poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | ÃŽnscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaÅŸi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3605 .



Dresaj national
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [iQ666 ]

2005-08-05  |     | 



Intre reclamele la detergent si bere au aparut in ultimul timp si unele, suportate de catre guvern, uniunea europeana sau diverse fundatii, menite sa ne educe compatriotii. Fiindca e vorba de Romania, prima tentatie e sa ne intrebam cine si cum profita de aceste reclame. E clar ca televiziunile, dar de ce ar fi guvernantii si europenii asa generosi cu ele? Pentru ca majoritatea au mari probleme financiare? De-astea toata lumea are. Sa lasam aceasta ispita si sa vedem ce vor sa ne invete.

Unele dintre ele sunt urate sau stupide, altele par interesante, dar una e de-a dreptul idioata. Mesajul ei: copiii nu-s combustibil! Asa o fi, dar de ce ni se spune asta la TV? Nu e clar ca oamenii nu-si ard copiii decat in cazul unor nefericite accidente?

Tot despre copii e vorba si in spotul privind pedeapsa cu inchisoarea de care sunt pasibili cei care folosesc violenta in relatiile cu cei mici. Chiar daca nu ne convine, realitatile din Romania sunt crunte in aceasta privinta, iar o asemenea campanie se dovedeste necesara. Sa speram ca va fi si utila. La fel de util pare si clipul referitor la violenta domestica.

Cele cu alcoolul si tutunul, care dauneaza grav sanatatii, sunt, pe undeva, clasice. Spun lucruri stiute, dar neprearespectate, nu numai pe la noi. Alte spoturi par a fi urmarea statisticilor care ne plaseaza pe la retrogradare in clasamentele referitoare la consumul mediu de pasta de dinti, sapun si alte chestii asemanatoare. Mai avem si spoturi care ne anunta cat de des trebuie schimbate periutele de dinti sau ca sarea pe care o consumam trebuie sa fie iodata. Asta imi aminteste de orele de biologie unde ni se spunea acelasi
lucru. Avem si o campanie pentru cresterea consumului de lapte. Asa ceva am
vazut si prin alte parti, o asociatie a fermierilor producatori de lapte din Germania sponsorizand Turul Frantei.

O reclama care m-a distrat la prima vedere e cea "a la alien" referitoare la posibila toxicitate a anumitor produse. Se stie ca la noi se vinde orice, nu conteaza cate E-uri contine, unde si cum a fost produs... Protectia consumatorilor exista pe hartie, iar in realitate, doar in cazuri izolate. Nici legislatia noastra nu e inca la nivelul dorit si se simte asta. Din pacate pe pielea noastra. Nu ne ramane de facut decat sa citim cu atentie etichetele si sa speram ca acolo scrie adevarul.

Or mai fi si altele, eu pe astea le-am remarcat, ca nu stau toata ziua la TV. Apropo de TV, pe cand spoturi referitoare la stupiditatea unor emisiuni? Sa nu consume bietul privitor toate porcariile posibile cu care-si umplu grilele cei care se imbogatesc pe seama acestor campanii?

Utilitatea acestor spoturi TV e discutabila. Unele mi se par inutile, altele nu, altii au poate alte pareri si asa mai departe. Cert e ca Romania e inca o tara inapoiata, nu neaparat in comparatie cu Nigeria, cat Ungaria sau Belgia, de exemplu. Poate de asta ni le co-finanteaza si UE. Intr-o vreme credeam altceva. Dar... Nu e nevoie sa te uiti la emisiunile de stiri de pe la 5. Eu am facut-o o data si mi-a ajuns.

Din curiozitate sau din sadism, credeti ce vreti. Ce am vazut m-a ingrozit, nu
din cauza faptelor prezentate cat a conationalilor nostri afisati pe ecran. Sintagma "vai de ei" descrie cel mai bine situatia. Mizerie, dezinteres, lipsa de educatie, alcoolism, prostie, violenta, boli si mai sunt...

Si mi-am amintit de ce se vede la orice pas aproape oriunde pe la noi: hartii peste tot, sticle si flacoane aruncate sau uitate, noroaie, betivi, aurolaci... E nevoie de multe in tara asta, dar parca in primul rand de educatie. Atat individuala, cat si civica. Si poate aceste spoturi, chiar si stupide sau inutile cum sunt unele, vor ajuta. Nu mult, nu semnificativ, dar orice mic pas in directia civilizatiei e binevenit. Chiar daca inertia romaneasca ne tine inca si ne place sa ne complacem in propriile putregaiuri.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!