poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ stejarul
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-07-10 | |
– Clopoțeii sferici
– Zurgălăii “Zurgălăii apăruți în vis, dezvăluie gustul pentru distracție și bucuria de a trăi” Obiecte fascinante, cu o vechime apreciabilă, dusă undeva în negura epocii bronzului, zurgălăii, așa cum apreciază specialiștii, sunt pe lângă o derivație tehnică din clopoțelul semi-sferic care a fost închis, una dintre formele de exprimare artistică a oului, ca simbol al creației, și mai apoi a sferei, ca simbol al perfecțiunii și totalității, dorită de umanitate în mod firesc în și din toate timpurile sale. Într-adevăr, “sfera este sinonimă cu simetria, cu bivalența și cu bi-sexualitatea” în viziunea lui Platon (Banchetul). Despre simbolurile sferei în cadrul civilizațiilor antice mai putem aminti fără o ordine anume: - etruscii aveau tetramorful, o sferă cu o cruce deasupra- Platon; - în vechea Atlantidă se vorbea despre “simbolul rodiei”- Platon, Atlantida; - nu suntem siguri totuși dacă prin “colacul aristotelic” anticii greci vor fi înțeles să reprezinte grafic concepția geocentrică ptolemeică sau mai curând această planetă a noastră, pe care chinezii o reprezentau ca pe o serie de sfere concentrice; - Ovidius, vorbind despre un Zeu care a încercat să facă ordine în materia informă, a spus că “mai întâi de toate, el a unit întreg pământul, pentru ca să nu fie inegal în părțile sale, în înfățișarea sa de sferă uriașă” – Ovidius Publius Naso, Metamorfozele; - La evrei, “profeții fac să emane de la Dumnezeu trei sfere care înseamnă plinătatea a trei cicluri: prima sferă a iubirii este roșie, a doua este a înțelepciunii și este albastră, iar a treia este a creației și este de culoare verde”; - La arabi, Ibn’ Abbăs ne semnalează credința potrivit căreia elementul apă a fost creat “ca o perlă albă având dimensiunile cerului și ale pământului”; - Babilonienii au transformat sfera într-un obiect de mare cinste cu simboluri profunde, așa cum le prezintă preotul Baroso descriind figurile dintr-un templu al lui Baal. Simbolul sferei a fost preluat și în heraldică cu înțelesul de “ stabilitate, consanță, imunitate, eternitate” și este un atribut al împăraților. Credințele despre caracterul sacru al sferei au fost extinse, probabil pornind de la originile creației – ex. bolta pentru univers, oul pentru păsări, icrele pentru pești, uterul pentru oameni și animale, care toate însemnau ocrotire și dezvoltare, și au fost aplicate și la funcționalitățile de bază ale clopoțeilor rotunzi-zurgălăii. De mărime mică, perfect sferici sau ușor aplatizați ei erau utilizați în principal pentru ocrotirea vieții sau invocarea ajutorului divin pentru aceasta, fiind prezenți în acte ritualice exclusiv legate de viață și nu de moarte, așa cum s-a întâmplat cu clopotul de formă clasică. • CLASIFICARE Dacă ar fi să procedăm la clasificarea a tipurilor de zurgălăi, pe care cred că ar fi mai potrivit să-i denumim generic clopoței sferici, atunci v-am putea supune atenției următoarea încercare: 1. clopoței sferici, cu o tăietură și perforații și cu sistem de prindere – cu suprafața netedă; 2. clopoței sferici, cu două tăieturi perpendiculare și perforații și cu sistem de prindere - cu suprafața netedă; 3. clopoței sferici, cu tăietură și perforații, cu sistem de prindere - cu suprafața încrustată, care au două importante sub-categorii: - zurgălăii obișnuiți, în restul lumii și în Asia; - clopoțeii tigrului (tiger bells) în Asia 4. zurgălăi cu alte forme. Zurgălăi de tipurile 1, 2 și 3 – colecția Oana O. Zurgălăi cu forme neobișnuite – colecții particulare GRELOTS - Franța Zurgălăi - Indonezia • UTILIZARE Clopoțeii sferici au fost folosiți în principal în șase moduri de bază, comune tuturor zonelor geografice și tuturor timpurilor 1. ocrotire nou născuți 2. decorație harnașament și car de luptă sau sanie trasă de animale 3. instrument ritualic 4. accesoriu decorativ pentru vestimentație ceremonială laică sau religioasă 5. rol de marcare și protecție a animalelor domestice 6. bijuterii Iată cum arată aceste tipuri, ilustrate și comentate: Tipul 1 - caracter de ocrotire a noilor născuți: Zurgălău prins la încheietura unui copil, Bahau Dayak, Kalimantan Tipul 2 - decorație harnașament și car de luptă sau sanie trasă de animale Cavaler în armură și harnașament cu clopoței – desen medieval Celebra sanie cu zurgălăi Șareta americană Tipul 3 - instrument ritualic Cădelniță ortodoxă cu 12 clopoței (zurgălăi) Obiect de cult din Vietnam – bronz și bumbac reprezentând Sfinții Apostoli Populația Tay; District Binh Gia, Provincia Lang Son Obiect de cult Budhist (prier mill) din Singapore Tipul 4 - accesoriu decorativ pentru vestimentație ceremonială laică sau religioasă Grup Solon – Regiunea Mongolia Călușari - România Costum ritualic cu mai mult de 60 de clopoței rotunzi, Zurgălăi atașați la centură, picior cei de sus puternic aplatizați, cei de la picioare rotunzi și la Steagul Vătafului. Colecția: Muzeul Național Danez, Copenhaga. Muzeul Þăranului Român Accesoriu costum dans India Centură shamanică, Benuaq Dayak, Kalimantan, Indonesia Centuri pentru brațe, mijloc și picioare – Nord America Tipul 5 - rol de marcare și protecție a animalelor domestice Clopot de lemn cu zurgălăi pentru Yak Zurgălău pentru capră Zona: India, Pakistan, Tibet Afganistan – Colecția Dr. Popovici F. Zgardă pentru câini –Israel Porumbei cu clopoțel Zgardă pt. Pisici - Austria Tipul 6 - bijuterii Colier antic – zona Mindanao Colier Tibet Colier din aur cu zurgălăi - India Brățară de aur cu zurgălăi - SUA Belly Dance Anklet with Bells - Turcia 4.2 – Clopoțeii Tigrului – Tiger Bells Acest tip de clopoței este caracterizat prin diferite mărimi, forme și decorații, care îi clasifică în final în patru mari grupe. Ei sunt produsul unei evoluții specifice, pe întreg teritoriul Asiei, prezenți cu mici excepții la toate populațiile și în toate țările, cu mici excepții. Am preluat clasificarea făcută de un expert al acestui tip de obiecte, Dl. Fekke de Jager, posesorul unei colecții impresionante și autor al unui studiu foarte amplu dedicat acestui subiect. Doritorii pot afla mai multe detalii, consultând prin internet adresa http://www.via.nl/cgi-bin/ssis/users/fdejager/bells.htm , având totodată ocazia să afle răspunsul la întrebarea “Ce sunt Tiger Bells?” și multe altele legate de subiect. 1. Tip A Tiger bell tip A, Origine Mindanao - Philippines Acest tip, cel mai răspândit de altfel în toată zona Asiei dar în special în China, are câteva caracteristici de bază. Dintrea acestea, cea mai inportantă este prezența simbolului grafic chinez “Wang”- de mai jos, care înseamnă ”impărat” sau “regal” Simbolul Wang se poziționează pe ambele fețe ale clopoțelului, în poziția care marchează fruntea tigrului. Folosire O gamă foarte largă de acțivități este circumscrisă prezenței clopoțeilor de Tip A: - ca atribut de dans; - amuletă pentru copii, adulți și animale; - parte a instrumentelor de practică șamanică; Mărimi și dinensiuni: variază între 1,2 și 5,8 cm în diametru. În colecția autorului se află un astfel de clopoțel încadrat la dimensiunea minimă afirmată, și ca o excepție de la clasificarea prezentată de Dl. Fekke de Jager. Clopoțeii de Tipul a sunt ușor aplatizați, având înălțimea părții globulare (fără agățătoare) mai mare decât lățimea mică. Profil diferențiat al secțiunilor Tipului A (stânga) și Tipului B (dreapta) imaginii. 2. Tip B Acest tip este foarte răspândit în sud-estul Asiei, dar este prezent și în alte zone ale continentului. Simbolul “Wang” lipsește, dar sunt permanent prezente două alte simboluri grafice (pot fi diferite), care sunt poziționate în jumătatea superioara. O altă caracteristică este dată de forma rotundă a mânerului dar și forma aproape perfect sferică a corpului clopoțelului. Folosire - pentru decorarea harnașamentelor cailor, în seturi de câte 10 - 12 buc.; - sistem de avertizare la ușă, în ciorchine de min. 3 buc.; - ca parte a costumației șamanilor; - ca amuletă la gâtul animalelor domestice de casă, în special câini. Mărimi și dimensiuni: au diametre variabile de la 3,5 la 4,5 cm și o înălțime între 3,7 și 5cm, inclusiv inelul superior. 3. Tip C Tipul C este specific zonelor Nepal și Tibet. Ei păstrează forma sferică a Tipului B, dar sunt mai mici. Alte diferențe majore sunt date de folosire combinată a semnelor grafice chineze, câte două, uneori combinate cu simbolul Wang, dar poziționate diferit în partea superioară. Segmentul de prindere atașat are întotdeauna formă rectangulară, cu marginile rotunjite. Folosire - echiparea harnașamentelor cailor de tracțiune sau a animalelor de povară; - parte a costumației șamanilor, singuri sau în combinație cu alte tipuri de clopoței. Mărime și dimensiuni: o altă particularitate a acestui tip este dată de foarte slaba variație a diametrului și înălțimii, acestea fiind cuprinse, fără excepție, între 3,4 și 3,8 cm. 4. Tip D Acest tip este caracterizat de apropierea de Tipul A, diferen,,,,,tele provenind de la absența simbolului Wang, iar desenul este mai schematizat, iar clopoțeii pot avea o patină mai întunecată a bronzului. Sunt folosiți ca parte a decorației harnașamentelor pentru animalele de călărie, uneori ca parte a instrumentelor muzicale sau, mai rar, ca amuletă ca în fotografia de mai jos. Aria de răspândire a Tiger Bells cuprinde toate țările continentului asiatic, inclusiv zonele Oceania și Indonezia, cu următoarele excepții: R.P.D.Korea, Republica Koreea, Japonia, Tuva, Buthan și Cambigia Alte tipuri de clopoței sferici: · Tiger-claw Elephant Bell . Tiger-claw Elephant bells sunt clopote ceremoniale din India Alt tip de “Elephant bell”, cu dimensiuni care îi justifica numele, diametru = 12,7 cm; înălțimea totală, cu mâner este de 17,78 cm., iar greutatea de 1,214 kg. Piesa are o vechime de circa 200 ani, este de origine din India și face parte din colecția Hilda Filmer, colecționar din UK. PÃRÃU |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate