadar” (expresie matematică, firește) la punerea în ecuație (pînă la starea de vibrație sau chiar, poeticesc vorbind, de grație...) a lucrurilor nepereche, ca: liniște-streche cîntec-pește dragoste-nemurire… Fără de știre, totul s-a luminat: parantezele mi-au mîncat anii așa, ca unora mințile - banii, întrerupînd tot ce era început… Paranteze obeze, ce mi-ați făcut?! Dumneata, dragă {, acoladă amplă, frumoasă ca o patinatoare rusă, mi-ai deschis larg o ușă ce-mi venea bine, ca o mănușă, dar unde ducea, doar eu știu… -Unde, nășică, -n pustiu? Tu, dragă [, colțuroasă și gravă, m-ai învățat să fiu analitică, rectilinie, critică… Datorită ție m-am îndrăgostit subit de minunata geometrie… Nici astăzi nu m-am lecuit! Cînd văd drumul drept iau munții în piept, cînd aud vești noi despre curajosul trapez, îl aștept… Iar tu, măi puștoaico, perversă și omniprezentă, da, tu, dom’șoară (, insinuantă și ușoară cu aerul tău parfumat, de primăvară... De tine nu mai pot scăpa, ești ca scaiul! Te-ai legat de viața mea, să-mi tulburi traiul să-mi furi mălaiul să faci din simplitate sinusoidă din coerență haos să mă jupoi pîn’la mulțime vidă, să nu mai am carte de vizită pentru semenii mei... Paranteză dăunătoare și perfidă, gîndac de Colorado ce ești! Spune-mi, măcar în ultimul ceas, zi, ce vrei?! Ea, grațioasă, afectată, cu părul fluturînd în vînt, declamă (-n secret dorindu-și să-i fiu mamă?): -Doamnă, mai citește niscaiva cărți de vrei să pricepi rostul meu... Ar trebui să mi te-nchini ca unui zeu că, de n-aș fi eu... {munții s-ar prăvăli [și nu e o glumă (glume nu există, cu ele doar bravăm) de doi bani] peste mări peste țări, și toate templele s-ar prăbuși...} Cîndva, în anul două mii cînd vom fi fost și noi copii... Nu era un cîntec așa?! Paranteză dragă, fiică adoptivă a mea, te rog, mărită-te odată! -Cu o condiție: domnul ? să-mi fie tată! GEOMETRIE PLANÃ Dragostea e un cerc. Te-ntorci mereu de unde ai plecat, ca un criminal la locul crimei. Dragostea e un pătrat. Te ascunzi pe la colțuri dar nu poți scăpa, orice-ai face. Dragostea e un triunghi – există întotdeauna o a treia latură, un intrus gata să ți-o fure. Dragostea e un trapez ca la circ: îți riști viața pentru nimic atras de jocul aventurii ca de moarte. Dragostea e geometrie plană cu axiome, teoreme și demonstrații ciudate. Niciodată în spațiu floare de colț presată-n ierbar. ...linie dreaptă dusă pînă la infinit. Sau punct, cu rolul lui bine definit pe hîrtie. (De ce căutăm în alt om tot ce ne lipsește cu speranța absurdă că am putea umple într-o zi golul din noi?) Zeii dorm și-am obosit (mai ales de linia dreaptă am obosit!) să tot caut, să orbecăi rătăcită-n labirint. TE-AM CÃUTAT, DRAGOSTE -Ce-ai găsit la mine, frumoasa mea? Ce-ai văzut la mine, păpușă de catifea? La mine, scorbură bătrînă ce sînt, umbră inutilă pe bunul Pămînt? ...Era odată cineva. Zicea, ningînd molcom, că de-aia l-am și confundat c-un om, că mă iubea, că-n ramă seara mă-nrăma, că vrea icoană și altar să-i fiu pînă nu bate cucul prea tîrziu, că bla, bla, bla, că, zău, pe viața mea - și-n consecință declama așa: -...neprețuita mea prințesă, giuvaerul meu cel mai de preț, comoara mea, gingașă viorea, de dragul tău m-aș rencarna cîntăreț cu tolba plină de serenade și acadele... mult prea-ndrăgită-ndrăgostită draga mea cadoul scump al visurilor mele, steluța mea pe Walk of Fame - tot cerul ți-l voi pune la picioare! Privighetoarea-n colivie se zbătea, fîl-fîl negînd din aripioare, pisoiul căsca repetat a plictis cățelul dădea nervos din codiță maimuța tot striga, ironic, biiiiis! bibilica se făcea mai pestriță musca se-așeza ostentativ pe prăjitura mea preferată... Nu mai zic de flori! Se ofilea a plîns grădina toată – și eu nimic... Nu mă deranjau defel sclipiciul și siropul din cuvinte căderea din mic în mai mic, oglinda mînjită cu ruj strident și cu frișcă... Nu mă-ntrebam ce IQ avea El, dacă spune drept sau mă minte cît citea, ce visa, cu ce nostalgii se hrănea... Dacă-n piept avea și El o morișcă din același aluat cu a mea... Într-o zi, lumina s-a stins. (te-am căutat, dragoste, dinadins, dar numai căutarea inconștientă la judecata de-apoi se va puncta...) Era furtună, Doamne, cum mai tuna și-n străfulgerarea de fulger, mustrător violentă am văzut în dreapta mea perna goală pe care scria Singurătatea e prietena ta. Am rîs sughițat: „Sînt hetero, frate!” am luat dicționarul să caut –pentru prima dată - cuvîntul ăsta ciudat: „jumătate”. Nu exista. El, cel cu declarațiile înflorate (Ești cea mai minunată fată!) se transformase-n cana lui cu lapte cu puțină cacao, ce-i drept și se tot răcea ca bătaia din piept ca, după milenii, o stea... Am închis porțile am superscriptat nopțile și din toate părțile m-am apărat. Seifurile, gîndurile, printrerîndurile le-am închis cu trei lacăte. Am așteptat. Un an, doi, trei... Toți anii lumii, toți anii mei. Dacă tot ce contează, pînă la urmă, e Așteptarea? Căutarea, în lumi paralele, poate e un păcat. În alte lumi, viitoare, de dincolo de aici, poate centrul de univers se numește Visare. Te-am căutat, dragoste, la întîmplare, cu pași mici cu poza idolului în poșetă cu răbdare de elastic cu înarmări de arici și nu te-am aflat, dragoste, nu te-am aflat... VITEZǍ Secolul vitezei a trecut. Sentimente din hîrtie creponată fac sluj în fața sufletului-rege (sau era împărat?...) dar el se face ca nu înțelege și le trimite la depilat. Mă joc de-a primăvara mă joc apoi de-a ghilotina (de nu s-ar stinge lumina!) codul pin al inimii l-am pierdut. Să ne grăbim altfel – hai, de la început: oul, găina… VIAÞA CARE Viața care îmi scapă ca săpunul în cada plină ca lumina printre pleoapele ude ca declarația curgătoare din gură… Și el, care spunea: -Sîntem făcuți mai mult din apă, draga mea. LA ȘTIRI Un puști a omorît o pisică. A filmat crima și a difuzat-o pe internet. (l-aș fi omorît și eu, cu mîna mea dar aveam numai arme de poet!) A fost condamnat la șapte ani. Cînd a ieșit, la poarta pușcăriei îl aștepta stăpînul pisicii care a scos pușca și l-a împușcat. A fost condamnat la șapte ani închisoare. Cînd a ieșit, la poartă îl aștepta tatăl puștiului care a scos pușca și l-a împușcat. A fost condamnat la șapte ani. Cînd a ieșit, la poartă îl aștepta fiul-stapînului-pisicii care a scos pușca și l-a împușcat. A fost condamnat la șapte ani închisoare. Cînd a ieșit………… ………………… Un nebun (fără cazier!) a dat foc aseară la pușcărie și toți pușcăriașii au m… O, dar asta e prea atroce de povestit! SÎMBÃTÃ SEARA ÎN ORAȘ Sîmbătă seara în oraș se instaurează Plimbarea. Perechi-perechi alunecînd de mînă cît ține zarea. Ce frumoasă e perechea batrînă! Între palmele lor, presat ca o floare ca un plasture medicinal pe nervul sfîșiat – secretul fericirii. Ce frumoasă e perechea de adolescenți visători (“les enfants qui s’aiment ne sont là pour personne…”*)! Secretul iubirii ei și-l șoptesc, acum, la telefon. Și totuși, uneori (vă vine a crede?!) își mai scriu și scrisori… Eu trec, la jumătate de viață, simplu spectator, croitorașul cel viteaz: șapte dintr-o lovitură! (șapte gînduri negre șapte gînduri gri șapte blesteme de descîntat într-o singură zi…). Ajung acasă, plîngînd, și mai adaug un rînd la Cartea singurătății. •Jacques Prevert – “Les enfants qui s’aiment” PÃUNUL DECAPITAT Păunul decapitat nu se mai ține pe picioare. Doar coada a rămas din el evantai pentru fata frumoasă care n-ar mînca, nici moartă!, carne de păun. O coadă fas-ci-nan-tă ca o definiție a splendorii în ciuda ororii de peste zi. La fel și eu (am fost odată, ca și cum n-aș fi dar altfel cum acest poem s-ar povesti?!) pleoștită rău hrănind un zmeu îmbrăcat în curcubeu (și cîte n-ar mai fi de spus dar vremea gloriei s-a dus…) nu știu, nu știu dacă mai pot din paharul (jumătate gol) al vieții chintesența s-o scot. POEZIA MODERNÃ Acum te pot lăsa în urmă în mine locul gol s-a ocupat cu chipul tău de seară de om preocupat cu chipul tău de dimineață ce dă pe dinafară din oglinda crăpată și mică, cu chipul tău atemporal, de ceață, de care cîndva mi-era frică... -Ce versuri demodate, măi poeto! Pe cine crezi că interesează așa ceva?! -Vrei poezie modernă?! Na! Nagîțul rătăcit în urbe tot mai introvertit și mai stingher visînd la balta reflectată-n cer trasează pe asfalt spirale, curbe, iar seara, obosit, în șifonier citește Freud și cîntă la un mîț de salcie cu lacrima uscată pe limba lui ciudată de nagîț... O, vremuri candide de altădată... -Cum era chipul lui? mă-ntreabă ei și le răspund printr-un zîmbet subtil le arăt o poză cu struguri negri, copți, prin care dă iama, rîzînd, un copil... Memoria care îmi joacă feste e-un musulman cu șaizeci de neveste. Și mă întreb ce-mi trece-acum prin gînd tablou naiv cu mine tricotînd. Nu există, desigur, bucurie mai mare decît să fii copil într-o vie să strîngi frunze și gîndăcei și pietricele ciudate și să le pui atent pe farfurie... Foaie verde de hop-hip hai la mama-n fenotip sună de waters are deep copăcel, țuști-țuști, lip-lip, naște-te, că-ți fac un clip sau te face mama vip, și-un album: yesterday.zip (în decor de vis: nisip). Le arăt apoi luna rotundă ce știe să umple, cu prisosință, un cerc, cartea de citire, cu literele atît de frumoase pe care să le descifrez tot încerc... Iubesc și eu, naiv-filantropist am și eu gene (puse) de artist! Alerg și eu...Ei, cum așa, de cine?! De realitatea care vine, vine și-ți ia haina de pe tine... -Desenează-l! zic ei, derutați. Iau acuarele din dulapul cu privighetori și pe-o pînză de păianjen pictez curcubeul cel mai intens peste nori... Tăntălăul clasei nu găsea cuvinte să-și declare dragostea cretei (o, imaculată cretă!) el – cel mai cuminte, ea- cea mai cochetă... Nu rîdeți, proștilor, de cele sfinte! -Cîntă-l! O, la cîntat n-am talent nici un pic dar am învățat că dacă vrei ceva, poți! Mă acompaniază greierele din roți și cafeaua fierbînd în ibric... Prea mulți pensionari pe cap de locuitor! Să-i decimăm! strigă puștanii. Moartea e gratis în ziua de azi. Se poartă la piept o plăcuță cu anii și e ilegal a trișa. Poftiți la lasere! La aerosoli radioactivi! Saună la o sută de grade! La sporturi fatal de extreme... Ce bătrîni emotivi... N-are rost a vă teme, moși și babe, dragii noștri troglodiți expirați, noua generație va aplauda! Îl visez mereu. Azi-noapte era o ploaie nebună de primăvară zgîriind cu nesaț la fereastra mea... Poezia modernă e o pernă dispusă să vadă orice act de bravadă ea nu se rumegă nu se digeră discret (cum ar trebui pepepsită o mamă care-ar avorta un posibil poet?!) turnați-o pe gît ca pe-o otravă cu gust inimaginabil de dulce și cînd pe fața ei de pernă-modernă sufletul va-ncerca să se culce, revoltați-vă: NU ACUM! Desenată, cîntată, ireverențios ambalată, prăfuită de-atîta nedrum, aceeași sfîșiere de altădată pentru care nu ai niciodată pregătit un cavou (numai spitalul numai drogurile și halatul numai decorul e altul) poezia înfășurată ca o ceapă doar un pic degerată lovește din nou... BOGÃÞIE Bogăția sufletului reîncarnat coboară pe trepte de curcubeu direct de la Dumnezeu. Azi în cufărul tau, mîine-n cufarul meu… MÎNA O mînă învață să scrie pe la șase ani și ceva. Am scris o poezie apoi o rețetă de prăjitură apoi (logic!) o hartă. -E frumoasă ea? -Eu nu sînt critic de artă! Într-un tîrziu, sub scara (logic! logic!) de valori, înaltă, mîna obosește. Se-așază pe un braț de fotoliu așa, bătrînește și-așteaptă să învețe și cealaltă. ALBASTRU-LILIACHIU Mă îmbrăcasei, fără să știu, în albastru-liliachiu. Și așa, pastelată, zglobie, am așternut pe hîrtie o bine-meritată poezie cu-alesături și cu tichie (de mărgăritar, că nu mă născuse mama cu har…), viole(n)t liliachie… Citiți-o ca pe-o viorea ca pe-o violetă ca pe o floare de nu-mă-uita desuetă în acest secol amar… Vă pricopsesc c-un liliac în dar! De-l veți vedea arbust, ori animal – vă privește! Mă îmbrăcasei fără să știu într-un pește și mă-nvățam să tac românește. CE FRUMOASÃ E VIAÞA De ce văd copiii filme de groază? Să se obișnuiască de mici? „Interzis sub 18 ani” ce înseamnă? O căsăpire de cap nu mai impresionează copilul el își consumă senin floricelele ronț- ronț ce dacă pe ecran se revarsă valuri de sînge?! Ce dacă X îi trage lui Y un glonț?! De ce se uită oamenii mari în fiecare seară la un film (de preferință de dragoste)? Ca să se obișnuiască? Să-și amintească? Să mai poată spera în ceva? În orice – în demonetizata iubire în moneda de schimb a timpului hoț în monetăria statului... Un film pe zi ca vitaminele așa cum copiii ascultau în fiecare seară o poveste cîndva, cîndva, cîndva... De ce citesc oamenii mari – uneori - cărți interesante utile instructive de învățătură de psihologie de comportament de bucate? O, filme și cărți minunate, o, o, o și tra la la frumoasă mai e viața viața mea și a lui și a ei și a ta... Trage rogu-te o perdea să nu ne-o fure din vreun spațiu vecin cineva! NATURÃ MOARTÃ Flori albe în brațele miresei margarete crizanteme trandafiri liliac (nu toate au alternativa culorii ghioceii, de pildă, sînt numai albi, pe cînd...) flori multicolore din curcubeu în vază în ghiveci în Cadillac în apă, nentrecute-notătoare cu aspirină întru conservare flori presate-n ierbar cu a treia dimensiune furată flori aduse de băiat pentru fată la prima-ntîlnire ca o prevestire simbolul dragostei al inocenței al purității al morții flori de azi de mîine de cîteva zile, bolnave flori pe care le-au plantat vizigoții flori încrucișate deci mult mai frumoase ca după botox ca după cosmetizare floare de cîmp floare de nu mă uita floare de colț floare nemuritoare floare... Oameni cu picioarele tăiate în glastre oameni cu rădăcinile smulse spînzurați la fereastră pentru desfătarea noastră oferiți în dar cu fundiță roz conservați trei zile-n formol oameni de cîmp de uită-mă azi sau de stîncă oameni în comă mișcători încă trași cu invizibile sfori (de îngeri drogați cu smoc de iarbă la subsuori angajați de Dumnezeu pentru treaba asta murdară) oameni crizantemi de toamnă oameni uituci de primăvară (fie-le țărîna petalelor ușoară!) oameni pufoși ca niște nori parfumați îmbălsămați tămîiați oameni de viață oameni nemuritori oameni... Natură moartă cu oameni și flori. SCRISOARE DE LA MARE Îți scriu de la Marea Neagră. Eu nu sînt neagră, sînt arămie. Sufletul meu lăsat în grija aurarilor are cea mai frumoasă culoare împrumutată de la soare sau mai degrabă furată. (nu te supăra, dragul meu, că-ți scriu atît de simplu și firesc. Știi doar că n-am talent literar că metafora nu e punctul meu forte. Eu cînd iubesc spun atît: te iubesc. La mine, for ever e forever - tu știi! Așa că n-am să te obosesc cu jurăminte, floricele, sirop sau poezii!) Nu sînt neagră, sînt arămie. Pielea mea se vrea sărutată dar arde prea tare (de prea mult soare? De la depărtare?). Dac-ar putea cineva să-nțeleagă prima silabă a nou-născutului, jalea muntelui, prelinsă-n cîmpie, răsăritul soarelui din mare, scintigrama sărutului, sensul vîntului, miezul pămîntului, logica schimbării de anotimp, prima (dar absolut prima!) ninsoare, omul preistoric, fără dependență de timp, dac-ar studia cineva, la psihologie, racul, struțul și prințul-broscoi, o, cîte mistere s-ar descifra între noi! Ieri nu te cunoșteam ieri culoarea arămie mi-era străină mă impurifica o mare vină că nu puteam să mă cuprind întreagă – ieri nu te cunoșteam, eram neagră. -Atunci, de ce ești singură la mare? mă-ntreabă, pe note grave, o privighetoare. Asta da întrebare… Poate vrea să insinueze că te-am inventat! Că nu exiști decît în imaginația mea de copil răsfățat. Că delirez – de la insolație, de la explozia reactorului nuclear producător de abise. Că am nisip și scoici în buzunar de la parastasul ăla bizar de vise promise ucise. -Hai, fie, ia cu tine un vis… Și totuși, dac-ar fi să aleg dintr-o mie, aș vrea să mă nasc tot ființa asta uniform arămie și intens visătoare… -Dă-ți cu cremă, că te-ai ars de tot! Salutări de la mare! REVOLTA SIMÞURILOR În această casă ordinea-i deplină. Aer nu există, respirăm lumină. Ne privim cu urechi mari pîlnii translucide de prins muzici divine și, la nevoie, țînțari. Intrăm în antreu printr-un tablou de Gaugain. Rîdem cu mîna stîngă, aruncăm kareninele departe de tren plîngem lacrima cu nara împarfumată discret ne strigăm unul pe altul cu-același nume tandru: Poet. Covorul verde ca iarba ne e barba de tuns oițele din țarcul ăsta de nepătruns. Apa din cadă ne ajută la pipăit. Oul se lasă decojit și găina suferă în tăcere în sfînta și halucinanta oală cu supă. Nimic nu te atrage mai mult decît clipa de după. În borcanul cu miere un gîndăcel conservat (tocmai bun de respirat) ar vrea să se transforme-n chihlimbar ca să fie, în cele din urmă, văzut. Nu mărimea contează, nu e totu-n zadar eu nu sînt zidar să-ntemeiez trăinicii tu nu ești poet să-nsămînțezi poezii ea nu e mama noastră să ne învețe el nu e Nostradamus ca să ne știe… Ce lume decolorată prozaică liniară și gri… Ba nu! Și-ntr-un motor există poezie! Ne-a mai rămas ceva în lumea prozaică-liniară-și-gri: un verb (repede, ridicați-i un templu!): a simți. DESTIN Voi ști că tu îmi ești predestinat ales pereche singurul bărbat atunci-cînd-și-dacă printr-o magie la lecția de supraviețuire cu tema antică despre iubire deșirați transpirați caraghios de mari în băncuța de lemn vom scrie amîndoi, la un semn exact aceeași poezie. PLAGIAT O poezie veche m-a chemat din caietul vechi din lada veche din podul... Învățată – de necrezut! – pe de rost transfuzie amară moștenire avară Ioană d’Arc exilată din țară... Eram ce nu era, era ce-am fost? Din șapte-n șapte ani celulele se înnoiesc (acum pricep de ce e magică cifra 7!). La fel și sufletul născător de poezie? Să vă povestesc: părul are pere mama are lapte stelele vor fi la noapte de partea mea! Așa e și viața: o pară o mamă o stea. Am luat poezia mea veche de un deceniu (sau două...?) am vrut sa-i fac o haină nouă că moda s-a schimbat, deh, între timp... Dar cînd s-o scot pe scenă, sub reflectoare - fu razie mare. Și m-au arestat (cu cătușe, țepușe, așa, ca la carte) fiindcă, ziceau, m-am plagiat... DROBUL DE SARE -Dragă domnule Ion Creangă, ne-a dat la română un eseu despre „Prostia omenească”. Am luat nota patru. Ce-ați vrut să spuneți cu drobul de sare? (elevul Costică) -Dragul meu Ion Creangă, oriunde ai fi – in the middle of nowhere (deși se pare că ești tot mai prezent în lumea noastră!) – de ce, Doamne iartă-mă, trebuia să scrii despre drob?! De-aia nu mi-am găsit eu perechea... Că dacă ăla e-așa, că dacă ălălalt va face..., sau următorul nu va...?! (o femeie singură, frustrată, disperată) -Stimabile Ion Creangă, tocmai am luat un premiu pentru lucrarea „Mesajul subliminal din povestea drobului de sare”. Se pare că trebuie să-ți mulțumesc. Geniul tău m-a făcut și pe mine aproape geniu, ce să mai vorbesc...! O căruță de bani am cîștigat! Dacă mai trăiai îi împărțeam, crede-mă, cu tine! (un psihanalist de renume) Ion Creangă: -De bănuiam că povestea mea va avea atîta răsunet, că va deveni un antiexemplu, o doctrină, un subiect de studiu, un modus vivendi - mai așteptam un secol să mă nasc! Altul ar fi fost impactul ei acum, alta gloria mea! Sau, ca să nu vă mai fie atîta de frică, puneam în loc de drob o pisică! DUPÃ CE MOARE, IUBIREA După ce moare, iubirea devine un adevăr renegat. Și nu mai știi cine-a învins cu-adevărat bărbatul sau femeia în veșnicul război (cu minunatele, rarele lui pacte sublime pe care le-am făcut și noi cîndva, cu secole în urmă mi se pare pe cînd eram doar două pete indecise de culoare uimite una de alta avide de a fi complementare). Cine-a învins nu se mai știe în niciun caz sufletul sărmană hiroșimă pustie (dar care niciodată n-a uitat)... E imposibilă strădania de a rămîne, după războiul iubirii unul în ființa celuilalt. După ce moare, iubirea devine un adevăr renegat. LASÃ Lasă elementele inimii să se decanteze lasă cerneala să se usuce pe caietele cu poezii. Lasă gîndul sfios să vibreze lasă-ți alesul să știe că știi. Lasă umbra din umbră să vină și întreab-o de sănătate. Lasă-ți sufletul nou în lumină într-o amețitoare libertate lasă emoția să explodeze lasă iarba din iarnă să crească lasă ființa mică de lîngă tine invizibilă dar tenace ca o furnică să te caute, să te găsească. Lasă-te pe tine spre mine într-o alipire firească lasă vîrsta să se uite pe sine lasă lacrima să spună ce simte lasă gura să se alinte și să-ți șoptească într-un decor nebunesc și fragil și statornic și dulce cu trandafiri și cu sînge două vorbe nătînge: Te iubesc. UN OM SIMPLU Ești un om simplu – zici un om binar de alb și negru sau de da și nu ești un om simplu – zici tu. Dar cînd lumina vine dintr-un unghi a cărui taină nu știu s-o explic devii un univers neexplorat tu nu ești un om simplu – zic. Și mai ales în serile de vară tot aerul îl invadezi, mirat, împrăștiind atîta jind în mine că te-aș lua pe șapte vieți bărbat – cuvintele n-au auzit de tine tu ești un simplu om complicat. ALTÃ VERSIUNE O altă versiune de viață s-ar cuveni. O alta-n care tu să fii predestinat de zei, ursitul meu atît de-albastru-alb, atît de-nalt c-ai da cu sufletul de curcubeu. Ca să te văd, aș fi prea mică ar trebui să mă ridici pe un nor să-mi prognozez de-acolo viitorul să aflu ceasul fix cînd o să mor și astfel să-mi pot programa toate orele de iubire sau toate orele de bucurie pe care le-aș putea respira acolo sus, în aerul rarefiat din preajma ta. Dar nimeni nu-și asumă vina că tu ești atît de înalt. Mă bucur că măcar te pot iubi. Pe planeta care nu ne cunoaște o altă versiune de viață s-ar cuveni. CA ȘI CUM Ca și cum în lume s-ar fi întîmplat ceva ca și cum ultimii supraviețuitori am fi noi amîndoi și un zvon de poveste camuflat într-o floare ca și cum sărmanul soare s-ar fi prăbușit în noroi ca și cum totul ar mai depinde doar de tine de mine de frumusețea dintre noi ca și cum cu ochii răniți aș mai putea să te privesc ca și cum am fi veșnici – așa te iubesc. DESPRE OMUL ACESTA Despre acest om s-ar putea scrie un poem. Un poem mic și bogat copilăros primăvăratic zîmbăreț ca fetița care-și sărută păpușa, în parc. Despre acest om s-ar putea scrie cel mai roz poem cel mai dulce poem cea mai minusculă dar prețioasă simfonie. Un poem ca un talisman ca o poveste ca un pui de găină zburlindu-se-n soare. Despre acest om pe care-l iubesc s-ar putea scrie un poem nebunesc cu fluturi și flori și cîntece și stele furtuni romantice ca din demulturi duioase. Despre acest om s-ar putea scrie poeme atît de frumoase că toți acești poeți complicați (pe care-i cunosc și nu prea) s-ar înclina în fața mea uimiți de-atîta simplitate. Despre acest om s-ar putea scrie un poem de imensitate de lacrimă bună de pîine arămită sub țest. (Despre omul acesta pe care-l iubesc un poem rebel la cuvinte în suflet năvală-mi crescu). Despre omul acesta s-ar putea un poem... Dar nu. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate