poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ PaÈ™adine în vers alb (73)
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-04-18 | |
Un mare AS al aviatiei germane de vânătoare : Hans Ioachim Marseille
Vorbind despre personalitățile care au scris cartea de istorie a aviaÈ›iei, nimeni nu-È™i poate permite să treacă sub tăcere numele piloÈ›ilor de vânătoare, care, luptând pe toate fronturile È™i sub toate steagurile, au semnat cu sânge (al inamicilor lor, dar È™i al lor) o adevărată carte a recordurilor. Germanul Hans Ioachim Marseille este unul dintre aceÈ™ti recordman-i. Sub soarele Saharei, « Iochen », cum il numeau camarazii È™i familia, a reuÈ™it să doboare nici mai mult nici mai puÈ›in decât 158 de avioane inamice ! (154 de avioane de vânătoare È™i 4 bombardiere britanice È™i neo-zeelelandeze) în 382 de misiuni la inamic. Această performanță se datorează, aÈ™a cum explică istoricul german Franz Kurowski, unui spirit de luptător poate neîntâlnit la alÈ›i aviatori, sau chiar la alte armate. Sosit în Africa in primăvara lui 1941, nu mult după încheierea « Bătăliei pentru Anglia », Marseille reuÈ™eÈ™te contraperformanÈ›a de a strica mai multe avioane È™i, astfel, de a-È™i atrage antipatia lui Neuman, comandantul lui Jagdgeschwader 27. în scurt timp, însă, reuÈ™eÈ™te prima victorie pe frontul african È™i, încet-încet, devine copilul teribil al Flotilei 27. inventează o tactică de luptă, bazată pe marea lui îndemânare de pilot acrobat È™i de trăgător plus … pe un curaj nebun È™i pe o încredere totală în maÈ™ina de luptă, avionul Messerschmitt-109 (in diferite variante, odata cu trecerea timpului) : aceea de a pica în centrul caruselului format de avioanele inamice, adică exact acolo unde era mai puÈ›in aÈ™teptat È™i de a trage în inamic fără a pierde prea mult timp cu căutarea È›intei, aÈ™a cum spuneau camarazii lui, orientându-se din fler È™i simÈ› al zborului. OperaÈ›iunile frontului cereau o contribuÈ›ie esenÈ›ială din partea aviaÈ›iei, de aceea misiunile se succedau într-un ritm susÈ›inut, câteva ieÈ™iri-avion pe zi pentru fiecare pilot : însoÈ›ire de bombadiere Ju-87 È™i 88, cercetare, vânătoare liberă. Numărul de victorii însemnate pe deriva avionului său 14 galben creÈ™tea necontenit, aducându-i decoraÈ›ii din ce în ce mai înalte. ÃŽn timpul unei permisii petrecute la Berlin, Marseille a fost primit de Hitler, apoi de Gorring. Amandoi i-au făcut cinstea de a-l invita la masă, momente în care È™i-au exprimat recunoÈ™tinÈ›a È™i admiraÈ›ia pentru rezultatele lui în lupte. A a vut o întrevedere È™i cu Willi Messerschmitt, părintele avionului cu ajutorul căruia lupta, iar profesorul a fost profund impresionat de calitățile de pilot ale lui Marseille, profitând pentru a-È™i nota unele sugestii È™i idei ale luptătorului. Poate tonul cu care autorul descrie aceste întâlniri ale lui Marseille cu conducătorii Reichului È™i al Luftwaffe È™i impresia produsă de aceÈ™tia asupra aviatorului ar putea părea cam entuziast pentru un cititor aparÈ›inând taberei adverse. Chiar dacă ar fi aÈ™a, Hans-Joachim Marseile merita tot respectul : nu numai că își făcea cu prisosință datoria de soldat german, dar reprezenta, poate, exact tipul omului superior descris de ideologia nazistă. Și nu ar trebui să creadă cineva că englezii au folosit în Africa tehnică demodată sau aviatori neinstruiÈ›i ; din contră, acolo au zburat aÈ™i ai vânătoarei britanice È™i neo-zeelandeze, beneficiind de avioane foarte bune, Hurricane, Spitfire, Curtis … Au fost doborâți de un neamÈ› mai bun decât ei. Cu toate că avionul 14 galben era cunoscut de toÈ›i aviatorii inamici, cu toate că tactica lui Marseille era de acum cunoscută, aceasta nu putea fi contracarată, ci era extraordinar de eficientă: într-o singură trecere, Jochen era capabil să dea jos doi-trei adversari, surprinÈ™i de rapiditatea È™i temeritatea atacului. Se strecura între Hurrican-uri sau Curtis-uri È™i trăgea înainte ca oponenÈ›ii să înÈ›eleagă ce se întâmplă. Iar coechipierii lui se mulÈ›umeau, cel mai adesea, să noteze orele la care englezii cădeau de pe cer, de multe ori acestea fiind, cu diferenÈ›a secundei, identice sau doar la un minut distanță. Momentele trăite de camarazii lui Marseille sunt redate chiar prin notiÈ›ele acestora, fie ei coechipieri sau « oameni negri », numiÈ›i aÈ™a din cauza salopetelor de mecanici pe care le purtau. Și unii È™i alÈ›ii foloseau cuvinte înflăcărate, iar entuziasmul lor este transmis cititorului, care uită că, de obicei, în filme È™i cărÈ›i de istorie, nemÈ›ii sunt răii, iar aliaÈ›ii bunii, È™i empatizează cu Neuman, Marseille È™i ceilalti oameni ai JG-27. Pentru rezultatele lui, Hans-Joachim Marseille a primit cele mai inalte deoraÈ›ii : Crucea de Fier, în 22 februarie 1942, îmbogățită cu Frunze de Stejar, la 6 iunie 1942, apoi cu Spade, la 18 iunie 1942 È™i, în final, cu Diamante, la 2 septembrie 1942, fiind al patrulea om din întreaga armată germană care a atins acest nivel. Din păcate pentru Marseille È™i ai lui, traiectoria sa a fost meteorică pe cerul Africii. La 30 septembrie 1942, în cursul unei misiuni pe care o executa pentru prima oară la manÈ™a unui Me-109 G-10, motorul i-a luat foc în urma unei defecÈ›iuni. Cu mare greutate È™i ajutat de coechipieri, Jochen a reuÈ™it să ajungă deasupra liniilor germane, unde a încercat să sară cu paraÈ™uta. Din cauza fumului degajat de motorul incendiat, pilotul a făcut o manevră greÈ™ită È™i s-a lovit de derivă în momentul saltului. A murit pe loc. A fost înmormantat de camarazii săi în Cimitirul Eroilor, la Derna. După mulÈ›i ani, în 1989, Edu Neuman, fostul lui Kommodore, a inaugurat un monument în memoria sa È™i a celorlalti aviatori germani căzuÈ›i în deÈ™ert, în Egipt. Și la Berlin, la cripta familiei, exista un monument în memoria sa. Volumul semnat de Franz Kurowski este o parte importantă a istoriei celui de-al doilea Război Mondial. Faptele de arme ale lui Hans Ioachim Marseille sunt descrise in contextul operaÈ›iunilor armatei germane, comandată acolo de « Vulpea deÈ™ertului », viitorul FeldmareÈ™al Erwin Rommel. MiÈ™cările de trupe, operaÈ›iunile, rezultatele înfruntărilor dintre cele două mari forÈ›e sunt redate cu acribie, facilitând înÈ›elegerea desfășurării evenimentelor, dar È™i mentalitatea care îi mâna în luptă È™i îi susÈ›inea pe militarii germani. Ceea ce È›ine strict de aviaÈ›ie, derularea luptelor aeriene, descrierea tacticilor, manevrelor, momentelor È™i simÈ›irilor de moment sunt preluate, în majoritate È™i fără intervenÈ›ii, din memoriile celor care au fost acolo, comandanÈ›i ai lui Marseille, camarazi-coechipieri, tehnici, ba chiar È™i ... un valet negru, prizonier de razboi devenit un mare admirator al pilotului-erou. Cartea, îmbogățită cu numeroase documente fotografice reprezentandu-l pe Hans Joachim Marseille È™i pe cei din jurul său, este întregită de mai multe anexe, conÈ›inând date tehnice, cronologii, documente, mărturii. ÃŽnchizând-o pentru ultima data, cititorul rămâne mai bugat cu o mare cantitate de informaÈ›ii despre războiul din Africa, despre oamenii care au luptat, au învoins sau au fost învinÈ™i, au murit sau au supravieÈ›uit acolo. Franz Kurowski, German Fighter Ace Hans Joachim Marseille – The Life Story of a Star of Africa, Schiffer Military History Atglen, PA, Traducere în limba engleză de Don Kox (f.a.) |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate