poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-08-14 | |
Pași prelingându-se lipicios pe podele, tropăituri diforme și reci, picioare, zeci de picioare, foșnet întretăiat, țipete ascuțite și seci. Tencuiala de pe tavan e căzută complet, iar cărămizile de deasupra, crăpate și înnegrite de ploile toamnei nesfârșite care înnămolește totul, pătrunde în orice văgăună, se insinuează ca o pisică și transformă orașul într-un cadavru plutitor cu sexul în erecție, ochii ieșiți din orbite și carnea începând să-și piardă consistența, devenind una cu parcurile pustii și fantomatice, cu câinii care latră aiurea în noapte, cu clădirile scunde cu câte două sau trei nivele, încăperi lugubre și un pat slinos în mijloc, putred și fără saltea, pe care aștept nemișcat, ascult, nu îndrăznesc să întind mâna după țigări, dar o fac printr-un gest reflex, trag fumul în piept și mă apropii de geam să privesc strada udă, cu mașinile-i răzlețe proiectându-și din timp în timp lumina farurilor peste maldărele de gunoaie forfotitoare, adunate în preajma zidurilor mâzgălite cu spray reflectorizant, ori purtate aiurea de vânt.
Zgomotele de la etaj au încetat pentru o clipă, aÈ›intindu-È™i, parcă, privirile nevăzute spre umbrele înlănÈ›uite ale celor două siluete de pe trotuarul de vis à vis, care se preling, clătinându-se, spre Podul de Piatră. Apoi strada rămâne iar pustie, ca È™i cum nimic nu s-ar fi întâmplat È™i, într-adevăr, nici nu s-a întâmplat, iar sus a reînceput regulatul gâfâit È™i patruped al colocatarilor mei nocturni. AÈ™teptarea prelungită îmi atrofiază simÈ›urile. Au trecut mai bine de trei ore, È™i încă nici un semn. Mai am jumătate din sticla de Scotch. Tot ce pot face e să aÈ™tept să treacă noaptea asta lungă È™i împuÈ›ită, È™i să mă car naibii acasă. Un bărbat subÈ›ire È™i cocoÈ™at se ridică dintre grămezile de gunoi, ca o personificare a decadenÈ›ei, își aranjează atent È™apca, potrivindu-È™i cozorocul într-o parte, È™i porneÈ™te lent spre capătul străzii, făcând din mers câteva miÈ™cări de înviorare. RenunÈ› să-l mai urmăresc È™i mă aÈ™ez pe marginea patului; o vreme, nu mă gândesc la nimic. Sunetul ploii îmi aminteÈ™te de drumul cu acceleratul BucureÈ™ti-IaÈ™i – un tren împuÈ›it, deÈ™i destul de nou È™i conceput după standardele Uniunii Europene: socializarea trebuie încurajată cu orice preÈ› (inclusiv cel al intimității È™i al confortului) aÈ™a că nu se mai pune problema compartimentării vagoanelor. Până la Buzău, cred că cel puÈ›in douăzeci de È›igani au încercat să-mi vândă telefoane mobile, CD-playere, camere de filmat, ghiuluri de aur È™i chiar computere de buzunar. Cei care nu aveau bijuterii sau electronice, vindeau rugăciuni cu versuri stâlcite sau texte înduioșătoare, care începeau inflexibil cu Doamnelor È™i doamnelor, mama e alcolică iar tata la puÈ™cărie. Luasem cu mine, special pentru drum, Alain Besançon – La falsification du bien. Soloviev et Orwell. Evident că n-am putut citi un rând. După ce au făcut turul de tren È™i au schimbat câteva cuvinte cordiale cu controlorii, doi comercianÈ›i ambulanÈ›i È™i-au instalat comod picioarele pe spătarul unor scaune libere, chiar alături de mine, È™i au început să asculte manele. Banchetele din tren au locurile față în față, aÈ™a că pe spătarul scaunelor înseamnă pe acea parte pe care, în mod normal, stai sprijinit cu spatele. ÃŽn plus, au început să se certe È™i să se înjure unul pe celălalt, fără să reuÈ™ească să ajungă la un consens în privinÈ›a melodiilor pe care să le aleagă, până când, după ce erau să se ia la bătaie, iar unul dintre ei a scos un cuÈ›it cu care, în semn de ameninÈ›are, a crestat, printr-o miÈ™care scurtă a anetbraÈ›ului, perdeaua de la geam drept în mijloc, au pornit un al doilea CD-player, astfel ca în vagon să se poată auzi simultan două cântece È›igăneÈ™ti tânguitoare È™i zgomotoase ca un meci de box între ciungi. TotuÈ™i ceilalÈ›i din vagon nu păreau câtuÈ™i de puÈ›in deranjaÈ›i. Câteva măicuÈ›e înÈ™iraseră pe un prosop pască È™i parizer cu muÈ™tar, îmbiindu-i pe cei din jur să li se alăture la masă, iar trei bărbaÈ›i care se întorceau de la muncă, din Italia, se străduiau să se facă auziÈ›i, acoperind cu vocile lor sonore zgomotul de fond. De câte ori treceam prin comune ori halte, copii de diferite vârste, cu cojoace peticite È™i fesuri pe ochi, aruncau cu pietre spre geamurile trenului. DeÈ™i fumatul era interzis, am ieÈ™it pe coridor să-mi aprind o È›igară. UÈ™a din stânga era deschisă, iar un bătrân cu o cutie de bere în mână urina din mers direct afară, în mlaÈ™tinile dintre calea ferată È™i È™osea. Cam de prin Râmnicul Sărat, trenul a început să se mai elibereze È™i am găsit un vagon în care, după ce am reuÈ™it să mă obiÈ™nuiesc cu mirosul de transpiraÈ›ie È™i mizerie umană, am putut citi câteva pagini È™i chiar cred că am aÈ›ipit câteva minute, suficient încât să nu-mi mai găsesc geanta mică, de mână, în care aveam periuÈ›a È™i pasta de dinÈ›i, săpunul È™i hainele pentru somn. Dar nimic din toate astea nu mă putea prost-dispune, pentru că È™tiam că Alexandra va ajunge în garsoniera lui Mădălin (care a plecat la È›ară, lăsându-mi cheile sub preÈ™) la doar jumătate de oră după mine. I-am spus adresa, È™i a zis că o să ia un taxi imediat cum termină repetiÈ›iile, în jur de zece seara, iar acum e aproape unu È™i are telefonul închis. Cel puÈ›in acum curge apa. Astă vară, când am rămas câteva zile la Mădălin, trebuia să umplem bidoane de cinci litri de la o centrală termică din Alexandru, iar dacă nu erai atent, când ieÈ™eai din scară, te puteai trezi cu o pungă de rahat în cap, aruncată pe geam. Camera e la ultimul etaj al unui bloc de È›igani, din cartierul Mircea, iar de deasupra, din acoperiÈ™ul mansardat, se aud paÈ™i repezi È™i alunecoÈ™i de È™obolan. Un taxi încetineÈ™te È™i opreÈ™te în dreptul scării. Pulsul mi se accelerează deÈ™i e clar că la ora asta nu mai vine. Dacă o È›ineau la repetiÈ›ii până acum, sigur găsea ea două minute să-mi scrie un mesaj. ÃŽmi aud bătăile inimii È™i chițăitul È™obolanilor prin tavan. Indignarea e mai puternică decât dorinÈ›a de a o vedea: sper să nu fie ea. Se deschide portiera È™i Alexandra coboară fără să se grăbească, ori să se uite în sus. Deja a intrat în scară. MaÈ™ina a rămas pe loc – probabil că i-a spus taximetristului să aÈ™tepte câteva minute, pentru orice eventualitate. Descui uÈ™a È™i o las deschisă – în întunericul de pe hol nici n-ar putea citi numărul apartamentului, dar puÈ›in îmi pasă. Tremur de draci. Mai bină să intre È™i să vorbească ea prima. Rămân la geam, cu spatele la intrare. ― Mă aÈ™tepÈ›i de mult? Mă întorc fără să îi răspund. ― Aprinde lumina, vezi că întrerupătorul e chiar în spatele tău, È™i pune-È›i haina în cuier. ― Dacă ai de gând să-mi faci vreo scenă spune-mi de pe acum, să nu mă mai dezbrac. ― Eu să-È›i fac vreo scenă? Nu-i de ajuns cea pe care deja mi-ai făcut-o tu mie? De ce naiba È›i-ai închis telefonul?! Rămâne nemiÈ™cată în dreptul uÈ™ii încă deschise. ÃŽi simt privirea rece prin semiîntunericul din cameră. Mă apropii È™i îi iau haina de pe umeri – nu vreau să-i las avantajul de a fi ea cea care să stabilească tonul È™i condiÈ›iile discuÈ›iei. ÃŽncerc să-mi stăpânesc, pe cât posibil, vocea. ― Stai jos. ÃŽÈ›i torn un pahar de Scotch. Se aÈ™ează È™i îmi face semn că nu vrea să bea. ― Te aÈ™tept de la zece. Eram convins că nu mai vii. ― N-am avut telefonul închis; am fost în Clubul Presei cu câțiva prieteni, după ce am ieÈ™it de la repetiÈ›ii, È™i acolo nu am semnal. ― Era greu să ieÈ™i două minute È™i să-mi trimiÈ›i un mesaj? ― Uite ce-i: nu È™tiam cât o să stau È™i, de fapt, cred că nu-È›i datorez nici un fel de explicaÈ›ie. Dacă ai chef să ne certăm, spune-mi È™i chem alt taxi să mă ducă în cămin. ― Sau la niÈ™te prieteni, că pentru cămin e deja mult prea târziu. Se ridică È™i dă să-È™i ia haina din cuier, dar o prind de încheieturile mâinilor È™i o strâng destul de tare. Ne privim unul pe celălalt de la doar câțiva centimetri. E prima oară când o ating È™i nu-mi vine să o sărut, sau să fac dragoste cu ea. E la fel de senzuală È™i de atrăgătoare ca întotdeauna, însă mă priveÈ™te extrem de rece, chiar cu oarece tentă de dispreÈ›. Acum aÈ™ putea, cel mult, să o violez, nu să fac dragoste cu ea. Cred că îmi intuieÈ™te gândurile, dar continuă să mă sfideze. ― Te rog, stai jos – îi spun. (Fac câțiva paÈ™i prin camera minusculă È™i încerc să mă calmez.) Uite ce e, tu n-ai de unde să È™tii cu cine È™i când mă întâlnesc eu în BucureÈ™ti, e adevărat, dar ― Ba È™tiu foarte bine că în fiecare noapte dormi în acelaÈ™i pat cu Alina. Ar mai fi È™i altceva de È™tiut? Logic are dreptate, dar e ceva ce îmi scapă, eu m-aÈ™ fi purtat altfel în locul ei. ― Dacă era invers, È™i È™tiam că trebuie să vii în BucureÈ™ti, făceam în aÈ™a fel încât să nu trebuiască să mă aÈ™tepÈ›i, încât să nu vă întâlniÈ›i, încât... nu È™tiu cum dracu’ nu înÈ›elegi ce vreau să spun! (ÃŽmi dau seama că iarăși È›ip, dar nu mă pot controla). ConvenÈ›ia tacită dintre noi era că atât timp cât suntem împreună, nu mai există altcineva. ÃŽn rest, nu are sens să punem întrebări. GreÈ™esc? ― Absolut deloc. Dar atunci de ce nu încetezi odată să mă mai sâcâi È™i să mă enervezi È™i pe mine? Ai draci fiindcă m-ai aÈ™teptat două ore È™i ceva? Spuneai că vii în IaÈ™i acum o lună. Eu nu te-am întrebat nimic când mi-ai trimis un mesaj în care, fără nici un fel de explicaÈ›ii, mi-ai zis că nu ai cum. Am ieÈ™it de la repetiÈ›ii la nouă, era prea devreme, ce voiai, să stau la scara blocului până apari tu? A venit È™i profu’ cu noi, Doru Aftanasiu, am vrut să plec mai devreme, dar È™tiam că mă aÈ™tepÈ›i într-o casă È™i nu în stradă. Chiar tre’să-mi faci aÈ™a un scandal? Þi-am adus ceva. Poftim. Scoate din geantă o carte È™i mi-o întinde. Vocea îi e calmă, dar gesturile bruÈ™te, aproape smucite. Daniil Harms. Mi se spune Capucin. ÃŽi recunosc scrisul de pe pagina de gardă: Mi-a fost dor de tine. A. Mă apropii iar de geam. N-am de unde să È™tiu dacă n’a inventat acum – sau chiar mai devreme, aÈ™teptându-se la reacÈ›ia asta din partea mea – povestea cu berea din Clubul Presei, dar mi se pare lipsit de orice importanță. ÃŽi torn Scotch în singurul pahar care nu-i crăpat sau ciobit din garsoniera lui Mădălin È™i mă aÈ™ez lângă ea. ― Iartă-mă. Doar È™tii cât îmi pare de bine că te văd. Se relaxeaxă dintr-o dată, de parcă ar fi avut pregătită atitudinea pentru momentul când aveam să mă calmez. Ori poate chiar se bucură È™i ea că mă vede. Altfel putea să nu mai vină deloc. CiocneÈ™te paharul de al meu, își moaie uÈ™or buzele, È™i mă priveÈ™te zâmbind. Acum recunosc privirea care mi-a lipsit atât de mult È™i îi iau mâinile într-ale mele. Continuă că aÈ™tepte din partea mea primul pas. (romanul imi va aparea in cursul lunii viitoare la editura Tracus Arte, din Bucuresti). |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate