poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 862 .



Spre China din Mogoșoaia-27
proză [ ]
înapoi spre cer

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [viorel-dona ]

2013-12-23  |     | 



Spre China din Mogoșoaia-27

înapoi spre cer

Era aproape pe înserat. Parcă nu mi-ar fi convenit să zbor cu avionul noaptea cu toate că am fi ajuns relativ repede. Parcă mi-era dor de mersul cu un tren mai așezat, că doar sunt fiu de ceferist, dar cei 2298 km. erau foarte lungi. Cele 35 de stații parcurse cu expresul ar fi rămas în urmă după un drum de 8 ore. Ne-am consultat toți din grup și am decis să plecăm la vagon de dormit cu expresul. Nu am făcut multă economie dar ne mai puteam bucura de ceva peisaje ținând seama de faptul că urma să rulăm cu circa 90 km. la oră. Am mers mai mulți dintre noi la vagonul restaurant să putem bea ceva și să mai socializăm o oră-două până la culcare. Sue părea obosită și parcă avea multe gânduri. Am întrebat-o dacă îi este bine, s-a smuls rapid din acea stare apoi a redevenit comunicativă, adresându-se colegilor fumători:
- În China nu este permis fumatul în trenuri. Cine încalcă această regulă este pasibil chiar de închisoare. În decembrie 2008 un cetățean a primit 3 zile de arest!
- Sue, până plec din China aș dori să circul și cu un tren de mare viteză.
- Profesore, liniile de cale ferată pe care circulă trenurile de mare viteză se întind pe lungimi imense, acoperind distanțe care cuprind pe traseul lor de la clima înghețată la altitudini de peste 3.000m. până în Deșertul Gobi. Anul acesta China a inaugurat cea mai lunga linie de mare viteza din lume: 2.300 km intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatoria durând opt ore în loc de 24. În China, trenurile ajungeau la maxim 160 km. pe oră, însă acum s-a depășit viteza de 350 km. pe oră. Partidul Comunist Chinez a anunțat acum zece ani un plan gigantic pe tema trenurilor de mare viteză, în 2004 au început lucrările la primele linii, iar în 2007 au fost date în folosință primele tronsoane unde garniturile feroviare atingeau viteze de peste 300 km pe oră.. Din acel moment chinezii inaugurează linie după linie, depășindu-se 10.000 km, dar ținta este de peste 15.000 km, unele linii ajung și în aerul rarefiat de la peste 4.000 metri altitudine, în vagoane găsindu-se și măști de oxigen.
- Toată această accelerare nu cumva se face și în detrimentul siguranței pasagerilor?
- China investește masiv în rețeaua de trenuri, însă unele linii nu sunt viabile din punct de vedere financiar, dovadă că sunt făcute pentru a "unifica" țara din punct de vedere etnic și politic. În 20 de țări circulă trenuri de mare viteză și de-a lungul timpului doar trei accidente majore s-au petrecut: în China în 2011 unde și-au pierdut viața 40 de oameni, în 1998 in Germania - 101 morti și in iulie anul acesta în Spania-78 de morți. Siguranța pasagerilor este principalul deziderat al constructorilor de cale ferată.
Am privit-o oarecum sceptic pentru că și de data asta activistul din ea, vorbea.
-Și unde se va opri această creștere a vitezei? Dacă nu sunt și accesibile financiar aceste curse, ele vor fi realizate în zadar.
- În mod curent aceste trenuri de mare viteză vor circula cu 350 km pe oră dar de curând a fost atinsă viteza de 486 km. pe oră.
- Din câte știu eu un TGV francez, care se deplasează în mod normal cu 280 de km la ora, a atins uimitoarea viteză de 574 de km la oră în cadrul unui test.
- Tot timpul poporul chinez a învățat de la ceilalți și programul de dezvoltare a țării are o mulțime de fațete. Noi suntem un popor de sume mari, al superlativelor.
Pentru o clipă mi-au venit în minte milioanele de oameni uciși sub bagheta lui Mao, sutele de mii de oameni morți la construcția Marelui Zid, sutele de mii de oameni omorâți sub mâna primului împărat. Subconștientul m-a tras de mânecă și mi-a reamintit de mulțimile exterminate în Egiptul Antic, morții din Rusia Sovietică, din Germania lui Hitler, și am mai înmuiat tonul.Imediat mi-am amintit și de Romania, de Canalul Dunăre-Marea Neagră , de ostașii morți pe șantiere și în minele de tot felul.
- Sue, sub presiunea englezilor și olandezilor în România s-a născut un curent, ca o contra reacție la împotrivirea lor pentru circulația liberă a românilor, curent care însumează motive pentru a nu părăsi Romania. Ce motive ai avea tu să rămâi în China când în vestul Europei ai putea avea o situație materială poate mai bună, ai putea avea câți copii dorești...
Zgomotul roților de tren mă relaxa, îmi amintea de melodia Margaretei Pâslaru, „Glasul roților de tren” și eram oarecum atent la acel zgomot, plăcut mie, când trenul trecea de un macaz.
- Noi suntem o țară a superlativelor. Cel mai mare mall din lume este South China Mall din Dongguan. În interiorul care se întinde pe 890.000 m.p, din care 600.000 m.p. spații de închiriat, sunt1500 de magazine care sunt structurate pe 7 zone tematice din diferite părți ale lumii.
Podul cu cea mai mare deschidere a arcului este podul Lupu din Shanghai. El are în total 3.900 metri cu o deschidere de 550 metri. De asemenea, cel mai lung pod maritim din lume se află la Hangzhou, în China. Are 36 km și șase benzi de circulatie, acesta legând orașele Shanghai de Ningbo.
Ca să o fac să se simtă bine i-am dat apă la moară:
- Hârtia, busola, praful de pușcă, tiparul se pare că tot la voi au fost făcute pentru prima dată.
Fața i s-a destins și cu un zâmbet ca al șoferului de pe autobuz a continuat:
- Roata, primul calendar din lume și cele menționate de tine sunt elemente de mândrie pentru noi. -
- Privitor la roată eu unul am un alt punct de vedere. Există foarte multe opinii care consideră roata una dintre cele mai vechi și importante invenții care își are originea în anticul Sumer, în Mesopotamia ulterioară acestuia (acum circa 7.000 de ani), în forma inițială de roată a olarului. Invenția roții s-a propagat spre zona unde astăzi se găsesc Pakistan și India, în timpul mileniului al treilea î.Hr. Nici cu primul calendar din lume nu vă puteți mândri pentru că în nordul Scoției a fost descoperit la Warren Field, Crathes, Aberdeenshire, și este cu 5.000 de ani mai vechi despre cel care era considerat cel mai vechi calendar.
Am simțit-o dezamăgită dar am continuat:
-Poporul tău a fost primul care a inventat hârtia din deșeuri, de către un secretar de la Curtea Imperială dintr-un amestec de resturi textile și de foste plase pescărești dar asta se petrecea în anul 105. Hârtia ca suport de scris din materiale vegetale a fost făcută în Egipt în 4000 î.Hr. După câte vezi nici aici nu ați fost primii...
A rămas un pic pe gânduri, și-a notat ceva într-un carnet și s-a repliat.
- Dar despre tipar ce poți spune?
Am tăcut gândind la bietul Gutenberg. Exploatând lipsa mea de informație, ea a plusat:
- Tiparul pe relief negativ se practica la noi din anul 594, în anul 700 aveam primul ziar tipărit care apărea la Beijing, prima carte cu matrițe de lemn și imagini pe la anul 868. Tot un chinez pe nume Bi Sheng a inventat litera mobilă. Și despre busolă, sau despre premergătoarea ei, pot să spun că în timpul împăraților erau folosite pietre magnetice suspendate cu fir textil.
Ritmul din ce în ce mai alert din vorbire trăda o mândrie din ce în ce mai mare și vocea parcă a crescut în intensitate și s-a mai ridicat cu un ton...
- Și praful de pușcă tot noi l-am inventat pe la anul 960, pe timpul inastiei Song.
- Cred că te înșeli și de data asta!-am replicat eu cu o oarecare satisfacție că îi mai tăiam din elan.În anul 671 bizantinii foloseau un amestec de colofoniu, sulf și salpetru și purta denumirea de foc grecesc.
Am văzut-o un pic bosumflată și mi-a părut rău așa că am considerat că este cazul să mai dreg din busuioc.
- Ai avut dreptate cu faptul că voi l-ați inventat primii dar pe la anul 700, din întâmplare, când alchimiștii căutau elixirul vieții veșnice.
Am văzut că unii dintre colegi au început să plece spre cușete, am văzut-o pe Sue cum ține ochii deschiși cu greu și am condus-o până la ea în compartiment.
Documentarul pe care mi-l realizasem la plecare devenea din ce în ce mai util și din ce în ce mai voluminos prin adăugări, explicații, modificări.
Dacă sub Dinastia Qin a fost unificat și organizat imperiul și sub Dinastia Han s-a consolidat, pe timpul Dinastiei Ming dezvoltarea economică, acumularea de cunoștințe tehnice și bogății materiale a ajuns la apogeu, tehnologia fierului, construirea corăbiilor ș.a. au ajuns la nivele care vor fi atinse de către statele europene abia peste secole. După alungarea lui Kubilai Khan și lichidarea ultimelor rămășițe mongole noua dinastie Ming, prin împăratul chinez Zhu Yuanzhang și a următorului împărat Zhu Di, a urmat o lungă perioadă de pace relativă și înflorire a țării. China din acea vreme era organizată  după doctrina confucianistă a armoniei sociale, a ordinii și stabilității, a unei armonii sociale care avea la bază pe de o parte mandarinii, învățații, însă aflați în slujba împăratului, simpli funcționari ai statului ce puteau fi oricând chemați la răspundere și destituiți, iar pe de altă parte țăranii, cei care plăteau majoritatea impozitelor, asigurau hrana întregii populații, formau baza armatei și reprezentau stabilitatea societății, spre deosebire de negustori, disprețuiți, considerați a fi în urma țăranilor.
Toate aceste gânduri și însemnări mă fac să reflectez la ce se petrece acum în țara mea. Meritocrația instituită de primul împărat nu există! Armonia socială a ordinii și stabilității nu se dorește, funcționarii statului mai ales cei din justiție nu răspund pentru faptele lor, politicienii nici atât!
Privesc acum spre marile state ale lumii, cele dezvoltate, care ar trebui să fie un exemplu spre care să aspire o țară ca Romania și ce văd? Expansiunea în detrimentul altor țări a fost baza de dezvoltare. Þările din vestul Europei, cele care dau lecții de democrație României sunt foste imperii coloniale. Olanda, Belgia, Franța, marea Britanie, Spania, Portugalia și câte or mai fi! Despre ce vorbim? China și-a desăvârșit expansiunea în lume, și în trecut și astăzi, prin metode mult mai insidioase prin amenințare sau mită, prin explorare și comerț. Ocupația și dominația nu au fost exercitate niciodată prin conflict deschis, pe ocupație și exploatare directă. De fapt, dezvoltarea comerțului Chinei cu alte țări a început mult mai devreme decât epoca Ming. Încă din primele secole ale erei noastre chinezii începuseră să navigheze pe Oceanul Indian și să facă un comerț avantajos. În epoca Tang ei vizitaseră deja țărmul de est al Africii. Ei colaborau de pe atunci cu arabii, atât în domeniul cunoștințelor matematice, astronomice și de navigație,cât și în domeniul comerțului, arabii fiind cei ce duceau mai departe mărfurile chinezești, în special mătasea, porțelanul și jadul, până în Golful Persic, Marea Roșie și Egipt, secole de-a rândul , și care ajungeau apoi, prin venețieni și genovezi îndeosebi, la Constantinopol, Roma.
În acord cu marile obiective ale împăratului, pe deplin consecvent, împăratul Zhu Di a pornit construirea unei imense flote, nemaivăzută până atunci. Corăbii de lemn de toate categoriile, ce aveau înglobate în ele cele mai noi cunoștințe teoretice în domeniu. Împăratul a comandat construirea a 1681 de noi corăbii, la un total al flotei de 3.500. Cele mai importante dintre acestea erau așa-numitele „corăbii-tezaur”, în număr de 250, adevărați giganți ai mărilor, ale căror dimensiuni n-au putut fi egalate în Europa decât în sec. al XIX-lea ! Cifrele date sunt variabile, conform mai multor surse, între 51,84 – 59-126,73-140- m lungime, în timp ce corabia lui Columb avea abia 17 m lungime, iar cea a lui Vasco de Gama 23 m. Deplasamentul acestora se spune că era de 3.400 tone, dar alții vorbesc de 1.500 ori chiar 7.000 tone, în timp ce corabia lui Marco Polo avea300 tone. Corăbiile-tezaur aveau 9 arbori, cu pânze de mătase roșie, rezistentă dar și ușoară în același timp, mult mai ușoare decât cele europene. Pe lângă aceste uriașe nave-tezaur, ce puteau duce 500 ori 1.000 de oameni pe o corabie, mai existau numeroase tipuri de corăbii cu destinații speciale: pentru cai, pentru transportul orezului, al apei, de aprovizionare, de patrulare, o flotă întreagă, menită a asigura toate cele necesare pentru intervale lungi de timp, pentru călătorii îndepărtate, îndelungi pe mare. Personalul cuprindea atât marinari, soldați, cât și medici, lucrători de diverse meserii, translatori, funcționari cu asigurau buna administrare a mărfurilor, meteorologi, astronomi, ofițeri. O corabie era deci o întreprindere întreagă, complexă și nu numai pentru comerț și navigație.
În țara me devalizatorii bogăției naționale au furat și au vândut tot ce s-a numit flotă marină!
La acea epocă, chinezii aveau importante cunoștințe astronomice. De exemplu, ei cunoșteau sfericitatea Pământului, existența Polului Nord și Sud, puteau calcula data eclipselor de lună și de soare, puteau determina ora zile în locul în care se aflau, după tabele complexe ce indicau lungimea umbrei la un anumit meridian, puteau determina latitudinea după Steaua Polară în emisfera nordică și după steaua Canopus și Crucea Sudului în cea sudică și chiar longitudinea – cu unele erori de calcul. Busola magnetică și sextantul erau cunoscute de secole, iar vasele aveau compartimente etanșe,  la fel ca Titanicul cu 500 de ani mai târziu.
Noaptea este un sfetnic bun și mintea mea mai are timp să se odihnească.
Nu știu care va fi programul zilei de mâine dar mi-aș dori să vizitez Templul Cerului.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!