poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ poți să-mi intri în inimă, nu vei citi aceeași carte
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-01-20 | |
“Vă ordon: Treceti Prutul!”. El a fost primul…
Cdr. (av) Gheorghe Nagaevschi Sunt momente în istorie când un stat este nevoit să aleagă dintre două rele pe acela care i se pare mai mic. Acesta a fost cazul în 1941, când România a trebuit să cântărească între amenințarea comunistă a Uniunii Sovietice, dinspre est, și cea fascistă, hitleristă, dinspre vest. Conducătorul de atunci al țării, mareșalul Ion Antonescu, având în vedere potențialul militar german, care în 1941 era superior celui sovietic, a ales alianța cu Germania, aderând la planul Barbarosa, cu speranța de a elibera teritoriul Basarabiei, trecut abuziv în stăpânirea lui Stalin în 1940. Așa se face că la 21 iunie 1941, armata română a forțat trecerea Prutului, executând ordinul șefului statului. Primul care a făcut-o, la manșa unui bombardier Savoia Marchetti a fost comandorul (av.) Gheorghe Nagaevschi. Gheorghe Nagaevschi s-a născut în aprilie 1903, la Cetatea Albă, în Basarabia. Tatăl său, diaconul Gavril Nagaevschi, l-a înscris, ca și pe ceilalți cinci copii ai săi, la Seminarul Teologic din Chișinău, de unde tânărul Nagaevschi s-a transferat la Liceul Militar din același oraș, după unirea, din 1918, a Basarabiei cu România. Apoi a urmat cursurile Școlii Superioare de Ofițeri de cavalerie, devenind ofițer al armatei române. Ca mulți alți militari, el a ales să treacă la aviație, răspunzând la apelul conducătorilor oștirii, pentru completa deficitul de cadre de la această armă. După brevetare, Nagaevschi s-a antrenat pe mai multe tipuri de aeronave, fiind în cele din urmă repartizat la Flotila de bombardament. Atunci când România a achiziționat primul lot de 20 de bombardiere franceze Potez 633, unul dintre piloții angajați pe acest avion a fost Gheorghe Nagaevschi, care a primit chiar comanda Grupului 2 Bombaradament Potez 633. Ulterior, el mai pilotat și bombardiere de tip Heinkel 112 și Savoia Marchetti 79 (fabricat sub licență la Uzinele I.A.R. Brașov) Începutul celui de-al doilea Război mondial pentru România l-a aflat pe Gheorghe Nagaevschi la comanda Grupului 5 Bombardament. În această calitate, dar și ținându-se cont de originea lui basarabeană, comandorul Nagaevschi s-a aflat în fruntea primei formații de avioane românești care a trecut în zbor Prutul în dimineața zilei de 21 iunie 1941, practic fiind primul combatant român în această situație. În cursul luptelor, pilotul Gheorghe Nagaevschi s-a făcut remarcat prin rezultatele pozitive ale misiunilor sale. Pierderile suferite de Grupul său au fost reduse, și datorită tacticii inventate de comandant, aceea de a reveni la bază în rasse-motte, avioanele devenind în acest fel greu de detectat și interceptat de către inamic. Deși acțiunile bombardierilor nu sunt la fel de spectaculose ca cele ale vânătorilor, maniabilității mai reduse a grelelor aeronave față de agilele interceptoare, totuși Nagaevschi a realizat și câteva fapte de arme care au atras atenția. Astfel, la 4 august 1941, atunci când adjutantul aviator Ividiu Clopoțel, pilot pe un I.A.R. 80 afectat protecței Grupului 5 Bombardament, a fost nevoit să aterizeze forțat între liniile frontului, în bătaia armelor de infanterie ale inamicului, Nagaevschi, care a văzut dina aer întâmplarea, nu a ezitat să aterizeze cu avionul său lângă 80-ul avariat, salvându-l pe Clopoțel. Pentru activitatea sa pe front, cdr. Nagaevschi a fost recompensat cu numeroase ordine și medalii, cea mai valoroasă fiind “Virtutea aeronautică cu barete”, clasa Cavaler. După încheierea păcii, până în 1948, Gheorghe Nagaevschi a fost comandantul Flotilei 1 Bombardament, din Brașov. La acea dată, drept “recunoștință” pentru a fi fost primul român în luptă pe frontul de est, el a fost trecut în rezervă, la numai 45 de ani! (Autorul dorește să mulțumească domnilor Victor Negoescu, fratele comandorului, si Emil Nagaevschi, fiul acestuia, ambii membri ai Asociației Aviatorilor Brașoveni, pentru documentele puse la dispoziție.) |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate