Comentariile membrilor:

+ Din nou un eseu excelent!
Ionuţ Caragea
[17.Sep.23 09:52]
Cunosc foarte bine poezia dumiană, am scris despre ea în nenumărate rânduri, iar ceea ce spune George Pașa este foarte corect, foarte precis. Să fac un comentariu amplu, reinterptetând considerațiile critice, ar fi neavenit, așa că nu-mi rămâne decât să evidențiez această cronică. Felicitări amândurora!

 =  Frumos subiectul, poezia lui T. Dume. Însă expresiile cam lasă de dorit
Dragoș Vișan
[17.Sep.23 10:53]
"Contextual-semantic" nu prea există, ca termen în critica literară. Sintagma "adevăruri creatoare" este depășită.

Eseul merită să fie revăzut. În general e bine scris. Dar apar și expresii de acest tip, care îi scad mult valoarea.

George, proprietatea termenilor, a conceptelor în eseistica și critica literară merită respectată.

 =  Dragoș,
Pasa
[17.Sep.23 11:09]
Corect. Dar de ce nu aș inventa noi termeni? Am vrut să spun „contextual și semantic”, dar am alăturat termenii. Așa nu există în dicționar nici „resemantizare”, dar e utilizat, nu eu l-am inventat.
În al doilea rând, recunoaște că nu fac abuz de termeni de specialitate, ca unii critici care își urmăresc propriul discurs, nu creația analizată. Vreau să fiu și pe înțelesul cititorilor simpli, scopul demersului meu fiind acela de a scoate în evidență obiectul analizei, nu cât de deștept sunt eu. Până la urmă, nu sunt eseist, deși într-un dicționar de autori contemporani am fost inclus și la această categorie.
Îți mulțumesc pentru observații!

 =  Am uitat,
Pasa
[17.Sep.23 11:13]
Textul a fost deja publicat în revistă, cu acele „greșeli”. Doar dacă voi publica vreo carte de critică literară, eseul ar merita revăzut. Dar n-am de gând. (!)

 =  Ionuț,
Pasa
[17.Sep.23 11:15]
Mă bucur că ți-a plăcut articolul. Și eu am citit aproape toate cărțile lui Teodor Dume. Cred că vreo trei-patru dintre ele nu le-am citit.
Îți mulțumesc pentru remarcare!

 =  Iată scăpările. Scuze. E un articol din 2019, am văzut pe urmă.
Dragoș Vișan
[17.Sep.23 11:28]
Da, începutul eseului este unul ezitant. În fraza aceea se spune despre o "contextualizare" "adecvată a acelorași cuvinte". Nu înțeleg bine cititorii la ce se referă autorul recenziei volumului de versuri. Pe urmă descoperă că ar fi vorba de o tehnică a "resemantizării". Oricum, eu unul, ca eseist critic, aș fi folosit alte cuvinte și expresii.

De ce nu se folosește spre final termenul "poem" pentru orice text liric din volum? "Poezie" să fie textul analizat? Poezia nu e genul literar?

 =  Dragoș,
George Pașa
[17.Sep.23 11:42]
Rămâne așa, oricum nu mai contează. Eu nu mai scriu de trei ani critică literară. Așa că e liber drumul pentru cei pricepuți. (!)

+ Am, cred,
Ottilia Ardeleanu
[17.Sep.23 23:41]
toate cărțile lui Teodor, am scris câteva recenzii și un studiu despre creația sa.
Teodor a avut șansa, pe care puțini o au, să fie recenzat de foarte mulți oameni de cultură, profesori, critici, scriitori, e avantajat față de mulți dintre noi.
Îl felicit pentru performanțe.
George, tu ești unul dintre recenzori și te felicit!
Eu am toată încrederea că ești obiectiv, riguros, exigent!

 =  Ottilia,
George Pașa
[18.Sep.23 16:44]
Știu despre recenziile tale. Am citit și colecția de cronici, recenzii, eseuri despre creația lui T. Dume, „Teodor Dume - poetul care sfidează moartea”, într-o ediție îngrijită de tine.
Îți mulțumesc!

 =  draga Ottilia
Ionuţ Caragea
[18.Sep.23 17:07]
cand spui ca ai scris un studiu, te referi la culegerea de cronici despre care vorbeste George Pasa sau e un studiu in care tu esti singurul critic care analizeaza intr-o carte mai multe volume semnate de Teo Dume? Ca sa stiu daca am deja acea carte sau nu.

 =  Ionuț Caragea, este cartea
Ottilia Ardeleanu
[18.Sep.23 17:20]
al cărei titlu a fost menționat de George mai sus.
Este un scurt studiu, în sensul că aceasta conține câteva recenzii/ gânduri/ interpretări ale mele asupra creației autorului, dar pe lângă acestea am inclus, la dorința autorului, multe altele aparținând chiar și lui Ionuț Caragea.
Am considerat cronologia apariției cărților sale cu toate (sau cel puțin cele cunoscute, arhivate etc.) investițiile critice la adresa acestora. O muncă sisifică!

 =  ok
Ionuţ Caragea
[18.Sep.23 17:37]
am inteles, stiu, am cartea. Felicitari!

 =  Să îi urăm sănătate și putere
Ionuţ Caragea
[21.Sep.23 06:39]
domnului și prietenului Teodor Dume, aflat în grele încercări.

+ Eseul -recenzie este foarte bun. Eu sunt un cârcotaș. Să am iertare.
Dragoș Vișan
[21.Sep.23 07:05]
Însănătoșire grabnică lui Teodor Dume!
Să nu înțelegi, George Pașa, că nu ești un bun critic literar. Rigoarea observațiilor de ordin critic este prezentă mult aici, în această splendidă recenzie literară. Chiar ai surprins esența poeticii lui Teodor Dume. Mă faci și pe mine să mă aplec mai atent pe viitor asupra universului său poetic, atât de confesiv, meditativ că doare și pune pe gânduri pe orice cititor sensibilizat de trăirile intense în familie. Am vrut să arăt că limbajul poate fi îmbunătățit oricând în terminologia criticii literare. O receptare atentă înaintează mereu. Spor în continuare, George, mai aștept articole de acest tip!

 =  Dragoș,
Pasa
[22.Sep.23 10:20]
Nu știu de ce am impresia că am mai întâlnit termenul „resemantizare”. De fapt, atât „semantizare”, cât și „resemantizare” nu există în dicționare. Desigur, puteam să înlocuiesc acolo, dar, gândindu-mă la câte barbarisme au apărut în teoria literaturii, în didactică, în pedagogie, un termen nou nu ar fi un capăt de țară, odată ce nu există vreun cuvânt pentru atribuirea de sensuri noi, în context, lexemelor.
Eu acum doar am postat articole mai vechi. Nu sunt eseuri propriu-zise, ci cronici sau recenzii, dar am încadrat la eseu fiindcă nu mai trebuia să aștept aprobarea lor.
Mă bucură aprecierea ta.
P.s. I-am scris domnului Dume, dar se pare că starea de sănătate nu-i permite să mai intre pe internet. Să ne rugăm pentru sănătatea dumnealui.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !