poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-04-24 | |
Nașterea Maicii Domnului e unică
Cunoscută în popor Și că Sfanta Maria Mică Este prima sărbătoare mare, în pridvor A anului bisericesc (anul bisericesc începe la 1 septembrie) Celebrată pe data de 8 septembrie Atât de către Biserica Ortodoxă, cum e firesc Cât și de cea Catolica sinedie Dar și de catre copții egipteni Și iacobiții sirieni. Deși este destul de rar pomenită În Noul Testament, cu greu Maria a intrat în dogma creștină prea bine-venită Drept Născatoare de Dumnezeu Prima dintre sfinții sfinților Deasupra heruvimilor și serafinilor. Este singurul sfânt iudeu În Coran pomenit. Există și în ziua de azi mereu O controversă de necontenit Referitoare la ce înseamnă numele Maria. Surse clasice spun că numele Ar fi traductibil prin "copil dorit", de Mesia Alte surse spun că numele Înseamnă "amărăciune" dram cu dram. Cert este că varianta ebraică Este Miryam sau Maryam Și este compusă din cuvinte ca mar - "picătură" și yam - "mare" Și deci ar fi "picătura de mare". Alte surse dau originea numelui În limba egipteană, a universului Unde mar ar însemna "a iubi A alege pe cineva", îndeosebi Și Am care ar veni de la zeul Amon Însemnând deci, pe un ton "Cea aleasă ori iubită de Amon". Prin filiația ebraică și greacă Maria și Mariana ar însemna "Cea aleasă ori iubită de Dumnezeu", dragă. Din Evanghelia după Luca, doamna Știm că Maria era verișoară, cu odorul A Elisabetei Mama lui Ioan Botezătorul Și că ambele femei Au rămas însărcinate Cam în același timp Prin minuni tot binecuvântate Asemeni zeilor din Olimp. Mariei I s-a arătat luceafărul Arhanghelul Gabriel: "... a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu și el Într-o cetate din Galileea Al cărei nume era Nazaret Către o fecioară logodită și aceea Cu un bărbat care se chema Iosif, șugubeț Din casa lui David, prezis Iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, cea ce ești plină de har, Maria Domnul este cu tine. Binecuvantată ești tu între femei." (Luca, 1) Maria, care nu era, știm bine Dintr-o familie avută, dar cu temei A fost foarte mirată De această vizită neașteptată Și de modul în care o salută Și arhanghelul i se închina. Gabriel i-a prorocit că va naște: "Nu te teme, Marie, crede mereu Căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pântece moaște Și vei naște fiu Și vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare și viu Și Fiul Celui Preaînalt și prea Sus Se va chema, candid Și Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David Părintele Său tot mereu. Și va împărăți nedefinit Peste casa lui Iacov în veci și în prihănire Și impărăția Lui nu va avea sfârșit." Era ziua de 25 martie, Buna-Vestire. Mariei, care era doar logodită Și "nu știa de bărbat" I s-a zis într-o clipită: "Duhul Sfânt Se va pogori peste tine de-ndat` Și puterea Celui Preaînalt te va umbri, știi bine Pentru aceea ce va urma Și Sfântul care Se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema". În ebraica veche de-ndată Cuvantul cu care Maria este caracterizată Este almah, care Nu înseamna doar "virgina" fată Ci mai degrabă adolescenta Și, de fapt, "tânăra curată". Criticii Bibliei susțin idempotența Pe bună dreptate, fără mirare Că Maria nu era măritată În momentul în care A rămas însărcinată: "Cea logodită cu el dedicat(Iosif, N.A.) Care era însărcinată" - Luca, 2, 5). Evangheliile o pomenesc în treacăt Și foarte rar pe Maria, deodată . Luca (2:35) îi arată pe Iosif în ton Și Maria mergând la templu, cu speranțe Având, totodată, pruncul în brațe. În templu se afla bătrânul Simeon Care nu putea muri liniștitor Până ce nu-l vedea pe Mântuitor. Recunoscându-L, Simeon Spune tinerei mame la unison: "Iată, Acesta este pus spre căderea Și spre ridicarea multora din Israel Și ca un semn care are puterea De a stârni împotriviri, de fel. Și prin sufletul tău va trece sabie Ca să se descopere Gândurile din multe inimi", care îmbie. Singurul evanghelist care Pe Maria o arată Prezentă la crucificarea Fiului Cel de Sus Este Ioan cel fără pată(19, 25): "Și stateau, lângă crucea lui Iisus Mama Lui și sora mamei Lui Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena." În primul rand, pornind pe drumul lui De la statutul Său cu trenă De Maică a Domnului Maria este considerată Ocrotitoarea sarcinii orișicui Ocrotitoarea copiilor și familiei, totodată. Se spune în tradiția populară Că rugile înalțate în această zi Duc la îndeplinirea dorințelor bunăoară Dacă persoana se roagă din zori de zi Cu sufletul curat și cu tărie Cu trupul tot curat să fie. Icoanele Sfintei Născătoare, cu smerenie Sunt puse la loc, ca și cum e roua De mare cinste in 8 septembrie Se aprind candele care ard toată ziua Și care aduc pace și lumină iubirii. Cu toate că Noul Testament Nu ne relatează evenimentul nașterii El este prezentat în evangheliile apocrife evident Dintre care cea mai importantă este, de asemenea Protoevanghelia lui Iacov, cu Mesia (în jurul anului 145) Care relatează originea Și copilaria fecioarei Maria. Maria a avut, conform acesteia O descendența atât împaratească Cât și preotească: Tatăl ei, Ioachim, provenea Din seminția regelui David Iar mama, Ana, era Fiica preotului Matthan cel palid. Pentru că nu aveau copii și dispera Ioachim și Ana au început Sa fie ironizați Și de oameni batjocoriți. Lipsa copiilor era considerată un tribut Un blestem din partea divinitații. Și, totuși, Ioachim și Ana mereu Nu s-au răzvrătit în fața sorții Împotriva lui Dumnezeu Și nu au renunțat La viața lor virtuoasă și dorind Rugându-se în continuare neîncetat Cu lacrimi și nădăjduind În bunătatea Lui. Tradiția spune ca toptan În al cincizecilea an Al căsătoriei lor Marele Preot de la Templu A refuzat în public jertfa lor Numindu-i blestemați și chiar mai amplu. Întristați, cei doi părinți S-au îndreptat Spre casa lor din Seforis, de-ndat` Și au hotărât Să se retragă fiecare, laolaltă Pentru post și rugăciune. Ioachim s-a hotărât, în gura mare Și a plecat cu inima indurerată La niște pastori, în munte. Acolo i s-a arătat îngerul Gavriil Care l-a trimis degrabă acasa, sus cu a sa frunte Spunându-i că rugaciunea lor de servil A fost ascultată Și totodată binecuvântată. Îngerul i s-a arătat și Anei mereu Căreia i-a vestit că Dumnezeu Le va trimite binecuvântarea Iar pruncul Duh Sfânt va avea Și va fi un vas de Dumnezeu ales. După tradiție, Ioachim și Ana Au dus-o pe Maria, ca dar cules În vârstă de trei ani la templu, diafana Unde ea a rămas liniștită Până a împlint 15 ani Fiindcă fusese Domnului hărăzită De către părinții ei cei puritani Încă înainte de zămislire. Această sărbătoare A intrării Maicii Domnului în biserică Deși nu este instituită oficial Există în popor înainte de sec. al IV-lea, ca ritual Sub denumirea prozaică De Vovidenia sau Ovedenia Ca zi ce exprimă armonia. Marcând hotarul trecerii timpului Dintre vară și toamnă Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului Este vremea când înseamnă Că rândunelele pleacă de la noi Spre zone mai calde Insectele încep vioi Să se ascundă în pământul unde Și frigul își face simțită prezența Aceasta fiind în natură chintesența. De acum încolo se bat nucii Se culeg viile Se recoltează ogoarele Și începe semănatul luncii Al cerealelor de toamnă Toamnă ce-i mărită doamnă. Din această zi, în continuare Plantele de leac își pierd Puterea tămăduitoare Apele se răcesc alert Și se dă startul târgurilor Și iarmaroacelor. În această zi minunatele gospodine Împart struguri și prune De sufletul morților Pentru ca acestora Să li se ierte păcatele lor Și să primească și ei hora Din roadele toamnei "pe cea lume" pe care sunt ei. Nu se fac treburi gospodărești Dacă nu vrei să atragi răul Asupra casei tale, să zădărnicești Iar casa creștină să ducă în hăul În care arde candela de plângere Va fi binecuvantată cum se știe Cu armonie și ințelegere Și ferită de foc, vijelie Grindină și alte porniri De rele și nenorociri. Conform unei superstiții din bătrâni Nu se face focul în vatră Pe 7 și 8 septembrie, de teamă de păgâni Pentru că ar putea atrage de-ndată Neșansa și bolile Toate relele, de toate culorile. Fecioara Maria este Cea mai îndrăgită, cum e și firesc Divinitate feminină fără de poveste A Panteonului românesc Fiind invocată și astăzi prin forma iei De fete pentru grăbirea căsătoriei De femei pentru ușurarea nașterii De pagubiți pentru prinderea hoților Și de descântătoare așișderii Pentru vindecarea bolilor. Fiind "dezlegare la pește" În această zi, în toate zonele țării Se prepară cu precădere în bucătării Bucate tradiționale pe bază de pește. Tradiția atribuie, cum se zice Sfântului evanghelist Luca, cel mare Primele reprezentări iconografice Ale Sfintei Fecioare. Originalele acestora nu s-au păstrat Dar se crede că ele au servit Ca prototipuri pentru iconografia ce treptat Mai târziu a dăinuit. Textele liturgice confirmă ce e al lui Că Sfântul Luca a fost primul Care a pictat icoanele Maicii Domnului În patru feluri, mereu pe el drumul: Prima, "Călăuzitoarea" (Odighitria), praznicul În care Maica Domnului Este reprezentată în brațe cu pruncul Amândoi stând cu fața lui Spre cel care privește Și se blagoslovește. A doua, Glykofilusa (dulce-iubitoare). Pruncul e strâns lipit cu fața ce sculptează Lângă obrazul Maicii Domnului, cea îngăduitoare Pe care o îmbrățișează. Chipul mamei e îndurerat Prevestind suferințele zău Ce vor urma neîncetat Ale Fiului Său. A treia, în unele icoane toată Maica Domnului e înfățișată Fără prunc, singură, în chip de Orantă Ce stă destul de întristată. A patra, "Platytera" (Decât cerurile mai înaltă). În aceasta icoană, în atmosfera Mântuitorul este înfățișat în medalion Pe pieptul Maicii Sale deodată Așa încât și El și Ea într-un ton Privesc spre cel ce Fără a zice Se roagă înaintea icoanei Pentru bine și taina ei. Icoana Maicii Domnului Cu Pruncul în brațe, săraca Cunoscută și sub harul Lui Sub denumirea populară de Siriaca Este una dintre cununi Ca cele mai renumite icoane dară Cu Maica Domnului din țară Cunoscută ca făcătoare de minuni. Ea reprezintă o culme A artei sacre siriene Și este venită din părțile Creștinilor sirieni În secolul al XVI-lea Când viața era mult mai grea. Icoana a ajuns în Romania În anul 1958, după ce episcopia A considerat că e momentul Și a fost adusă de catre episcopul Vasilios Samaha, cu gestul lui Și oferită Patriarhului Lui Justinian Marina preafericitului În urma unui vis În care Maica Domnului I-a cerut să îi ducă înadins Icoana în acest loc Și să rămână cu noroc. Icoana a fost adusă din Siria, firești Și depusă în Catedrala Patriarhală din București. Se spune că tot printr-un vis Maica Domnului i-a cerut Patriarhului Să îi ducă icoana, Siriaca, înadins La Mânăstirea Ghighiu ce e a Lui Unde se află și în ziua de azi Pentru a ocroti oameni și brazi. Adormirea Maicii Domnului e armonia Cunoscută popular ca Sfânta Marie Mare Santamaria sau Uspenia Celebrează ziua în care Fecioara Maria a încetat din viață Iar popular este ziua cea din față Care desparte lunile călduroase De cele reci, chiar friguroase. Religia creștină nu are ca frați Nimic comun cu islamul. Totuși, rămâi surprins să constați Că în Coran este amintit Iisus Hristos, ca imamul Ca mare profet din istorioară Iar Maica Domnului Ca femeie musulmană exemplară Ce sunt slăviți în mintea orișicui. Ce l-a determinat de Sus Pe Muhammed profetul Să-l introducă pe Iisus Ce a întemeiat creștinismul În Coran, biblia musulmanilor? Dar pe Fecioara Maria? Ca fiind și a lor? În Coran, la capitolul Ali'Imran, 42 scrie: "[Adu-ți aminte] când îngerii au zis: 'O, Marie! Allah te-a ales de-ndată Și te-a făcut curată. El te-a ales peste femeile lumilor!'" Aceasta fiind respectul deosebit Și adorarea Maicii Domnului lor De către musulmani, ca mai grăbit. Cu toate că atât creștinismul Cât și islamismul Fac parte din categoria favorite A marilor religii ale lumii laolaltă Doctrinar, acestea sunt diferite Aflându-se una față de cealaltă La extreme prea bine: Principiul fundamental, deosebirea Al religiei creștine Este, fără doar și poate, iubirea În timp ce la baza islamismului Stau acțiunea și confruntarea Care îmbracă orice forma a lui (vezi Jihadul), chiar dacă altminterea Propovăduiesc pacea, pe față Cu destulă nonșalanța. Trebuie amintit faptul Că în profunzimea spirituală, Jihadul Și mistica religioasă, înseamnă De fapt, metanoia launtrică a omului, ce îndeamnă Dar, cu timpul Acesta a fost pervertit De scindarea a sa islamul Dar și apariția pripit A unor grupări religioase Cu mesaje extreme Ajungându-se la terorism și tenebroase Maladia mileniului al III-lea, pesemne. Pe de o parte, prin el optimismul Este laudabil că, iată întâi Musulmanii recunosc creștinismul Și introduc în cartea lor de căpătâi Nume precum Iisus Și Fecioara Maria cea veșnic Sus. Pe de altă parte E greu de înțeles Și de acceptat de departe Faptul că iubirea cu sens Și smerenia creștină Duse dincolo de limitele a celui A ființei umane în tihnă (vezi iubirea dușmanului) Pot face casă comună Cu extrema acțiunii Și a răzvrătirii Cum e datina străbună. Cu toate acestea Este îmbucurător faptul că pe ea Islamul o considera cea care vestea Pe ea pe Fecioara Maria O femeie musulmană exemplară Pe veci slăvită și nu de ocară. Pentru lumea creștină ce se instituie În special pentru protestanți Și neoprotestanți Ar trebui să constituie Un imbold de ai acorda Maicii Domnului Cinstea ce i se cuvine a da În numele Domnului. Este destul de interesant peste ani Și faptul ca îndestulător În timp ce musulmanii Au ințeles, în religia lor Că Maria a fost una aleasă din acele tinere Și a rămas fecioară Și după naștere Mulți dintre creștini, bunăoară Mai caută și astăzi răspunsuri La îndoielile lor pline de abuzuri. Marele filosof Filon din Alexandria În tratatul său "Despre îngeri", ca temă Are o viziune mistică, gen filocalia În legatură cu această problemă Și anume: Un tânăr cand se apropie De o fecioară, o face femeie În timp ce atunci când se apropie Dumnezeu de o femeie O face fecioară". În consecință, bunăoară Dacă musulmanii într-o pripită Îi acordă cea mai mare cinste Considerându-o neprihanită Și aleasa lui Allah este Model exemplar de demult Pentru femeile musulmane Cu atât mai mult Noi, creștinii, ar trebui, prin icoane Să luăm aminte stăruitor Și să o veneram în templu Împreună cu ceata sfinților Să o luăm ca exemplu În viața noastră de creștini De mii de ani cu rădăcini. Așadar, sufletele noastre Să se nască în fiecare dintre noi Prin Cuvântul Maria cea Mare Care trebuie să constituie apoi Modelul nostru de neprihănire Smerenie și ascultare Pentru tot ce ne stă în cale În trăirile noastre spirituale Și de ce nu ieri, mâine și azi În viața noastră de zi cu zi. "Și orice suflet feciorelnic și nestricat Care zămislește de la Duhul Sfânt, de Sus Pentru a naște voia Tatălui netulburat Este Maica lui Iisus". |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate