poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-24 | |
Galaxia Agonia
----------------- In 1962 profesorul de literatură engleză Marshall McLuhan publica la Toronto Galaxia Gutenberg. Galaxia sumariza impactul tiparului , rolul comunicatiei mecanice în formarea societătii occidentale moderne. McLuhan studiază istoria evolutivă a textului : oral - manuscris - text reprodus mecanic, și rezultatele socio-culturale datorite tiparului Gutenberg. Cartea complexă, profundă, subliniază importanța mediului care determină modul de receptare al mesajului : The medium is the message . Să nu uităm că în anii 60 nu existau netul, computerele nici telefonia celulară , SMS-ul ,scanerul, camera digitală . Mediul era mecanic sau vizual (TV, cinema) funcționind într-un unic sens .Dar McLuhan sezisează viitorul electronic și conclude Galaxia cu o profeție interesantă: “ Noua galaxie electrica va patrunde adînc în Galaxia Gutenberg. Chiar și făra o ciocnire, o coexistență a unor tehnologii și conștiințe creează traume și tensiuni oamenilor. Atitudinile noastre cele mai obișnuite apar deodată grotești și deformate. Vom trăi o perioadă mai bogată, mai teribilă decit momentul shakesperean”. Galaxia Agonia în sec XXI ------------------------------ Schimbările tehnologice intuite de McLuhan funcționează pe Agonia care facilitează plasarea de texte și imagini oferind un dublu hosting : autorului dar și comentatorului ocazional , într-o unică interacție dinamica . Agonia oferă acces amatorului de literatură indiferent de pregătirea sa , conform principiul Steve Mizrach: “ The point –and- click interface enables anyone to use computers to be an artist, a writer , perhaps a priest. “ Textul devine deci info-grafică , cu sau fară o doză poetică. Conținutul evolueză, trăiește, uneori textul e modificat în funcție de interactivitatea cu un public virtual, prezent on-line. Este o proliferare a mecanismului Joyceian citat de McLuhan: “Consumatorii mei sunt producătorii mei “. Să cercetăm 45 de ani dupa aparitia Galaxiei, cum funcționează Agonismul în Galaxia Electronica – prin internet și textele postate de membrii. Principiile McLuhan și Agonia ---------------------------------- Azi, scopul literaturii este invenția unei noi literaturi. ------------------------------------------------------------- “..după ce ai parasit sensul unei avangarde \ poți lua în brațe un semnal de alarmă\ leganîndu-l ca pe un foetus de mumie..” Angela Furtuna: Sensul unei Avangarde .. NUNU e o stare mentală, nedefinibilă, improvizatorie și profund abstractă “ Manifestul NUNU – Rameau și colaboratori Privim prezentul prin oglinda retrovizoare ------------------------------------------------- Intuiesc că folosim în scris memoria colectivă , efectele educației și cross talk cultural. Am observat că o idee sau o formă interesantă este preluată și exploatată de alți autori. Se pare că reinventăm scrisul uitînd de sine, reinventîndu-ne într-o creație continuă, obsedantă .. un autor care nu scrie moare. Conținutul devine uneori pretext , actul postării fiind o esența a Agoniei. In Galaxia Agonia important este cel ce trimete mesajul. ------------------------------------------------------------- “Limba este imperfectă și insuficientă cind depinde exclusiv doar de cuvinte și forme, cind se acordă o încredere oarbă acestor cuvinte , ca și cum ar constitui totalitatea conținutului și întinderii limbajului. Omul este o ființă care nu are limbaj. Omul este limbaj.” R N Anshen : Language , Meaning and Function Livia Tatar : ” Eu scriu, cu mine scriu “…. Comunicația verbală este însoțită ------------------------------------------- de forme neverbale cum ar fi semnele, mimica, gestica unui dialog, totalul lor conferind mesajului substanță. Aceste adaugiri lipsesc în prezent Agoniei ( în viitor se va adauga textului imagini on-line sau video -clips* ) , sarcina cititorului de azi fiind extrapolarea mesajului textual. Mesajul poate fi destructiv. ----------------------------------- Cititorul e afectat de interacția cu mesajul. “A fi plin de tine însuți, nu în sens de orgoliu, ci de bogăție, a fi chinuit de o infinitate internă și de o tensiune extremă înseamnă a trai cu atîta intensitate încit simți că mori din cauza vieții. Sînt trăiri și obsesii cu care nu putem supraviețui. Nu este salvare în a le mărturisi? ” Emil Cioran – a fi Liric Viitorul cărților este coperta lor. ------------------------------------------ Cartea mecanică va dispare. Textul va fi digital . Rolul copertei este reclama. "în anii aceia iarba a fost albastră \ de uimirea noastră mînată \ la amiazi prin biblioteci de țară \ shakespeare rîncezea în foaia cerată \ sub musca amară……. dă pagina soarele spre stele \ noi ne imprimăm conturul pe coperta fecundă ștanțată adînc spre dincolo de piele \ mereu mereu întru aceeași secundă" Laura Aprodu -ștanță Trivialul ne da iluzia adîncimii --------------------------------------- "Fetele pe care le-ai iubit nasc în mijlocul iernii copii morți cu bulgări de zăpadă în mâini \ Piticii îți aprind ultima țigară" Maia Loghin Agonia este secvențială și picturală -------------------------------------------- Agonia reduce calitațile tactile ale limbii. Textul elimină ( există și excepții rare) expresiile locale, dure, rezonanța folclorică. Reducerea tactilului era dovada rafinamentului intelectual in Renastere și după. Nu sunt sigur că renunțarea la asprime sau la arhaic fac bine limbajului.Dar agonistul urmăreste vizualul textului, uneori sacrificînd conținutul mesajului în favoarea efectului, așa cum îl exploatau clasicii: “ Palid, tremurînd, în picioare senatorul Iși ține pantalonii strîns în mîinile amindouă Si spune : de cînd omul s-a deosebit de fiară prin cuvinte \Noi numai cuvinte vă predam…” Pope - Dunciada Oamenii nu mai citesc ziare ---------------------------------- ei pașesc grabiți prin ziare în drum spre muncă . O amică din Canada își bea cafeaua la 7 dimineața , citind zilnic Agonia . Pe drum spre lucru cumpară în mod reflex un ziar local, dar nu are timp sa-l citească . E deja saturată, informată. Forma arhitecturală ------------------------- (a agonistului ) este șoseaua nepavată. ..toate nopțile mi se par la fel și-mi vine mereu să flegmez pe trecători iar ăsta e un gest mai impudic chiar decât un schit intelectual \ strada asta bate pasul pe loc “ Andu Moldovean “ lungi trotuare cu albastru la sfărșit un cavou norii “ Raul Huluban - haiku Drumurile sunt pline cu obstacole, inducînd anxietate. Parcurile cu lebede relaxante au dispărut ------------------------------------------------------------ “Imi adaugi anxietații un reflex de apărare \ și îți dezvelesti elocința trupului atins de bruma \ într-o admirație de arhitect peste capul caruia pașesc \ doua turnuri effel ca doua picioare lente de broasca.” Angela Furtuna- Poemian Rhapsody Cind scriem, nu mai avem nici față nici trup. ---------------------------------------------------- "se desparte ziua de noapte cu același gest cu care dai la o parte părul de pe chipul femeii abia trezite dimineața \ se face apoi o incizie adâncă bărbătească precisă în carnea de melc a zilei \ noi înșine suntem făcuți la modul simplist dintr-o parte moale și una tare \ prea expuși privirilor până alegem ce și cât și cum să arătăm la final se taie lumea felii și se atârnă în clești la fereastră \ și acum vorbiți-mi despre tăcere " Dana Stanescu - în alb și negru Toate răspunsurile se găsesc in text ----------------------------------------- nu în comentariile din afara lui. “ gata cu visele. Curenții au încolăcit rădăcina cerului și încearcă să o sugrume.\Am să sparg o fereastră.\ Lemnul în mine stă rastignit.” Livia Tatar : Unde ești ? Primitivii unei noi culturi ----------------------------------- Manuscrisul a dispărut definitiv la fel și penița , trăiasca delete, copy and paste. Remarc avantajul keyboardului electric. Ușurința de a importa sau exporta text. Compilația devine la unii prima formă de expresie. “Suntem primitivii unei noi culturi” spunea Bocionii despre sculptura modernă. Agonistul este un primitiv al tehnologiei și al setei de expresie. Este exponentul unui experiment pe noi înșine. Un maestru face minuscule greșeli ------------------------------------------- un începător greșeli criticabile. Zareh Ara - Fata roșie (fragment): "de după oglinzi\am inventat mereu\ imaginile propriilor mele vedenii să nu mai disting între alb și negru\până când nu voi simți pe frunte mângâierile înghețate ale celorlalte tărâmuri\de unde odată a început să ningă\neașteptat" Comentariu -Raul Huluban (fragment): “Textul coboară într-un ritm accelerat mai mult prin simțirea și impactul rândurilor decât s-ar întâmpla prin schimbarea registrului de la monologul primelor două strofe la închiderea fină a unui discurs care să fie veridic pe parcurs. Foarte de efect acest fapt căci în mod normal un asemenea text cu o asemenea ordine interioară ar fi rămas la stadiul de monolog și lamentare din spatele respectivelor oglinzi, și nu trecerea spre conturarea altor "striații" ale acestei lumi interioare.Când intră în scenă fata roșie "de dincolo de ferestre" imaginile și sensurile folosite aduc foarte mult spre comun ….” Drama comunicației conferă carizma mesajului -------------------------------------------------------- “din cănița mea băuse un mort,\ mort demult mortul meu \ a cărui căniță am furat-o de pe taraba anticilor morți. și era atât de mort mortul căniței mele \ că îmi tot reamintea: ai uitat ce gust au morții ..” Lazar Anamaria Andreea - Ghicitori în cafea Avantajele unui agonist recunoscut : se poate juca liber. ----------------------------------------------------------------- “îmi doresc cu disperare ceva \ își dorește cu disperare ceva își dorește \ ceva anume \ cu disperare \ într-o zi a început sa-și dorească ceva închipuiți-vă \ acum, în chiar acest precis moment își dorește ceva cu disperare nu contează ce” Ioana barac grigore Lipsa unei verigi literare este mult mai interesantă --------------------------------------------------------------- și mai comentată decit șirul coherent al textului sau orice explicatie oferită de autor acelei lipse . ”prăpădit mai ești soli/mano/ encefalule\ praf de mangal pe marginea cugetului te răzgâi patologic pe pernă \ în fiecare dimineață când bate la ușă femeia cu clor luați zice albiți-vă curățați-vă \ gingiile faceți gimnastică pură dar tu mortule te răzgâi te \ răzgândești o sfeclești neigienic nu vrei chimicale \ îți ajunge chimioterapia ta supraviețuitoare cu sângele podidind pe nas ca o sperietoare de maci…” Ioan Peia Comentariu: impotriva tiparelor obisnuite ”și daca titlul te inșeala, inseamna ca intreaga poezie te-a prins, cititorule, pitit dupa un ceas matinal, "prapaditule" - vorba poetului. daca-mi place poezia e pentru ca lupta impotriva ideii prin idee, pentru ca are imagini suprarealiste, abuzeaza de un univers heracliteic modern, creind un orizont in care desuetudinea, banalitatea cuvintului se sterge cu buretele (sau condeiul), lasind loc unui limbaj re-format. muz(a) blind(a)...” Maria Damian Succesul cere o întărzierea a mesajului în conștiinta cititorului. ---------------------------------------------- “îți spun iubite mâine nu voi avea nici trup \ nici apă nu voi bea din fântâni acolo unde înnoptez e doar un joc de oameni \ îmbrăcați în pagini iernate..” Ela Victoria Luca Invenția, neașteptatul este miezul unui text bun : -------------------------------------------------------- “ cum stăteai dimineața la cinci în fața ușii și-mi curațai umerii de zăpada cu care orele mici îmi înfoiase părul roșu, nu te deosebeai cu nimic de un sufleur care adună de pe cuvinte firimiturile și le aruncă păsărilor..” Angela Furtuna: Moderato mistico Agonistul foloșeste stări anatomice , expunerea viscerală e o normă larg folosită ------------------------------------------------------------ "..din ea care îi mănâncă în fiecare zi stomacul ficatul plămânii se estompează în culorile toamnei ce e la modă azi mai mult decât ieri se macină în corpul ei ca un aparat de stors sângele din centrifugă " Roxana Eichel & Adina Batîr "..pe marginea unei ferestre \ îmbrăcată la loc în oase de copil \ călărea mînjii până în zori un om striga \ taie-mi părul alb taie-mi părul alb\ (ploua kilometri de oase - mai, Doamne, ție nu-ți vine uneori să te zgribulești?)" Geta Adam : altădată alerga Automobilul este carapacea care ne apară de agresivul urban. ----------------------------------------------------------------------- Trenul - mijlocul romantic de călatorie "după ce s-a stabilit o nuntă \ ginerele să aducă jarul \ să pună uimire în voalul de tablă \ ochi de cărbune, păr plin de șoapte \ e oare femeie? e oare șarpe ? să nu cobori din tren…" Rameau : Mireasa Mecanică Comentariul completează mesajul estetic: ---------------------------------------------------- Neasemuit, cîntecul grăia, răspuns întrebărilor fără sfîrșit “Cel ce va avea credință, măcar atit cit un bob de muștar, acela nu va peri. Nu noi găsim cuvintele, cuvintele ne găsesc pe noi. Cel mai frumos poem care s-a scris, este acela care ne-a lăsat nouă spre cunoastere CUVINTUL. Si cit mai am de căutat ! Si cite aș mai avea de întrebat! La ceas tărziu de taine , bazaltul ridicînd din adîncuri pe brațul neasemuitului cîntec, acelui cîntec al cîntecului, aproape sufletului meu, și vai, încă atît de departe!” Danilela Pall Granițele între compilație, traducere șiimagine rafinată se estompează pe Agonia : ---------------------------------------------------------- Madre de Cartago, devuelvo el remo Blow-up.Eu însămi sunt o umbră Seara ca o seară, \ Cana cu vin ca o cană cu vin, Ecoul ca o oglindă:- “Alice nu mai locuiește aici. Alice nu mai locuiește aici. Aliceee...." Blow-up; primul ciob ultima gară.\ La ce bun o umbră după o umbră? Cred că studierea obstinată a istoriei este o greșală. Evul mediu nu a fost întamplător,\ Orbii trăiesc verde albastru,Vrajitoarele sunt arse pe rug.\ Blow-up. Prima gară ultimul tren\ Ce este un avatar și ce înseamnă EL? Focul lichefiat om.\ Apa lichefiată AUM. Blow-up. Blow-up. Blow-up. Nu te poți scălda în aceeași beznă de 2 ori. Dorm, apoi mă întorc să vâslesc. Carmen Visalon Clasicii sunt terifiați de hypertext și hypermedia -------------------------------------------------------- de nepuținta de a folosi imaginea în text sau textul în imagine . “Dana - încântătoare încurajări pentru un suflet cam bântuit de umbrele neputințelor și ale inutilității.” Adrian Munteanu Concluzii -------------- Exemplele, alese la întîmplare, demonstrează precizia postulatelor Mc Luhan. Agonia este o colecție eclectică de texte randomal postate de membrii, comentate on- line. Găsim similitudine cu chatul literar . Textele dispar entropic gonite de fluviul neostoit de informație în beciurile Agoniei. Calitatea succombă cantitații dupa cum aflam in Ciberiada lui Stanislav Lem. Autorii modifică textul on line, dinamic, în funcție de comentariile ce se postează în paralel apariției textului . Necomentarea semnalizeză îndoială .Viața unui text agonic este de citeva zile \ ore.Un text mai vechi e considerat neinteresant și deci este neaccesat. The search machine is poor, unfriendly. Agonia creeaza situații “unfair” neoferind facilitați grafice egale membrilor sai. Agonistul romîn scrie cu suflet, har și farmec. Agonia este un fenomen cultural –literar spectaculos, demn de atenție. Devenim agonici cind impletim in scris sensul personalitații noastre. Referinte -------------- www.agonia.ro Autorii Agoniei Marshal McLuhan: Gutenberg Galaxy \ If it Works, it’s obsolete\ Understanding Media R N Anshen : Language , Meaning and Function W Benjamin: The work of Art in the age of Mechanical Reproduction Jorge Luiz: Digital Poetry Emil Cioran : A fi liric * Conferinta Broadband Noe 2005-Tel Aviv |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate