poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2021-09-17 | | Miercuri, 28 iulie 2021, ora 19:00, la Teatrul Dramaturgilor Români, sala Iosif Naghiu, a avut loc spectacolul de teatru ,,Șevaletul”, un spectacol independent preluat în programul ,,Teatru deschis reușitei”, scenariul – Mihai Hafia Traista, regizor - Vasile Toma, actori - Ion Grosu și Vasile Toma. Suntem tentați să credem că fiecare om are un destin pe care nu-l poate schimba nimeni. Piesa de teatru ,,Șevaletul” contrazice această idee. Caranfil, un majordom viclean, abil și inteligent, reușește să schimbe destinul celor doi frați, Tom și Jorj pe care-i slujește de foarte mulți ani. Cunoscându-le slăbiciunile, servitorul, aparent naiv și distrat, ca un păpușar dibaci mânuiește marionetele-frați. După moartea bunicii, moștenirea reprezintă conflictul principal care-i învrăjbește pe cei doi nepoți. Testamentul - aflat într-un plic prins în rama unui tablou cu portretul defunctei – este mărul discordiei dintre lacomii și ipocriții frați. Fiecare se crede îndreptățit să moștenească întreaga avere, motiv pentru care nu-și vorbesc, se urăsc și se jignesc reciproc. Acest conflict îl avantajează pe Caranfil care devine mijlocitorul stăpânilor săi, un adept al sintagmei ,,dezbină și stăpânește”. Astfel, profitând de slăbiciunea bahică a profesorului Tom și de cea a medicului Jorj pentru slujnica din casă, izbutește să-i îndepărteze de averea bogatei bătrâne, devenind el singurul moștenitor. Din monologul final aflăm că este fratele nelegitim al celor doi. Comicul de situație și de moravuri se impun pe întregul parcurs al piesei de teatru, fiind bine conturate de dramaturgul Mihai Hafia Traista, un bun cunoscător al caracterului uman. Astfel, el creionează personajele evidențiind defectele acestora - mândria, lăcomia, infatuarea, ipocrizia, ura, minciuna, viclenia, trădarea – defecte societale de actualitate. Scenaristul a folosit atât limbajul colocvial, recurgând la vorbe din popor - ,,mergi pe mâna mea..., s-a culcat odată cu găinile...” - cât și la expresii elevate, uzitate în familii ,,pretins” educate, franțuzisme folosite neadecvat de personaje, stârnind râsul. Remarcabil a fost jocul actorilor Vasile Toma și Ion Grosu. Vasile Toma a interpretat excepțional rolul intrigantului Caranfil, trecând prin diverse stări – de la servitorul obsecvios și fidel, la individul sigur pe el, diabolic, viclean și inteligent, intrigant, capabil să răstoarne situația conflictuală dintre cei doi frați în favoarea sa. Profitând de încrederea acordată de cei doi frați și de faptul că nu-și vorbesc, el îi manipulează după bunul plac, intrând în posesia întregii averi a bătrânei. Am stat cu sufletul la gură tot spectacolul dorind să aflu ce scrie în testament, care dintre cei trei este posesorul moștenirii. Finalul a fost imprevizibil, hilar, bătrâna își lăsa întreaga avere unei mănăstiri, decizie care l-a uimit atât pe Caranfil, cât și pe spectatori. Charisma actorului Ion Grosu a fost evidentă pe tot parcursul spectacolului. Rolul dublu – Tom și Jorj – a fost interpretat admirabil. Două personaje diferite – unul cu mintea inundată de aburii alcoolului, vulgar, dinamic, fără scrupule, prost crescut, aici se impune să amintesc scena micului dejun în care acesta înfulecă mâncarea în picioare, mușcând lacom din roșie iar cel de-al doilea, medicul, un tip stilat, educat, calm care încearcă să evite întâlnirile vulcanice cu fratele său. Deși diferiți, au în comun lăcomia, mândria nejustificată, ura și invidia, fiecare impunându-se în felul său, crezând că sunt speciali. Ei trăiesc falsa idee că sunt neîndreptățiți de bunica. Șevaletul, un spectacol dinamic, bine regizat și pus în scenă de talentații actori Vasile Toma și Ion Grosu, a persuadat publicul printr-o interpretare de excepție și prin umorul specific dramaturgului Mihai Hafia Traista. Succesul următoarelor spectacole este garantat, ținând cont că premiera din seara aceasta a fost bine primită de public care a recompensat întreaga echipă aplaudând la scenă deschisă. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate