poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ stejarul
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-07-09 | |
- Clopote pe ape și sub ape
(foto) Clopotele de pe nave – sunând pentru frumusețe și utilitate Clopotele cu care sunt dotate navele militare și ale flotelor comerciale ale tuturor țărilor lumii, au o istorie milenară. Ele erau utilizate în principal, pentru trei tipuri de situații: 1. semnalizare a poziției, salut și comunicare între nave; 2. semnale pentru echipajul navei și marcarea trecerii timpului; 3. alarmare. Aceste funcționalități le-au conferit un rol considerabil și o simbolistică aparte în viața navigatorilor din toate timpurile. Ele ramân în funcție și după introducerea motoarelor mecanice pentru propulsarea navelor, care au determinat apariția sirenelor ce foloseau aburul, sau a soneriilor electrice și a mijloacelor optice moderne. Origini. Legat de originile utilizării clopotelor în navigație, tradițiile orale ale diferitelor popoare menționează ca navigatorii din zona Indochinei le-au adoptat primii, dar și navigatorii fenicieni, greci, romani sau wikingi foloseau avertismente sonore în timpul deplasărilor pe mare, la trecerea prin strâmtori sau la intrarea în porturi, în special pe timp de ceață, furtună sau viscol. De obicei, pe clopotul navei se înscria numele acesteia sau anul lansarii la apă. Unele dintre cele mai vechi atestări scrise despre clopotele de pe nave se înregistrează destul de târziu si provine din documentele navei britanice “ Grace Dieu” la 1485, sau 10 ani mai târziu, dintr-un inventar al bunurilor navei engleze “Regent” care enumeră două clopote pentru marcarea timpului. (foto) Clopoțelul Capitanului · Clopotele de avertizare și de alarmă Așa cum spuneam, clopotele au deservit în principal navigația în timpul deplasărilor pe vreme nefavorabilă sau vizibilitate redusă. În 1676, un anume Henry Teonage, care servea în flota britanică din Mediterana, nota: era o ceață atât de densă încât am fost nevoiți să sunăm toate clopotele, să batem tobele, să descărcăm muschetele în aer ca să putem menține distanța între noi”. Avertizarea cu clopote devine obligatorie din 1858, când Regulamentul Britanic Naval o include ca normă. Până în zilele noastre, toată legislația maritimă internațională obligă navele sub orice pavilion să se doteze cu clopote eficiente. Numărul și marimea clopotelor era direct influențat de mărimea navelor, ajungându-se la mijlocul sec. XVIII la o diferențiere a acestora pe tipuri de servicii: marcare timp, semnalizare sonoră și intercomunicare nave, alarmare sau ceremonii. Navele americane ale perioadei Războiului de Independență au adoptat practicile și tradițiile British Royal Navy, inclusiv cele referitoare la clopote. Un exemplu îl constituie turnarea în 1798 a unui clopot de 242 pounds = 110 kg. Pentru dotarea fregatei “Constitution” și care s-a păstrat până astăzi și este cunoscut ca “Old Ironsides”. Mai este interesant de notat că, folosirea clopotelor navelor, a determinat obținerea uneia dintre cele mai mari capturi de către Flota americană în timpul Războiului de Independență. Astfel, într-o dimineață cu ceață foarte deasă din Iulie 1779, escadronul de nave nordiste de sub comanda Comandorului Whipple, a auzit sunetul necunoscut al unui clopot de navă. S-au apropiat la o distanță sigură, iar când ceața s-a risipit, americanii au constatat că încercuiseră flota Jamaicană, cu încărcătură extrem de bogată la bord destinată trupelor sudiste. 10 nave au fost luate prizoniere, valoarea capturii fiind estimată la mai mult de un milion de dolari-aur la valoarea de atunci. · Clopotele pentru măsurarea timpului. Înaintea apariției cronometrelor, timpul era măsurat la bordul navelor cu ajutorul clepsidrelor de sticlă, încărcate cu nisip care se scurgea la fiecare jumătate de oră. Unul dintre mușii de pe navă avea obligația să urmărească scurgerea nisipului. După ce întorcea clepsidra, musul suna un clopot o singură dată, ca semnalizare a faptului că și-a îndeplinit această sarcină vitală pentru echipaj. El continua apoi marcarea fiecărei jumătăți de oră scurse, mărind și numărul bătăilor de clopot, astfel că la sfârșitul cartului de patru ore marca trecerea celei de-a opta jumătăti de oră cu opt bătăi de clopot. Aceeași procedură trebuia repetată identic de către fiecare din servanții de cart următori. O asemenea practică este conservată până în zilele noastre la bordul navelor marine și submarine nucleare americane, ca un simbol de tradiție pentru marcarea rutinieră a timpului, așa cum se proceda cu secole în urmă. Iată cum arată grafic acest mod orar de reprezentare: Nr. de bătăi de clopot ora (a.m. și p.m.) O bătaie 12:30 4:30 8:30 Două bătăi 1:00 5:00 9:00 Trei bătăi 1:30 5:30 9:30 Patru bătăi 2:00 6:00 10:00 Cinci bătăi 2:30 6:30 10:30 Șase bătăi 3:00 7:00 11:00 Șapte bătăi 3:30 7:30 11:30 Opt bătăi 4:00 8:00 12:00 · Clopotele de alarmă Transmiterea de semnale prin intermediul clopotului este o verigă procedurală esențială în alarmarea la incendiu a echipajului unei nave. În situația declanșării unui foc la bord, alarmarea se face prin lovirea rapidă a clopotului timp de cel puțin 5 secunde, urmată de una(1), două(2) sau trei(3) lovituri mai rare, care indică locația incendiului astfel: pentru incendiu la prova (1), la mijloc (2), sau la pupa (3), fapt care permitea orientarea și mobilizarea mai rapidă a celor care trebuiau să intervină. Tot prin intermediul clopotului mare, capitanii navelor dădeau ordinul de părăsire a navei în situații limită. (foto) Trimiterea semnalului Clopotului prin stația de amplificare de bord a marilor nave comerciale sau de lupta de azi · Clopotele în cadrul ceremoniilor religioase Legătura clopotelor cu viața religioasă continuă și la bordul navelor. Un obicei instaurat de British Royal Navy arăta că botezul unui copil făcut sub clopotul unui vas nou sau chiar folosind clopotul plin cu apă de mare ca vas de botez, urmat de inscripționarea numelui copilului în interiorul clopotului aducea noroc și copilului și navei, acest botez făcându-se uneori simultan pentru copil și navă, iar nava purta apoi acest nume pe toată durata sa de funcțiune. Acest fapt crea o strânsă legătură între cetățenii orașului care armau nava și angajau echipajul ei, ca un fel de jurământ de fidelitate. Obiceiul s-a pierdut odată cu acordarea pentru nave a unor nume legate de locuri, localități, nume faimoase din istoria navigației sau al unor personaje și evenimente istorice. · Responsabilitatea și îngrijirea clopotelor pe nave Clopotele navelor se confecționau de obicei din bronz, un aliaj mai rezistent față de corodarea produsă de aerul de mare. Tradițional, această sarcină de numire a carturilor mușilor la clopot, ca și îngrijirea clopotelor, revenea bucătarului-șef, în timp se responsabilitatea fluierului sau a sirenei -mai târziu- revenea gornistului. În vremurile mai noi, practica de administrare a clopotelor de pe o navă revine unor membrii ai echipajului nominalizați pe posturi și pe servicii în diverse puncte ale acesteia, lor revenindu-le și sarcina marcării intervalelor orare sau semnalării unor evenimente. Rolul rezervat astăzi clopotelor la bordul navelor s-a restrâns la acela de a marca ceremoniile legate de activitățile navei sau comemorarea membrilor echipajului pierduți pe mare. Majoritatea țărilor cu respect față de tradiția maritimă, preiau după retragerea din serviciu a navelor flotelor sale comerciale, dar mai ales militare, clopotele care le-au deservit. Acestea sunt păstrate în muzee spacializate pe lângă căpităniile unor porturi sau muzee navale, ca proprietate a guvernelor țărilor respective. Acest mod de administrare a memoriei marinarilor este menit și cultivării respectării tradițiilor, a formării curajului și onoarei care îi însoțeste și definește pe marinari pentru apărarea sau propășirea țării lor. Clopotul principal al navei HMCS Swansea –navă retrasă din serviciu - unul din numeroasele păstrate în colecția CFB Esquimalt Naval and Military Museum O lucrare de referință în acest domeniu o reprezintă cea apărută sub titlul “The Ship's Bell: Its History and Romance” sub semnătura lui Karl Wede la New York în 1972 (foto) Clopote de nave – diverse tipuri și mărimi · Dangătul funebru al clopotelor “… Sălbatic tună marea, Corăbii-nspăimântate Dispar ca-n iad, în larguri, Cu frântele catarguri Și pânze sfâșiate…” Pornind de la versurile poetului Petöfi Sándor din poemul "A înviat cumplită..," să ne amintim pentru o clipă de clopotele care echipau zecile de mii de nave devenite epave ale celor scufundate de-a lungul timpului, în toate fluviile, lacurile, mările și oceanele lumii. Toate acestea mai sunt și astăzi la datorie, chiar prăbușite sub noianul de ape, unde veghează sufletele celor pieriți odată cu ele, și pentru care mai rezonează poate mișcate de unde. “The Tolling of the Bells” este o ceremonie solemnă. Se practică pentru comemorarea celor dispăruți sub ape, plecați pe drumul cel rău și fără de întoarcere. Vom exemplifica cu lista tuturor echipajelor submarinelor pierdute integral sau parțial de US Navy în toată istoria sa. Acest prim grup de submarine a dispărut cu întregul echipaj:. 1. USS F-4 (SS-23) was lost on 21-Mar-1915 with the loss of 19 officers and men when it foundered off Honolulu Harbor. 2. USS S-4 (SS-109) was lost on 17-Dec-1927 with the loss of 34 officers and men when it was sunk after ramming by USCG Paulding. 3. USS O-9 (SS-70) was lost on 20-Jun-1941 with the loss of 34 officers and men when it foundered off Isle of Shoals, 15 miles from Portsmouth NH, 42°-59'-48"N 20°-20'-27"W 4. USS Shark (SS-174) was lost on 11-Feb-1942 with the loss of 59 officers and men when it was sunk East of Menado, Celebes as a result of one of 3 attacks. (11Feb42 E of Menado, 17 Feb 42 N of Kendari 21 Feb 42 E of Kendari) 5. USS Grunion (SS-216) was lost on 1-Aug-1942 with the loss of 70 officers and men when it was sunk near entrance to Kiska (Alaska) Harbor 6. USS Argonaut (SS-166) was lost on 10-Jan-1943 with the loss of 84 officers and men when it was sunk off Rabaul near 05 155N 153 50E; (Another location given as 5° 40S 152° 02 E) 7. USS Amberjack (SS-219) was lost on 16-Feb-1943 with the loss of 72 officers and men when it was sunk off Rabaul; Last Contact at 5° 05S 152° 37E 8. USS Grampus (SS-207) was lost on 5-Mar-1943 with the loss of 72 officers and men when it was sunk in the Blackett Strait; Possibly in Vella Gulf, last contacts at 4° 55S 152° 30 E 9. USS Triton (SS-201) was lost on 15-Mar-1943 with the loss of 74 officers and men when it was sunk at 0° 09N 144° 55E 10. USS Pickerel (SS-177) was lost on 3-Apr-1943 with the loss of 74 officers and men when it was sunk within lume of Shiramuka Light off Honshu. (AKA Shiranuka Light) Remarks: Best information indicates that hull has never been located and dived. 11. USS R-12 (SS-89) was lost on 12-Jun-1943 with the loss of 42 officers and men when it foundered off Key West, 24° 24'30"N 81° 28'30" 12. USS Runner (SS-275) was lost on 1-Jul-1943 with the loss of 78 officers and men when it was sunk somewhere between Midway and Hokkaido. 13. USS Pompano (SS-181) was lost on 1-Sep-1943 with the loss of 76 officers and men when it was sunk off the northeast coast of Honshu 14. USS Grayling (SS-209) was lost on 9-Sep-1943 with the loss of 76 officers and men when it was sunk in or near Tablas Strait, PI. 15. USS Cisco (SS-290) was lost on 28-Sep-1943 with the loss of 76 officers and men when it was sunk in Sulu Sea west of Mindinao, 9° 47N 121°44 E 16. USS Wahoo (SS-238) was lost on 11-Oct-1943 with the loss of 79 officers and men when it was sunk in or near La Perouse Strait. 17. USS Dorado (SS-248) was lost on 12-Oct-1943 with the loss of 78 officers and men when it was sunk in Western Atlantic, possibly near Cuba 18. USS Corvina (SS-226) was lost on 16-Nov-1943 with the loss of 82 officers and men when it was sunk just south of Truk; (Attack at 151° 10E 5° 50N). 19. USS Capelin (SS-289) was lost on 1-Dec-1943 with the loss of 76 officers and men when it was sunk off Celebes possibly off Kaoe Bay; Halmahera 1° 34N 123° 07 or in Molukka Passage 20. USS Scorpion (SS-278) was lost on 1-Feb-1944 with the loss of 77 officers and men when it was sunk East China Sea. 21. USS Grayback (SS-208) was lost on 26-Feb-1944 with the loss of 80 officers and men when it was sunk near 25 47N 128-45E. 22. USS Trout (SS-202) was lost on 29-Feb-1944 with the loss of 79 officers and men when it was sunk near 22-40N, 131-45 E, middle of Phillipines Basin. 23. USS Gudgeon (SS-211) was lost on 12-May-1944 with the loss of 80 officers and men when it was sunk off Saipan near Maug Island. 24. USS Herring (SS-233) was lost on 1-Jun-1944 with the loss of 80 officers and men when it was sunk within shore battery range of Point Tagan, Matsuwa Island, in Kurlies. 25. USS S-28 (SS-133) was lost on 4-Jun-1944 with the loss of 50 officers and men when it foundered off Hawaii , while operating with USCGC Reliance 26. USS Golet (SS-361) was lost on 14-Jun-1944 with the loss of 82 officers and men when it was sunk near 41-04N 14?-13E 27. USS Growler (SS-215) was lost on 8-Jul-1944 with the loss of 84 officers and men when it was sunk in South China Sea 28. USS Robalo (SS-273) was lost on 26-Jul-1944 with the loss of 84 officers and men when it was sunk 2 miles off west coast of Palawan. 29. USS Harder (SS-257) was lost on 24-Aug-1944 with the loss of 80 officers and men when it was sunk off Caiman Point near Bataan. 30. USS Escolar (SS-294) was lost on 1-Oct-1944 with the loss of 82 officers and men when it was sunk somewhere east of 33-44N 127-33E; Heading for 33° 44 N 124° 06E. 31. USS Shark (SS-314) was lost on 24-Oct-1944 with the loss of 90 officers and men when it was sunk in channel midway between Hainan and Bashi Channel; 20° 41N 118° 27E. 32. USS Seawolf (SS-197) was lost on 30-Oct-1944 with the loss of 102 officers and men when it was sunk just north of Morotai, between PI and Indonesia, by USS Rowell; 02°-32 N 129° 18E. 33. USS Albacore (SS-218) was lost on 7-Nov-1944 with the loss of 86 officers and men when it was sunk near 41 49N 141 11E in channel between Hokkaido and Honshu. 34. USS Scamp (SS-277) was lost on 16-Nov-1944 with the loss of 83 officers and men when it was sunk off Inubo Saki near Tokyo Bay. 35. USS Barbel (SS-316) was lost on 4-Feb-1945 with the loss of 81 officers and men when it was sunk in southern entrance to Palawan Passage 7° 49.5S -- 116° 47.5 SW Palawan. 36. USS Swordfish (SS-193) was lost on 15-Feb-1945 with the loss of 90 officers and men when it was sunk near Yaku Island off Kyushu, water 30 40N by 132 05E> 127 50E, (Maybe near 32° 16 N 132° 05 E). 39. USS Snook (SS-279) was lost on 8-Apr-1945 with the loss of 84 officers and men when it was sunk within 100 miles East of 18 40N 111 39E, near Hainan Island < 300 feet. 40. USS Lagarto (SS-371) was lost on 30-May-1945 with the loss of 88 officers and men when it was sunk in off Malay Coast in or near the Gulf of Siam 7° 55N 102° 00E. 41. USS Bonefish (SS-223) was lost on 18-Jun-1945 with the loss of 86 officers and men when it was sunk in Toyama Wan; Near Suzu Misaki; 37° 18N 137° 25E; 42. USS Bullhead (SS-332) was lost on 6-Aug-1945 with the loss of 84 officers and men when it was sunk in West end of Lombok Strait. 43. USS Thresher (SSN-593) was lost on 10-Apr-1963 with the loss of 129 officers and men when it was sunk while on sea trials near Isle of Shoals. 44. USS Scorpion (SSN-589) was lost on 27-May-1968 with the loss of 99 officers and men when it was sunk while in transit from Med, West of Azores. · Următorul grup de nave a pierdut o parte dintre membrii ai echipajelor: 45. USS F-1 (SS-20) was lost on 17-Dec-1917 with the loss of 19 officers and men when it was sunk after collision with F-3 off San Clemente. This was this nations first wartime submarine loss. 46. USS H-1 (SS-28) was lost on 12-Mar-1920 with the loss of 4 officers and men when it Grounded, Magdalena Bay, Mexico, was sunk in 9 Fathoms while being towed off. 47. USS O-5 (SS-66) was lost on 11-Oct-1923 with the loss of 2 officers and men when it was sunk after collision with SS ABABGAREZ (United Fruit) off Panama Canal. 48. USS S-26 (SS-131) was lost on 24-Jan-1942 with the loss of 46 officers and men when it was sunk after ramming by USS PC-460 in the Gulf of Panama, 14 Miles West of San Jose Light. 49. USS S-51 (SS-162) was lost on 25-Sep-1925 with the loss of 32 officers and men when it was sunk after collision with SS City of Rome off Block Island. 50. USS Squalus (SS-192) was lost on 23-May-1939 with a loss of 26 officers and men when it flooded and sank off Portsmouth, NH. 51. USS Sealion (SS-195) was lost on 10-Dec-1941 with the loss of 5 officers and men when it was scuttled in Manila Bay after damage at Cavite 52. USS Perch (SS-176) was lost on 3-Mar-1942 with the loss of 8 officers and men when it was sunk near 30 Miles NW Soerabia, Java (60 officers and men were taken prisoner, 52 survived the war). 53. USS Grenadier (SS-210) was lost on 22-Apr-1943 with the loss of 4 officers and men when it was sunk near Penang, ~ 10 Miles West of Lem Voalan Strait (61 officers and men were taken prisoner, 57 survived the war). 54. USS S-44 (SS-155) was lost on 7-Oct-1943 with the loss of 56 officers and men when it was sunk on 5th patrol off Paramushiru, Kuriles (Northern); One day out of Attu (2 men were taken prisoner, both survived the war). 55. USS Sculpin (SS-191) was lost on 19-Nov-1943 with the loss of 40 officers and men when it was sunk north of Groluk Island near Truk. (42 officers and men were taken prisoner, only 21 survived the war) 56. USS Tullibee (SS-284) was lost on 26-Mar-1944 with the loss of 79 officers and men when it was sunk in operating area just north of Palau. (One man was taken prisoner and he survived the war) 57. USS Flier (SS-250) was lost on 13-Sep-1944 with the loss of 80 officers and men when it was sunk in Balabac Strait near Mantangule Island. (Eight of the crew were taken prisoner, all survived the war) 58. USS Tang (SS-306) was lost on 25-Oct-1944 with the loss of 83 officers and men when it was sunk in north end of Formosa Strait in vicinity of Turnabout Island. (Nine of the crew were taken prisoner and survived the war). 59. USS Cochino (SS-345) was lost on 26-Aug-1949 when it was sunk in Norwegian Sea after fire, one man from Cochino and 6 men from USS Tusk were lost in the rescue operation. · Următoarele submarine au fost pierdute în adâncuri, dar echipajele au fost salvate: 60. The Civil War submarine Alligator was lost in 1863 when it was sunk while under tow off Cape Hatteras. It was being towed south to aid Union efforts in forcing entrance into Charleston Harbor. The crew were on board the towing vessel. 61. USS S-5 (SS-110) was lost on 1-Sep-1920 when it foundered off Deleware Capes 1Sept20 40 miles offshore. All the crew escaped through a hole cut in hull in the tiller room. 62. USS S-36 (SS-141) was lost on 20-Jan-1942 when it was destroyed after grounding on Taka Bakang Reef in Makassar Strait, Indonesia, Near Makassar City, the crew were all rescued. 63. USS S-27 (SS-132) was lost on 19-Jun-1942when it grounded off Amchitka Island, 400 yds off island Near St Makarius Point (near Constantine Harbor), all the crew were rescued 64. USS S-39 (SS-144) was lost on 1-Aug-1942 when it was destroyed after grounding on reef south of Rossel Island Louisande Archipelago. All the crew were rescued. 65. USS Darter (SS-227) was lost on 24-Oct-1944 when it became grounded on Bombay Shoal off Palawan then was destroyed. All the crew were rescued by USS Dace. 66. USS Stickleback (SS-415) was lost on 30-May-1958 when it sank off Hawaii while being towed, after collision with Silverstein DE-534. All the crew were taken off prior to sinking. · Acesta este un total de 66 submarine pierdute, aproape 10% din totalul celor utilizate în peste 100 de ani de activitate ai US Submarine Force. Și asta nu e totul, desigur! · Germania nazistă a sacrificat peste 26.000 de vieți ale marinarilor de pe cele 784 de sumarine pierdute în Oceanul Atlantic, dintr-un total de peste 1.100 angajate. · Cele peste 1.100 de submarine ale celui de-al Treilea Reich au scufundat în perioada 12 octombrie 1940 – 5 mai 1945, peste 2.700 de nave din convoaiele Atlanticului, vase de susținere a efortului de război al aliaților; · Să nu uităm însă navele pierdute în aceeași perioadă în bătăliile din Mediterana, și Pacific, sau pierderile suferite de forțele navale ale tuturor statelor în primul război mondial. DING, DING ------- DING, DING |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate