poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-03-11 | |
Libertatea
Libertatea - un termen cu multe intelesuri, dar si cu foarte multe capcane. Primul aspect dezbatut va fi libertatea individului fata de societate. O libertate care incepe sa se manifeste din ce in ce mai sumar. Este aproape imoral sa vorbim de o libertate fata de societate, avand in vedere faptul ca omul din ziua de azi este chiar dependent de stat. De asemenea, restrangerea drepturilor omului de catre societate prevesteste, intr-un viitor destul de apropiat, necesitatea redefinirii termenului de "libertate politica". In al doilea rand, libertatea individului fata de alti indivizi. Cea mai corecta definitie a libertatii pe care am putut sa o determin ar suna astfel: esti liber in momentul in care nici una din actiunile tale nu influenteaza, intr-un mod pozitiv sau negativ, pe altcineva sau alte actiuni. Este evident ca, la un om in care ratiune detine o pondere mai scazuta decat pasiunea (preiau conceptia lui Pascal, in care omul este o fiinta duala, impartit in ratiune si pasiune), libertatea se defineste ca neingradirea nevoilor sale primare de catre o autoritate sau o entitate superioara lui. In acest caz, nicicum nu ne vom referi la libertatea spirituala sau cea politica. Vom discuta despre termenul general de libertate, adica posibilitatea de a-si desfasura actiunile in voie, fara a fi constrans in vreun fel de imprejurari sau carmuitori. Societatea din ziua de azi actioneaza asupra omului de rand cu intentia de a-l convinge ca actiunile sale sunt cele potrivite si ca un alt regim ar fi total inoportun situatiei respective. Astfel, omul politic, odata ajuns in clasa conducatoare, isi schimba scopul initial (adica acela de a servi intereselor clasei muncitoare) datorita dorintei de a-si pastra pozitia pe care o detine. Aceasta inseamna ca setea de putere determina, de cele mai multe ori, deciziile care nu sunt menite in principal sa imbunatateasca conditia omului de rand, ci sa creeza o falsa iluzie de crestere a nivelului de viata.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate