poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-05-04 | |
În scrierile apocrife, se pare
Sfântul Toma apare Cu numele de Iuda, cel care Devine unul din Apostolii cu chemare. Sfinții Evangheliști, cei trei Marcu, Luca și Matei Îl numesc Toma Iar Ioan Sfântul Evanghelist Îl numește Geamănul, cel altruist. Nu știm de ce Toma Mai purta un alt cognomen Iuda sau Mar, ca specimen. Invățătura celor 12 Apostoli Scrisă în jurul anului 250 după Hristos Menționează că India adeseori Și țările din jur, cu folos Au primit Evanghelia lui Hristos Prin predica Apostolului Iuda Tomas Iar actele Sinodului I Ecumenic (Niceea, 325) Păstrează semnătura, în mod vrednic A unui Mar Ioan Preot al Bisericii Persiei peste an Și episcop al Marii Indii. Apostolul Toma s-a născut În Paneada Galileei. De profesie era pescar priceput. În scrierile apocrife, cu rost Se spune că ar fi fost O vreme tâmplar Apoi și mare cărturar. Probabil că de aceea pe dat` Arhitecții și meșteșugarii Ca protector l-au preferat. În referatele nou-testamentare Nu sunt redate împrejurările în care A fost chemat la apostolat Ci îl întâlnim, printre soli În listele Sfinților Apostoli (Matei 10, 3; Marcu 3, 18; Luca 6, 15; Fapte 1, 13). Desigur, sunt și momente În care se evidențiază rolul Intervențiilor sale eminamente Alături de Mântuitorul. De pildă, atunci când Lazăr Din Betania, a murit Toma, referindu-se deopotrivă cu amar La ceea ce avea hărăzit Să I se întâmple Mântuitorului Și arătându-și totalul atașament Față de Domnul lui Precum și capacitatea latent De a se jertfi pentru El A spus confraților săi, apoi: „Să mergem și noi Și să murim cu El“ (Ioan 11, 7-16). Sau, când Hristos A rostit Marea Cuvântare, în lege De despărțire, în mod pios Toma, neînțelegând unde va merge Îl întreabă: „Doamne, nu știm unde Te duci Și cum putem ști calea?“ La această intervenție de atunci Hristos Se autorevelează, așișderea: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața“ (Ioan 14, 4-6). Cel mai cunoscut episod Este însă cel al manifestării în față A neîncrederii sale de tot În Învierea Mântuitorului Miracol al Tatălui Lui : "În ziua cea dintâi a săptămânii Fiind seară și ușile fiind încuiate cu zăvor Acolo unde erau adunați doar unii Adică ucenicii, de frica iudeilor A venit Iisus ocrotitor A stat decis În mijlocul lor Și le-a zis: Pace vouă! Și, zicând acestea Le-a arătat mâinile, amândouă Și coasta Sa. Deci, s-au bucurat ucenicii Văzându-L pe Domnul crucii. Atunci Iisus le-a zis iarăși cuvinte două: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl Vă trimit și Eu pe voi. Și, spunând acestea, iată-L A suflat asupra lor vioi Și le-a zis, pe rând: Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele Le vor fi iertate ele Și cărora le veți ține Þinute vor fi, știți bine. Însa Toma, unul Din cei doisprezece Cel numit Geamănul Nu era cu ei, se zice Când a venit Iisus Și când El le-a spus. Deci i-au spus lui Ceilalți ucenici ai locului: Am văzut pe Domnul! Deși I-a fost ucenic Toma vrea probe, de genul : „Dacă nu voi vedea nimic În mâinile Lui, anume Semnul cuielor Și dacă nu voi pune Degetul meu ușor În semnul cuielor Și dacă nu voi pune Mâna mea ușor În coasta Lui, repede Nu voi crede“ (Ioan 20, 25). Toma cere semnele Crucii, mieros Semnele identității lui Hristos. Așa se face că la proxima întâlnire A Mântuitorului cu ucenicii Săi Adică la opt zile după prima Sa arătare Hristos a intrat la Apostolii Săi Prin ușile încuiate Și după ce le-a dat aidoma Binețea păcii divine binecuvântate (Ioan 20, 26) Iisus l-a îndemnat pe Toma În ziua care lipsise Cea una a Învierii (Ioan 20, 24) Să-I atingă rănile din palmele întinse Și din coasta durerii. Însă, felul în care Hristos aidoma I-a adresat îndemnul parcă L-a făcut pe Toma Să nu mai simtă nevoia să o facă Ci luminat de Duhul Sfânt Neîntarziat s-a aruncat La picioarele Domnului strigând Fiind parcă încurcat: „Domnul meu Și Dumnezeul meu!“ (Ioan 20, 28). Din acest al lui Toma comportament Înțelegem că totul a fost rânduit imanent Prin iconomia lui Dumnezeu Pentru a fi marturie mereu Spre încredințarea celorlalți ucenici Ce au slujit pe Domnul atunci. Dacă la început anevoie Pentru a crede ce se zice Toma avea nevoie De probe empirice De chenoze probatorii de netăgăduit Dintr-o dată el a mărturisit: „Domnul meu și Dumnezeul meu!“. Era strigătul care anticipa acel mereu „Fericiți cei ce nu au văzut Și au crezut!“ (Ioan 20, 29). Adică atât pe patriarhi îi fericește Pe profeții Vechiului Testament Cât și pe noi, cei care îndeobște După Înalțarea Sa la neant Avem prin credință Legătura cu El în făgăduință. Virtutea credinței apoi Ne lansează dincolo de noi. O promisiune peste veacuri și generații dă năvală Că nu vederea fizică e cea care contează Ci doar aceea spirituală Este cea care ne încredințează De adevărul Învierii Domnului În toată trăirea adevărului. De fapt, aceasta este și mărturia că: Vederea slavei lui Dumnezeu Nu presupune doar vederea fizică Deși nu o exclude mereu. Cu toate acestea Îndoiala se strecurase În sufletul lui Toma, până la oase Precum odinioară vestea În sufletul lui Petru Pe când mergea pe apă Slăbindu-i credința de integru De Însuși Mântuitorul cultivată În sufletele Apostolilor de fel Timp de trei ani și jumătate Credința întărită de El Prin multe semne și minuni realizate. Refuzând mărturiile fără încetare Ale celor vrednici de crezare Adică ale celorlalți Apostoli, ca orișicare Necredinciosul Toma, cu apăsare Refuză în fond în mod banal Să facă saltul spiritual Al depășirii cunoașterii Prin simțuri, în ființă Spre câștigarea cunoașterii Prin credință. A fost necesar Ca Hristos Cel înviat Să Se arate iar În același loc ca altădat` Și în aceleași condiții Pentru ca Toma Să fie încredințat în seminții De Înviere aidoma Nu însă înaintea Lui De a primi cu pocăință Mustrarea Mântuitorului Pentru îndoiala sa în credință. În sfârșit Pe Toma îl mai întâlnim amintit Ca făcând parte Din anturajul Apostolilor Cărora Iisus li S-a arătat aparte La Marea Tiberiadei, marea lor (Ioan 21, 2). Suntem convinși că Toma N-a lipsit nici în alte împrejurări Din anturajul Mântuitorului ce urma Exceptând câteva momente mai acătări În care Hristos a preferat Doar pe trei din grupul celor doisprezece Petru, Iacov și Ioan, e adevărat Totul fiind mai clar pe zi ce trece. Toma, prin atitudinea sa total Față de Înviere și credință Vrea să rezolve rațional Binomul credință-necredință Deși „a crede“ Nu-l include Pe „a vedea“ Oriunde ar vrea. Însă, iudeu fiind Nu putea face rabat De la regulă când Sta să fie întrebat. Iată ce spuneau iudeii de sus Care L-au răstignit pe Iisus : „Dacă este regele lui Israel Să Se coboare acum De pe Cruce oricum Și vom crede în El“ (Matei 27, 42). Sfântul Pavel spune cu pocăință Celor din Corint și cu încredere: „Umblăm prin credință Nu prin vedere“ (II Corinteni 5, 7). Acest adevăr a fost profetic anticipat: „Dacă nu credeți, veți fi zdrobiți“ îndat` (Isaia 7, 9). Credința sălășluiește cât dorești Dincolo de limitele minții omenești. Ea este „încredințarea celor nădăjduite Dovedirea lucrurilor celor nevăzute“ (Evrei 11, 1). Credința nu are nevoie De mărturii probatorii. Crezi sau nu crezi, în voie Sau nesocotești purgatorii. Și totuși, Toma, pe lângă Vrea să se convingă: „Duhul toate le cercetează Chiar și adâncurile lui Dumnezeu“ (I Corinteni 2, 10). Cu dorința lui Toma vibrează A fost de acord și Hristos Dumnezeu Care a spus: „... pipăiți-Mă și vedeți Că duhul nu are carne și oase Precum Mă vedeți Pe Mine că am“ și chiar angoase. (Luca 24, 39) Vederea cu Duhul care va să zică Depașește vederea fizică. De fapt, aici avem de a face odată Cu o reciprocitate fără tăgăduință Între vederea dată De Duhul Sfânt și credință: Dacă nu crezi în biruință Nu poți avea această vedere Iar dacă n-ar fi această vedere Nu ar fi credință Dovedirea celor nevăzute Peste cele văzute. Prin atitudinea sa adeseori Toma a devenit cu spor Unul dintre acei martori Ai învierii lui Hristos către popor (Fapte 13, 31). Învierea lui Hristos A marcat pentru veșnicie Istoria lumii cu folos Căreia i s-a oferit sinedie Perspectiva eshatologică mereu A Împărăției lui Dumnezeu. După Pogorârea Sfântului Duh Potrivit Tradiției Apostolii au tras la sorți cu năduf Zonele în care urmau ei Să propovăduiască Credința creștinească. Știut este faptul acuma Că lui Toma I-au revenit Þinuturile dinspre India, la răsărit. Diferitele relatări așișderea Ce datează încă Din secolul al II-lea Vorbesc despre eficiența adâncă A predicii lui Toma Ce fost-a dusă tocma În rândul părților Mezilor, perșilor Hircanienilor și bactrienilor Popoare ce se aflau nomazi Pe teritoriul Iranului Irakului, Afganistanului Și Pakistanului de azi. Numai în Kerala, pe îndelete Toma a botezat, de fel Peste trei mii de suflete Formând astfel Prima comunitate creștină Din India cea cabotină. Pentru această comunitate El a hirotonit preoți din tată în frate Și episcopi din rândul lor Întemeind șapte Biserici locale Cu numeroase comunități la vale Mai mici și mediu mai binevoitor. Toma a plecat apoi Spre alte ținuturi de-ndată Ajungând probabil în toi Până în Sri Lanka îndepărtată Iar la întoarcerea în Calamina Probabil în anul 72 după Hristos A fost martirizat fără a avea vina Prin străpungerea cu o suliță mult prea dureros. Mormântul său cel mare Se află în Catedrala din Mylapore În apropiere de Madras Așa cum tradiția a rămas Iar moaștele sale Care au fost duse pe cale Mai târziu la Edessa (în 394) Apoi în Chios (în 1298) cum a fost ales Se află la Ortona lui În Italia, la Abruzzi. Un deget de-al Sfântului Se păstrează și astăzi La Maastricht în Olanda Ca un semn al ei ofranda. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate