poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3173 .



Vlad Scutelnicu: Libertatea vânătorului de iluzii
articol [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Valman ]

2007-11-19  |     | 




Rătăcit prin „târgul cu arlechini” (metaforă a lumii în travesti, mercantile și nesincere pe care o percepe cu neliniște), Vlad Scutelnicu are inocența de a-L aștepta pe Dumnezeu să-i bată la ușă, nu neapărat în speranța unei revelații, ci mai mult ca o compensație pentru traiul la comun, în blocuri înghesuite apartament lângă apartament precum sardelele, solz lângă solz, în bancul lor migrator. Micile mizerii cotidiene – ornamentele furate ale mașinii, parcarea zgomotoasă din spatele blocului, vecinii care înjură birjărește, manelele etc, nu-i schimbă calmul angelic, dar nici nu-l scapă de incapacitatea integrării: „?ce / dracu / mai cauți la noi pe scară eu / te dau pe mâna poliției pentru / complicitate cu / liniștea la neliniștea noastră / a celor civilizați ce dracu / nici măcar nu-ți scârțâie patul / noaptea” („aștepți să-ți bată Dumnezeu la ușă”).
„Descheiat la frustrări” (precum Lucian Alecsa, alt botoșenean, se vedea „descheiat la toate instinctele”), poetul preferă alteritatea în varianta eu = tu, luându-se tot pe sine drept partener colocvial, dintr-un rest de pudoare a confesiunii. De altfel, destinatarul mesajului pare un alter ego ceva mai curajos, („îți vei încheia mărturisirea invadat / de sinceritate”), care, refuzând „filosofia vulgului” își caută modele printre poeții Atlantidei, concentrat, ca și ei, într-o privire incandescent-magică asupra poemului: „și pe pielea ochilor lor stau / să plesnească / sunetele acestui poem / atâtea câte au încăput / atâtea câte au ajuns până la ei / atâtea câte au mai rămas // stau să plesnească / aștepți” (p. 10).
Poetul din Botoșani metaforizează stările pe care nu le poate exprima sincer, se învârte în jurul realității, o oglindește cu spaimă și apoi sparge oglinda în cioburi, plutind pe deasupra unei lumi banal-verosimile, în care magia neagră a dragostei nu mai are niciun efect; doar păcatul strămoșesc, ispita și strigătul își mai păstrează consistența hipnotică: „atunci țiganca îmi bătu în geam / spărgând visul oglinzii / am ieșit dintre cioburi / speriat / speriat ferindu-mă să nu calc / șarpele” („plutind, plutind”). Dragostea ca „sanctuar de cristal” (pe urma minulescianului „bibelou de porțelan”) înseamnă nu numai fragilitate și prezumția evanescenței, ci și „herghelii de cuțite”, adică o durere multiplicată, exacerbată, explicată uneori cu vorbele altuia, într-o încercare de intertextualitate („sunt tânăr doamnă și vinul acesta / tango pas nebun ce provoacă fiesta / mi-aruncă pe preșuri cămașa și vesta”) salvată de câte o mărturisire scăpată fără voie de un poet care-și șlefuiește prea mult versurile, până ce iubitul cititor nu mai simte freamătul vieții în ele: „doar mâna mea ridicându-te nedorind / să oprească înălțarea / starea ta de nou cer / mâna mea uitând cum / e când îți mângâie trupul // mâna mea tremură / întinsă’ („doar mâna mea tremură”). Impulsurile romantice nu lipsesc, dar ele sunt inhibate de traiul cotidian anost, în care produsele de import, fast food-ul, Mall-ul, OMV-ul, amestecurile Sharewood și alte expresii moderne ale crizei de timp par mai valoroase decât meditația la umbra unui tei: „? Vezi afară e seară / o seară flămândă de dor de flori de tei / ce vrea să spargă frigul ploii / verbul verde al acestei veri moare tăiat / doar credința mai suflă anemic zbătându-se / să sfarme un zid” („iubirea ca o cină ratată”).
Vlad Scutelnicu este conștient că prea multă luciditate poate să ucidă poezia: „nu mai lambrisa, îmi spun, idei / cu cuvinte pieptănate atent, protocolar / lasă-le să joace goale desfrunzite / de întrebări” („imposibilă, tăcerea”), dar, atunci când trece la transmiterea „în direct” a propriilor trăiri, descoperă pustiul, dezamăgirea, sentimentul inutilității și devine ironic, pentru că altă cale de a evita sinuciderea nu întrevede: „! Vai ce urât e afară / cum țipă ploaia în trupuri / cum două degete ale mâinii tale ce scrie / sunt simetrice cu visele a două nopți / alarma // unei mașini își caută stăpânul / botoșani e un nume greu / de urcat în poeme / dau click pe mouse și devin / făt-frumos din păianjen / și iar încerc să gândesc // n-ai noroc în dragoste / visezi / în schimb că ești uns cu dejecții / nu cu mir / pe picioare pe mâini / nu pe inimă”. Poemele lui Vlad Scutelnicu sunt lungi, mai ales cele din ciclul „Mandale inegale”, unde, mimând maniera stilistică a lui Miron Radu Paraschivescu, delicatul poet din nord își părăsește mesajele eufemistice și încearcă un tragism frust al discursului, care-l prinde destul de bine: „aluneci ori te târăști cu mătăniile / în mână prin fumul de țigară / din biblioteca de sticle / împingând ziua spre noapte / vei scrie cândva / o carte despre un altfel de / apocalipsă / e nașpa de nașpa / și tu nu întelegi ori nu vrei / nici prietenii nu te ajută în judecăți // [...] dintr-un difuzor HI-FI / o voce soul oftează o plăcere / o fericire una la număr pe care / ți-o dorești și tu / imediat se insinuează lângă tine / fata blondă sau brunetă frumoasă / de zeiță prima ivită necăutată / prima cu tupeu hai hai / hai ia-mă pe mine te rog / de nu mă aruncă patronul / în stradă te rog / știu să fuck orice // te bucuri o bucurie forțată / mai bună decât nimic / dai bani pentru ea și-ntr-un sfârșit / constați că ai plătit s-o-nveți / abc-ul de curvă” („sanctuarul”).
Ieșirea din criza existențială prin cultivarea violenței de limbaj nu este definitorie pentru scrisul lui Vlad Scutelnicu: el va purta întotdeauna, chiar și când se străduiește să înjure, o batistuță alb-imaculată în buzunarul de la piept, și, de ce nu, poate și o floare proaspătă la butonieră, amintind, prin falsul, dar tragicul cabotinism, de eroii mateini: „uite pentru tine arunc cărțile / șuieră țiganca lângă parbrizul mașinii / desfășurând pe asfalt / un evantai de / ași popi valeți decari șeptari dame de treflă / de tobă de cupă de / inimă / de dragoste de ură de noroc / de nenoroc / de avere de pierzanie / de sănătate de boală de / început de sfârșit” („ora ta de liniște”).

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!