poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ jumătăți
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-06-16 | |
Prolog-dedicație
Portmoneului prometeic umflat de-o izbucnire-a naturii citadine – flagel într-un circ restrâns muntenesc regățean – lumea aceasta l-a și uitat deja încă de la trecerea ultimului tramvai tras cu trăpași de bici în siajul inundării străzilor dintr-o capră-cabină pe care trona un vatman muscal 1. Se deschide cel dintâi portmoneu al pieței bucureștene Când e gata să pornească ploaia torențială de vară orașul geme surd vreme de-o clipă-n expectativă și-nalță zmee – priviri iscoditoare își trec prin părul vopsit înspre cenușiu teii cu flori tot mai lipicioși peste parbrizele ce vor fi iar și iar spălate Străpunge termopanele buticurilor duba unei Poliții locale dă spargeri la mica ciupeală ridică bulanele în mulțimea lui Hermes infractoare îi realungă pe misiții speculei nu și pe cei ai marii fraude electorale reține-apoi reinvestește cu drepturi sporite pe șpagari doar o zi să mai poată vinde stradal țăranii și plebea de București țipător de comerciantă Þigănirea jandarilor pretinte vama sarsanalelor autoritatea ajunge neîncăpătoare în delăsare se lăfăie într-o Piață-a Unirii fiarele învechite-n alte rele au efect imediat nimicurile clipitul din ochi mârșav când și când apropoul vestimentar kitsch _ ura cade vara-n Piața Sudului renăscut în sclavaj 2. Priviri aplecate de greață sartriană pipăie lucrurile chipurile hoinare Privirile moleșite nervoase ochi-ocheade trecători-trecătoare – niște blue jeans gri prespălați la venirea ploii niște frunze de la tunderea gardurilor vii și-a arbuștilor niște cafele aruncate în pahare de unică folosință din alte și alte dozatoare publice niște patimi ațâțate de soare ca ugerul bivoliței negre de pe-o bancă la capătul central al lui 117 ori 232 vor să lovească înaintea stropilor uriași ca țambalele lăutarului peste standuri tejghele tarabe corturi caravane încărcate cu-aceiași nervi ai asteniei de primăvară Degetele neastâmpărului bucureștean intrat dincolo de pleoape au ghearele murdăriei și-amprentele ocupațiilor zadarnice apasă îndelung ori aproape grăbit molto vivace pe-ntreaga claviatură a bucăților pe-un ton muzical vândute de guriștii profitului ilicit dornic de-amatori iar bivolița grasă precupeață e pipăită sub fuste e trasă de uger de către-un bărbat cu ouă zdrobite-n derivă – nelegitim soț al ei de duzină 3. Clăpari amatori de chilipiruri Achiziționarea grăbită de trufandale fructe legume la preț nemicșorat e umbrită de altă și altă procurare a obiectelor de-apartament scumpe a volumelor rare sau pânzelor încă-anonime pe zece sau câteva zeci de biștari Oferte capcane aruncate jos nonșalant ca la pocker fulluri chinte mici mari careuri mișmașuri la care trebuie să fii cu mintea-n alertă pentru a nu pierde bani La alte și alte obiecte ca să-ți arunce praf real în ochi autorii tranzacțiilor se întâlnesc de pe okazii.ro în guri de metrou în piețe și pe stradă cultura noastră rezistă și-n ceea ce-a fost dar e călcată de-orice intermediar cu încălțări ușoare urât mirositoare pentru că ei știu să mascheze falsele autografe dedicațiile mărcile anii de fabricație starea neintactă a cărților artefactelor Prefer să dau nas în nas cu autori neconsacrați foarte modești cu arta lor expusă pe Lipscani nu cu aceia ce pasează marfa în brațele rapace ale unor cumpărători cu priviri balansate dornici să o reînstrăineze ori cel mult s-o imite Arta românească n-o să-și mai afle odihna ca să renască în formele fără trup ale nedeidei de pe Dâmbovița ale lui Lorelei de pe Rin rusalcăi pe Vistula știmei pe Volga contesei Bathory pe Tisa-Mureș strigoacei Medee pe toate malurile Dunării și Pontului Euxin fiindcă e vremea clăparilor dizarmonici ce-nfig lopata gondola pe tastaturi și au câteodată timp de-njurări muscălești 4. O atmosferă interbelică pierdută în aerul venirii ploii Unicatelor și portmoneelor dispărute li se va găsi altădată o filă un buzunar rupt un ciob un colț de lemn un bumb de aur Până atunci dacă tot apar în nebulozități ticăloșii ciuperci greu de scos pe vechi manuscrise luați cărțile din stradă sau din depozite unde-așteaptă incinerarea așezați-le pe birouri rafturi flancați-vă toți pereții cu ilustrații Spațiul public Piața Amzei va câștiga amical neabstract după cenaclul de miercuri la Biblioteca Metropolitană am descifrat taine ascultând gândurile Ilenei și ale lui Mălin am glumit cu Mihail Daniel și Mugur m-am făcut de râs când l-am confundat pe Mihail cu Ioan S. Pop într-o pauză a ședinței iar el mi-a răspuns: “Da. Eu sunt Ioan S. Pop. Și Cristian Popescu. Și toți ceilalți!” Spațiile halucinant de reale pe-unde picură ploaia la terasă nu vor ajunge să ude cărțile revista „Paradigma” rediviva pentru că vin faliile altei lumi dintre trotuarele pasajului Nicolae Bălcescu dintre băncile amfiteatrului cu același nume de la Universitate unde odată-n ’47 Ion Caraion cu Geo Dumitrescu îi adunau pe studenți să țină cenaclu dar au fost huiduiți de către vlăjganii inculți ca Eugen Barbu încât a dezertat la inamicul muscal și Dimitrie Stelaru deși se lăuda boem că “Zeii prind șoareci” Abstractele convenții n-au ce să caute-n poezie pentru cei tineri de după război există un adevăr esteticul protestatar de pe străzi o ia prin curți pe coridoare scări în lifturi săli amfiteatre biblioteci formează lacuri Ursu Roșu Sovate aurii Ane locuri comune parodieri depoetizări interval viu de la portativul ritmului nou până la fetișurile convențiilor reclicate cu artă O foame este în aer și-n subteran mici vietăți mansardări de capete operate fără-autorizați 5. Ah plouă deodată Ah plouă deodată portbagaje înhață marfa în genți uitarea cade trândav trăsnet la margine de București nu sfarmă sfeșnice în mii de bucăți crapă doar vilele Snagovului jeepurile ard plouă cu bulbuci și apa țâșnește îndărăt în sus ca un cal trece spre scaunele terasei udă ospătarii nota de plată vin lăutarii doamna Ștefania a lăsat banii noștri ca să mai cinstim în numele lui Marin dar vom fi sobri nu tembeli ca noaptea ce se va instala Saliva de seară a băltoacelor manolesciene începe-a rânji din buzele negre un portofel umflat la Paris e pe-aici aruncat fără conținutul de altădat’ Deteriorat aproape de tot compartimentele Măriei Sale miros a jeg și a chiolhanuri o fi fost lepădat cu năduf pentru altul mai larg 6. Se cască abisul de-atâtea zile și nopți de literatură Se cască abisul după marile călduri intrate la-ncolțit în asfalt speranțele le-au întors majorității scriitorilor mințile pe dos cad ploile mai mult în tărbacă iar adevăratele capete umflate ca pungile-n vânt se strecoară modeste ca apa-n pământ Infiltrarea-n pereții ascunși de privirile noastre mărește raza de străbatere a panopticumului înaintează dinspre ringul politic spre establishementul cultural înc-o „Apă de-apoi” sau alte rotiri acvatice dirijate tulbure pe Dâmbovița și pe Sena o să ne-nsface talentul legat cobză de brăcinari ca un greu bolovan Sau în fișicuri de 50 de bani Cincizecimi alungate peste hotarele firii singurii mânuitori ai securei secerii și ciocanului rămași – suspușii experți în escortat ai președenției cluburilor oculte de noapte ne vor risipi prin grătarele ploii de vară pornite de-odată ne vor îneca și ne vor relicita pentru alt vad pentru alți bani de escortat 7. Escorta mamelucilor Escorta ne lucrează ne ia taxă banii din portmonee și-n ploaia devastatoare ne pune să ridicăm mâinile de parcă am fi dileri de carte reținuți în neșansa dăruirii unuia către alții Se joacă un spectacol tâmpit fără numere captivante într-un circ al artei scrisului câțiva despotici șefi milenariști zdruncină mințile ne trimit ca pe oameni-ghiulele din fișicuri de 50 de bani cât mai departe de cercul lor vicios aproape de fiecare pe grupuri și-n parte |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate